Check al onze gamescom content hier!

Preview: Assassin's Creed Origins

Na een korte pauze is Assassin's Creed weer helemaal terug. Dit keer niet alleen met een nieuw likje verf, zoals in voorgaande games veelal wel het geval is, maar met een gloednieuwe, superfrisse titel. Assassin's Creed Origins neemt ons eindelijk mee naar het Oude Egypte, een tijd waarin goden nog de dienst uit maakten en het land nog één van de pilaren binnen de wereldwijde samenleving is. Wakkert dit deel mijn passie voor Assassin's Creed weer in vuur en vlam?

ontbrekende afbeelding

In het begin der tijden

In Assassin's Creed Origins kruipen in de huid van Medjay, Bayek. Een Medjay is een speciale strijder die in opdracht van de farao belangrijke voorwerpen of personen bewaakt. Dit maakt van Bayek een kracht om rekening mee te houden en iemand die eigenlijk de wet bepaald, hij handelt immers namens de farao. Toch zijn de farao's niet meer zo oppermachtig, als we uitgaan van de geschiedenis tenminste. Bayek leeft namelijk in het jaar 49 voor Christus, een tijd waarin het regime onder de farao's in aftocht waren en het niet lang meer zou duren voordat de laatste farao over het rijk kon regeren. Ook bestond in die tijd het concept van de Assassin's en Templars nog helemaal niet. Ik verwacht dan ook stiekem een beetje dat Bayek de grondlegger van de orde van Assassijnen is.

Het is de eerste keer dat we zo drastisch terug de tijd in gaan. Ubisoft Singapore, de studio die ook verantwoordelijk is voor Assassin's Creed Black Flag, legt dan ook de nadruk op het authentieke gevoel van het Oude Egypte. Steden, zoals: Memphis en Alexandria, en woestijnen krioelen van oude gewoontes, levendige kleuren en goudgeel zand. Wanneer men denkt aan Egypte, kunnen de piramides niet weggedacht worden, maar Origins bevat zoveel meer. Denk bijvoorbeeld aan het goedgevulde dierenrijk, waarbij roofdieren zoals: leeuwen, nijlpaarden en krokodillen, centraal staan. Ook is het de eerste keer dat we direct kunnen gaan waar we willen. De hele wereld is namelijk vanaf het begin ontgrendeld en dit heeft weer invloeden op het missiesysteem. De lineaire structuur is namelijk verleden tijd. Dit keer werken we met quest logs en bepalen we zelf welke missies we willen doen, en natuurlijk welke we nog even laten liggen voor een later moment.

ontbrekende afbeelding

Vloeiender dan ooit

Over dieren gesproken, Bayek wordt in Origins bijgestaan door het vertrouwde Assassin's symbool, de adelaar. Het is mogelijk om rond te vliegen als Senu, en zo een idee te krijgen van de omgeving, patrouilles en doelwitten. Dit is echter niet één van de meest ingrijpende veranderingen in de nieuwe Assassin's Creed. De besturing is namelijk compleet op de schop genomen, wat ik erg positief vind. Zo is de oude vertrouwde R2-trigger geen knop meer om mee te freerunnen. Dit doe je nu met de linker thumbstick. Klinkt inderdaad vreemd, aangezien je minder controle over je acties hebt, maar dit lost Ubisoft Singapore goed op. Des te verder je de stick naar voren duwt, des te sneller Bayek begint te rennen. Dit is eveneens van toepassing op het klimmen, wat de gameplay een stuk vloeiender doet aanvoelen.

Als je dacht dat de veranderingen daar stoppen, dan heb je het mooi mis. Het hele gevechtssysteem is namelijk ook compleet op de schop gegaan. Waar ik voorheen de combat teleurstellend vond, ziet het er dit keer echt goed uit. Het is niet meer wachten tot één vijand aanvalt, maar je moet anticiperen, terugtrekken en timen voor wat je waard bent. Alle vijanden vallen je tegelijkertijd aan en het is dus een stuk lastiger geworden om een gevecht heads-on aan te gaan. Als je geconfronteerd wordt door vier man, kan je er op rekenen dat je een lastig gevecht voor de kiezen krijgt, zeker als ze ondersteund worden door boogschutters. Gelukkig kan je nog altijd dodgen, maar het aan elkaar rijgen van combo's is een stuk geavanceerder geworden. Waar je voorheen kon button mashen, is het nu mogelijk om met verschillende toetsen diverse combo's uit de mouw te schudden. De R2-trigger wordt namelijk wel degelijk gebruikt, dit keer dus niet voor het freerunnen, maar voor de combat. R1 en R2 voeren namelijk een lichte en zware aanval uit. Deze zijn te combineren, maar dat maakt de combat nog altijd niet simpeler. Senu komt dus zeker van pas wanneer je een vijandelijk gebied betreedt.

ontbrekende afbeelding

Loot, skills, en nog meer loot

Voorgaande Assassin's Creed-delen hadden al een variatie aan wapens, maar echt een verschil maken deden de andere wapens niet. Dit keer echter wel. Bayek beweegt anders en krijgt er ook andere moves bij. Met een bijl beweeg je bijvoorbeeld veel trager dan wanneer je een zwaard gebruikt. De bijl komt echter beter van pas bij bepantserde vijanden door de zware aanvallen van de bijl en de super moves die je uitvoert door beide triggers tegelijkertijd in te drukken.

Wapens kunnen gekocht worden, maar waarom zou je geld uitgeven als vijanden ook te looten zijn? Dit keer krijg je niet alleen een buideltje met geld wanneer je een vijand loot, maar is het mogelijk om wapens, pantser of andere voorwerpen te vinden op de restanten van je slachtoffers. Alle voorwerpen hebben eigen stats en eigenschappen. Tof, want zo bepaal je een beetje je eigen stijl van vechten. Gaandeweg het verhaal kan je ook investeren in Bayek. Een uitgebreide skill tree biedt namelijk opties om Bayek helemaal naar jouw voorkeur te vormen. Investeer je meer in verschillende soorten assassinations, of ga je meer de power house kant op? Die keuze ligt helemaal bij jou. Assassin's Creed gaat met Origins dus wat meer de RPG kant op, wat onwijs goed past in deze setting.

ontbrekende afbeelding

Verwachting

Assassin's Creed Origins wordt eindelijk een deel die echt veranderingen introduceert. Een open wereld, een lootsysteem en progressiesysteem waar de speler daadwerkelijk invloeden kan uitoefenen op de speelstijl, juich ik alleen maar toe. Dit deel draait eindelijk om vrijheid, wat geheel bij het concept van Assassin's Creed past. We gaan terug naar een mysterieus verleden waar we vrij kunnen ontdekken en misschien ook nog eens wat kunnen leren. Er is nog weinig bekend over het verhaal, maar de eerste nieuwtjes weten mijn volledige aandacht te trekken, en dat is sowieso al uniek voor een Assassin's Creed-game. Daarbij is Assassin's Creed Black Flag één van de beste delen in de serie en kan ik dus zeggen dat Origins in goede handen is bij Ubisoft Singapore. Hopelijk is er veel variatie te vinden in de missies en is de missiestructuur daadwerkelijk zo open zoals Ubisoft nu beweert. De tijd gaat het ons leren, maar voor nu ben ik erg positief over de aankomende Assassin's Creed.

Assassin's Creed Origins komt uit op 27 oktober. De game is dan speelbaar op de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Over auteur Rudy Wijnberg

Rudy WijnbergAls het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?