Preview: Batman: Arkham Asylum

Iedereen heeft een eigen voorkeur voor zijn favoriete superheld. Mijn favoriete superheld is altijd Batman geweest. Oké, onze vriendelijke vleermuis heeft geen echte superkrachten. Hij gebruikt de angst van zijn vijanden in zijn voordeel. Angst en een goed getraind lichaam. In Batman: Arkham Asylum krijg je het beste van beide werelden, namelijk angst en keiharde gevechten.

Lunatic
Het verhaal begint wanneer Batman zijn aartsvijand, The Joker heeft opgepakt en naar Arkham Asylum brengt. Arkham Asylum is het gekkenhuis van Gotham City waar alle vijanden van Batman zitten. Het is vreemd, want The Joker verzette zich deze keer nauwelijks. Zou dit een onderdeel van zijn plan zijn?

What's your game?
In 2006 kwam de game Batman Begins uit. Gebaseerd op de gelijknamige film en uitgegeven door Electronic Arts. De game ging vooral over angst. Hoe kun je angst tegenover je vijanden gebruiken? Daarnaast kwam ook enig sluipwerk bij. Helaas was er maar één manier mogelijk om je uit een situatie te werken en dat was jammer. Batman: Arkham Asylum doet het anders. De game laat het geheel aan jou over hoe je wilt spelen. Vecht je liever rechttoe rechtaan, of sluip je? Er zijn genoeg mogelijkheden om je vijanden af te maken. Dit komt ook door Batmans vechtkunsten. Het vechten werkt vrij makkelijk en je zult al snel een paar combo's aan elkaar rijgen. Het vechtsysteem werkt erg goed en geeft je genoeg vrijheid. Over vrijheid gesproken, de game is in sommige gevallen ook non-lineair. Zo kun je soms twee verschillende paden kiezen. Naast een vechtersbaas is Batman ook een ontzettend goede detective. Ook dit is in de game verwerkt. Met een druk op de knop kom je in Detective-Mode. Hierin kan je informatie zien over je vijanden, maar ook mogelijke geheime routes en antwoorden op puzzels.

Arkham Corridors
Grafisch ziet de game er bovengemiddeld uit. Vooral The Joker ziet er heel goed uit. Het is alleen geen exacte kopie van The Joker uit The Dark Knight die we allemaal zo liefhebben. De ontwikkelaars hebben veel aandacht aan hem besteedt en ik moet zeggen dat deze Joker er ongeveer net zo ziek uitziet als The Joker van de vorige film. Toch vind ik de omgevingen tot nu toe wat minder. De meeste gangen zijn hetzelfde en dat is toch wel jammer. De open omgevingen zien er wel weer heel origineel uit.

Geen Ledger, wel goed
De muziek in de game doet erg denken aan The Dark Knight. Dat is goed, want deze soundtrack werd verzorgd door niemand minder dan Hans Zimmer. De muziek weet ook mooi in te spelen tijdens de gevechten en de rustige gedeeltes. Ook de voice-acting is van hoog niveau. Het is niet de originele cast van The Dark Knight (Heath Ledger is tenslotte dood), maar alsnog heel goed gedaan. Ik moet zelfs toegeven dat ik deze Batman beter vindt dan de uitvoering van Christian Bale. En ook al wordt The Jokers stem niet ingesproken door Heath Ledger zelf, deze stem klinkt zeker ook gevaarlijk en intimiderend.

Voorlopig eindoordeel
Nog niet zo lang geleden verkondigde uitgever Eidos dat Batman: Arkham Asylum minimaal negens zou gaan scoren. Dat is een grote belofte, maar die belofte wordt aan de demo te zien zeker waargemaakt. De game heeft uitstekende gameplay, mooie graphics, goede muziek en voice acting waar je u tegen zegt. Batman: Arkham wordt nu al één van de beste games van deze maand. Check binnenkort ook de review op Gameliner!