Preview: Assassin's Creed Unity

Het mag geen verrassing zijn dat er ook dit jaar een nieuwe Assassin's Creed-game zal verschijnen. Dit jaar moeten we het weer zonder cijfer achter de titel doen, maar met de subtitel Unity. Misschien ben je een beetje klaar met de Assassin's Creed-serie of misschien kan je er geen genoeg van krijgen. Ikzelf behoor tot de laatste groep, alhoewel een beetje vernieuwing geen kwaad kan. Assassin's Creed Unity belooft gelukkig de nodige vernieuwingen te brengen. In deze preview zal ik je vertellen wat je zoal kan verwachten van dit nieuwe deel.

ontbrekende afbeelding

No pirate's life for me
In Assassin's Creed Unity laten we het piratenleven achter ons en stappen we in de Franse Revolutie. De game speelt zich af in Parijs. De schaal van de stad is volgens de ontwikkelaar bijna één op één, waarbij je alles kan bezoeken. Ook een aantal gebouwen zijn één op één nagemaakt. Over het verhaal van de game is nog niet heel veel bekend. De hoofpersoon is in ieder geval Arno Victor Dorian. Hij is uit op wraak op de moordenaar van zijn vader en pleegvader. Hiervoor heeft hij zich bij de Assassins aangesloten.

Minder beperkingen
Assassin's Creed Unity is helemaal gebouwd voor de nieuwe consoles en de pc. Dit betekent dat er bij de ontwikkeling van de game geen rekening hoeft worden gehouden met de Xbox 360 en de PlayStation 3, en er dus minder limitaties zijn. Er is gebruikgemaakt van de Anvil Engine die opnieuw is gebouwd. Deze engine zorgt er niet alleen voor dat alles er grafisch gezien veel beter uit ziet, maar kan ook meer berekeningen aan. De grote steden in voorgaande delen voelden bijvoorbeeld nooit erg druk aan, omdat de engine niet zoveel mensen tegelijkertijd aankon. Nu zal je veel meer mensen aantreffen, tot wel duizend mensen tegelijkertijd!

ontbrekende afbeelding

Game changers
In de gameplay zijn ook enkele grote wijzigingen doorgevoerd. Zo is de parkour in dit deel aangepakt. Het klimmen op gebouwen ziet er in de gameplaydemo die we tijdens de E3 te zien kregen vertrouwd uit, maar ik zag ook dat je nu diagonaal tegen muren op kan rennen. De grootste verandering is de manier waarop je nu vanaf een gebouw naar de grond gaat. Voorheen kon je bijna overal wel een hooibaal of iets dergelijks vinden waar je vanaf het gebouw veilig op kan landen. Mocht die er niet zijn, dan sprong ik alsnog van het gebouw af ten koste van wat levens. Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn geweest die zich aan een richel lieten hangen en zich zo richel voor richel naar beneden lieten zakken, want dat gaat gewoon veel te langzaam. Assassin's Creed Unity introduceert nu Controlled Descent. Hiermee kan je veel sneller van een gebouw afdalen. Je kan bijvoorbeeld een duik naar beneden maken en tijdens de duik een vlaggenstok vastgrijpen om zo je snelheid af te nemen. Het zag er allemaal erg vloeiend uit en ook leuk om te doen.

Stealth is in Assassin's Creed altijd erg belangrijk geweest. Het is dan ook veel effectiever om iemand van achteren in één keer uit te schakelen dan het gevecht aan te gaan met hem. Er ontbrak echter een goed stealthsysteem in de games. Je kon bijvoorbeeld wel tegen een muur staan om een hoek om te kijken, maar je kon niet gemakkelijk van cover naar cover wisselen. Daarnaast kon je niet achter lage objecten schuilen. In Assassin's Creed Unity is een speciale stealthmodus aanwezig die deze problemen aanpakt. Met een druk op de knop ga je in deze stealthmodus en zullen al je acties stiller zijn.

ontbrekende afbeelding

De laatste grote verandering in de gameplay die ik wil bespreken is de combat. In de voorgaande delen was het counteren altijd zeer effectief. Je wacht totdat iemand je aanvalt en dan druk je op een knop om zo bijna altijd je tegenstander in één keer te vermoorden. Daarnaast was er bijna geen verschil tussen het vechten met een enkele enemy of een groep enemies, aangezien iedereen één voor één aanviel. Deze punten zijn nu verleden tijd, wat de combat een stuk lastiger moet maken. Je hebt nu wel de mogelijkheid om aanvallen te ontwijken of af te weren.

Meer vrijheid
De singleplayer van de game belooft je een hoop vrijheid te geven. Zo kan je nu veel meer gebouwen betreden dan voorheen. Ook kan je nu aan meerdere quests tegelijkertijd werken. Bovendien zijn er op straat weer lekker veel activiteiten te vinden die je kunt voltooien. De missies zelf geven je ook meer vrijheid dankzij de Adaptive Mission Mechanic (AMM). Wanneer je voorheen een missiedoel niet haalde, leidde dit bijna altijd tot desynchronisatie en moest je de missie opnieuw beginnen of teruggaan naar een checkpoint. Denk bijvoorbeeld aan achtervolgmissies waarbij je wordt ontdekt. Dankzij de AMM in Assassin's Creed Unity is de missie dan niet gelijk afgelopen, maar kan je bijvoorbeeld vluchten en diegene later weer gaan zoeken. Of je kan hem gelijk afmaken en beroven om er achter te komen hoe je verder moet. De keuze is aan jou.

ontbrekende afbeelding

Assassins werken niet alleen
Sinds Assassin's Creed Brotherhood is er in elk deel wel een competitieve multiplayer aanwezig. In Assassin's Creed Unity ontbreekt dit echter. Ik vind dit niet erg, want de multiplayer in de Assassin's Creed-games heeft mij nooit lang weten te boeien. Wel zal de game een uitgebreide co-opmodus krijgen, wat ik wel interessant vind. Deze missies kan je online met maximaal vier mensen spelen, maar ook in je eentje. Ze zijn allemaal verhaalgedreven en in de wereld te vinden.

Verwachting
Assassin's Creed Unity gaat wat meer terug naar zijn roots door de piratensetting achter zich te laten. Dankzij de vernieuwde engine brengt dit wel een aantal leuke vernieuwingen met zich mee. Zo zien de enorme menigtes er erg tof uit en klinken de aanpassingen in de parkour, stealth en combat veelbelovend, maar hier moet ik eerst zelf mee spelen voordat ik er een goed oordeel over kan geven. De singleplayer zal je veel meer vrijheid gaan bieden waarbij er ook missies zijn die je met meerdere personen kan spelen. Ik ben in ieder geval nog lang niet uitgekeken op de Assassin's Creed-serie. Kom maar op met dit deel!

Assassin's Creed Unity zal op 28 oktober verschijnen voor de PlayStation 4, pc en Xbox One.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?