Check hier alle Gameliner Awards 2021 content

Aztech Forgotten Gods

  • Ontwikkelaar Lienzo
  • Eerste releasedatum Q1 2022
  • Platformen Pc, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, PlayStation 5, Xbox Series
  • Genre Actie, Avonturen, Indie
  • Gameliner score -

Preview: Aztech Forgotten Gods - Vergeet deze game nog niet

ID@Xbox heeft weer een aantal demo's voor ons beschikbaar gesteld en ditmaal ging ik aan de slag met Aztech Forgotten Gods. De Mexicaanse ontwikkelaar Lienzo probeert met deze titel een snelle en verticale action-adventure game uit te brengen. Ik ging met de demo aan de slag om te voorspellen of ze dat gaat lukken, of dat de release over een paar maanden geen succes gaat worden.

Is het fantasy, of sci-fi?

Toen ik de aankondiging van Aztech Forgotten Gods zag, had ik gelijk het idee dat dit weleens een toffe game zou kunnen worden. Je vecht in je eentje tegen reusachtige mechanische wezens en de Azteekse stijl is iets wat je niet zo vaak tegenkomt. Toen ik de demo in handen kreeg, bleken mijn verwachtingen voor het grootste gedeelte waar. Je kruipt namelijk in de huid van het meisje Achtli, die een enorme mechanische arm heeft waarmee ze rake klappen kan uitdelen. Dit artefact schijnt echter ook de sleutel te zijn tot iets groters. Wat dat precies is, is mij in de demo niet duidelijk geworden. Het lijkt er echter wel op dat er meer verhaal achter zit.

De demo geeft je toegang tot één baasgevecht. Nadat Achtli met haar arm het geheim ontdekt, wordt haar stad namelijk bestormd door reusachtige mechanische wezens. Natuurlijk is Achtli met haar super-arm de enige die deze wezens kan stoppen. Hoe groot de wereld precies is, hoeveel eindbazen er zijn en wat je tussen baasgevechten door kunt of moet doen, heb ik niet kunnen zien. Wat ik wel heb kunnen zien is een eindbaas met een tof design en een wereld die er best wel tof uitziet. De wereld ziet eruit als een combinatie van een oude Azteekse nederzetting, gecombineerd met futuristische mechanische technologie. Wat mij betreft een hele toffe setting. Toen de eindbaas eraan kwam, hoorde ik ook gelijk lekker dikke metal-muziek op de achtergrond. Je weet gewoon dat het een goed gevecht gaat worden als je jankende gitaren en een zieke double bass op de achtergrond hoort.

Aztech Forgotten Gods preview

Lekker knokken

Het baasgevecht zelf was over het algemeen vrij vermakelijk. Je moet wel even doorhebben wat de mechanics zijn waar je mee te maken krijgt en de besturing was ook nog niet om over naar huis te schrijven. Het gevecht deed me echter wel denken aan Shadow of the Colossus, wat natuurlijk een heel positief iets is. De eindbaas was groots, had een uitstekend design en had een paar leuke mechanics die het gevecht uitdagend maakten, maar niet onmogelijk of frustrerend. Het duurde even voordat ik doorhad wat de bedoeling was, maar nadat ik eenmaal de mechanics had uitgevogeld, had ik er veel plezier in om de eindbaas en zijn minions met de grond gelijk te maken.

Het was echter niet alleen maar vermaak tijdens het spelen van de demo. Er zijn namelijk nog wel een paar verbeterpuntjes. Gezien je de eindbazen enorme mechanische wezens zijn en het de bedoeling is dat je ze aanvalt op specifieke zwakke plekken, kent de game dus veel verticaliteit. Daar is op zich niets mis mee, Achtli heeft namelijk een jet-pack waarmee ze door de lucht kan zweven. De controls voelen echter niet altijd even soepel aan en de camera is al helemaal een ramp. Jezelf goed zien te positioneren is lastiger dan je denkt en de automatische volg-camera zorgt soms voor ongemakkelijke camerastandpunten. Ook kent de game geen voice-acting, maar worden de dialogen weergeven middels tekstbubbels en steeds dezelfde geluidjes die de personages maken. Ook een beetje ongemakkelijk.

Aztech Forgotten Gods preview1

Voorlopig oordeel van Claudia

Aztech Forgotten Gods kan heel erg leuk zijn. Het is een soort futuristische Shadow of the Colossus, maar dan, in ieder geval op dit moment, minder goed uitgewerkt. De game heeft een toffe setting en op audiovisueel gebied krijgt de game van mij een dikke prima. Als de personages nou ook voice-acting zouden krijgen, of in ieder geval meer verschillende geluidjes zouden kunnen maken, dan had ik op dit gebied zelfs helemaal niets meer te klagen. Qua gameplay zit het over het algemeen ook wel snor. Het eindbaasgevecht dat ik heb kunnen doen, was vermakelijk en uitdagend. Ik vraag me alleen wel af wat er tussen de eindbazen nog te doen valt om het een beetje leuk te houden. Aan de besturing en met name de camera mag wat mij betreft nog wat gesleuteld worden. De game draait om snelle beweging en verticaliteit en dat mag wat mij betreft allemaal wat strakker en soepeler. Al met al is het een game die je nog niet direct hoeft te vergeten. Nu hopen dat Lienzo de game binnen een paar maanden genoeg op kan poetsen.

Over auteur Claudia Tjia

Claudia Tjia Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid .

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?