Preview: Assassin's Creed: Syndicate

Geplaatst: 14 oktober 2015 12:00

Elk jaar wordt er weer een nieuwe Assassin's Creed uitgebracht. Het zijn er ondertussen in totaal veertien, als je ook de Facebookgame en andere gekke spin-offs meerekent. Er zijn zelfs boeken van deze gamereeks die stiekem nog best entertaining zijn en er komt een film aan met Michael Fassbender in de hoofdrol. Kortom: genoeg Assassin's Creed om jezelf lange tijd bezig te houden. Mocht je toch alles al hebben gespeeld, gelezen of wat je er ook verder mee doet, wees dan niet getreurd, want Assassin's Creed: Syndicate komt eraan, en dat gaat (naar mijn mening) weer een toppertje worden.

Je eigen stijl

Ik heb al menig artikel geschreven over Assassin's Creed en nu mag ik alvast mijn mening over Syndicate verkondigen. De game speelt dit keer, zoals je misschien wel hebt gehoord, zich af tijdens de Industriële Revolutie in Londen. We mogen nu in de huid kruipen van de tweeling Jacob en Evie Frye, en dat brengt ook verschillende speelstijlen met zich mee. Ben je meer strategisch en houd je er van om echt de sluipmoordenaar uit te hangen, dan is Evie jouw perfecte match! Zoek je toch een wat roekelozere manier van moorden en ga je op dingen af zonder er echt bij na te denken, dan ben je toch meer de Jacob van de twee. Elke missie speel je een van de tweeling, dus jammer genoeg kun je niet de hele game als één van de twee spelen als je dat zou willen. Wel kun je in de open wereld kiezen welke van de twee je speelt, dat dan weer wel.

Huh, Syndicate of Victory?

Syndicate, die voorheen als Victory door het leven ging, speelt zich zoals eerder gezegd af in Londen. Dat brengt een hoop bekende plaatsen met zich mee, zoals Whitechapel (Jack the Rippers speeltuin) en nog zes andere stadsdelen kunnen we met een bezoek verblijden. Nu weet ik ook uit betrouwbare bronnen dat sommigen helemaal niet zitten te wachten op 'alweer' een oude stad om doorheen te rennen. Zij zouden liever weer een Black Flag-variatie zien, oftewel meer verschillende eilandjes/plaatsen om te ontdekken en even een totaal andere setting en sfeer. Ik begrijp deze kritiek wel, in Unity waren we natuurlijk ook al in een historische stad te vinden. Als je daar een beetje klaar mee bent, snap ik dat je even geen zin hebt in Syndicate, het is natuurlijk wel meer van hetzelfde. Persoonlijk zit ik er niet zo mee, ik hoop al een tijdje op een AC die zich in Londen afspeelt dus ik zie het allemaal wel zitten!

Missiekeuzes

Op de gamescom was ik een van de gelukkigen die zich volledig op een Syndicate-missie mocht storten. Ik had al een tijdje geen Assassin's Creed gespeeld (ja I know, wat voor 'fan' ben je dan) dus ik stond volgens mij wel een beetje voor schut. Maar goed, dat mocht de pret niet drukken! Tijdens de missie speelde ik als Evie en ik had drie verschillende opties om de missie te volbrengen. Je kunt het gewoon op de 'old school'-manier doen of je gebruikt een van de 'hulpmiddelen' en maakt het even wat makkelijker voor jezelf. Supertof natuurlijk dat je nu meerdere opties hebt om de missie af te maken. Dit zal ook zeker aanmoedigen om de game en/of de verschillende missies opnieuw te doen. Ik zeg: toptoevoeging.

Verwachting

Bij Unity ben ik op een gegeven moment afgehaakt en ik weet niet helemaal zeker hoe dat komt. Ik denk misschien een combinatie van een, in mijn ogen, saaie hoofdpersoon en het verhaal wat mij niet wist te pakken. Bij Syndicate heb ik er nu al een beter gevoel bij. Sowieso omdat er nu twee hoofdrolspelers zijn, waaronder een chick, dus dat maakt mij al veel enthousiaster. Ook zie ik er wel naar uit de missies op verschillende manieren aan te pakken en dat je daarin tevens je eigen keuze kan maken. Kortom: ik heb er erg veel zin in en ik weet zeker dat het helemaal goed gaat komen met Syndicate.

Assassin's Creed Syndicate verschijnt op 23 oktober 2015 voor de Xbox One en de PlayStation 4. Voor de pc zal deze op 19 november beschikbaar zijn.

Packshot Assassin's Creed: Syndicate

Ubisoft