Preview: Batman: Arkham Origins

De afgelopen jaren hebben we mogen genieten van twee topgames met Batman, namelijk Batman: Arkham Asylum en Batman: Arkham City. Volgende maand zal het derde deel van de Batman: Arkham-serie verschijnen, genaamd Batman: Arkham Origins. Afgelopen gamescom mocht ik een presentatie van deze game bijwonen en mocht ik zelf ook nog eventjes spelen.

Back to origins
Batman: Arkham Origins speelt zich ongeveer vijf jaar voor Batman: Arkham Asylum af. Onze Dark Knight stond toen nog niet bekend als een superheld. Men wist eigenlijk niet of hij wel te vertrouwen was. Op een dag besloot Black Mask een bounty van 50 miljoen dollar op het hoofd van Batman te zetten. Dit zorgt er natuurlijk voor dat er veel bad guys op Batman af zullen komen, waaronder de Joker.

Batman vs. Firefly
Tijdens de presentatie maakten we kennis met Firefly. Hij had op een brug verschillende bommen geplaatst. Aan jou de taak om deze bommen te ontmantelen. Dit gaat uiteraard niet zonder slag of stoot. Verschillende vijanden zijn aanwezig om jou tegen te houden. Gelukkig is er een nieuwe gadget die je tegen ze kunt gebruiken, namelijk de Shock Gloves. Met deze handschoenen kan je je vijanden elektrocuteren. Ze zijn vooral handig tegen vijanden met schilden. De Shock Gloves kunnen deze vijanden namelijk stunnen, waardoor jij over het schild heen kan springen om de vijand te verslaan.

Uiteindelijk arriveerden we bij Firefly. Hier schoot Batman zijn Batclaw op hem, waarna Firefly met Batman en al een stukje ging vliegen. Met behulp van de Batarang wist Batman zich los te krijgen van Firefly, die vervolgens de ontsteker van de bommen liet vallen. In verband met spoilers werd de presentatie hier helaas beëindigd.

Eén tegen 100
Na de presentatie mochten we zelf eventjes spelen. Het ging hier om een nieuwe modus, genaamd 100 to 1. Zoals de naam al doet vermoeden, moet je het hier tegen honderd vijanden opnemen. Gelukkig komen ze niet allemaal tegelijkertijd op je af. In het begin zal je het opnemen tegen de wat simpelere vijanden, maar later krijg je sterkere vijanden met knuppels, schilden en nog veel meer gadgets.

Deze modus is te spelen met Batman, maar tijdens de gamescom werd er gespeeld met Deathstroke. Dit karakter zal alleen beschikbaar zijn voor mensen die de game pre-orderen. Hij beschikt over een Energy Lance. Dit is een soort knuppel waarmee hij flink op zijn vijanden in kan hakken. De meeste moves van hem komen wel overeen met die van Batman, maar er zijn ook een paar nieuwe moves te vinden die de Energy Lance gebruiken.

De combat is niet zo veel veranderd in vergelijking met de voorgangers. Dat is niet heel erg, want dat combatsysteem was al ontzettend goed. En waarom zou je iets dat goed is gaan veranderen?

Nog een demo
Bij Sony was ook een demo van deze game aanwezig, dus heb ik die ook even gespeeld. In deze demo mocht ik een korte missie uit de singleplayer spelen. Nu kon ik een beetje de open wereld verkennen. Dit voelt ook hetzelfde aan als de voorgangers. Je vliegt met gemak door de stad en je kunt overal met je Batclaw aan vastgrijpen. Hier kon ik ook met een andere nieuwe gadget spelen, namelijk de Remote Claw. Met deze haak kan je twee doelwitten selecteren, waarna een haak ze naar elkaar toe trekt. Dit kunnen twee vijanden zijn, maar je kunt bijvoorbeeld ook een vijand en een explosief vat tegen elkaar aan laten knallen.

Voorlopig oordeel
Batman: Arkham Origins belooft weer een toffe Batman-game te worden. De game is misschien niet zo heel vernieuwend in vergelijking met de voorgangers, maar ik denk niet dat de fans dat erg zullen vinden. Je moet de vernieuwing vooral vinden in nieuwe missies en gadgets. Daarnaast is er nu voor het eerst een multiplayer aanwezig. Deze heb ik nog niet kunnen proberen, dus daar kan ik weinig over vertellen. Mocht je de voorgaande Batman-delen ook tof vinden, dan denk ik niet dat deze game je gaat teleurstellen.

Batman: Arkham Origins verschijnt op 25 oktober voor de PlayStation 3, pc, Xbox 360 en de Nintendo Wii U.