Preview: Assassin's Creed 2

Geplaatst: 15 oktober 2009 09:31

De eerste drie Prince of Persia-games die op de vorige generatie consoles uitkwamen, wisten mij erg te bekoren. Toen ik hoorde dat hetzelfde team bezig was met Assassin's Creed was ik skeptisch. Na de review van Erwin gelezen te hebben ging ik op pad en haalde ik de game. Teleurstelling was het gevolg daarvan. Gaat Assassin's Creed II dit beter doen?

Teleurgesteld, waarom?
Laat ik eerst even uitleggen waarom ik teleurgesteld was in Assassin's Creed. De game liet in mijn ogen meer zien wat de ontwikkelaar allemaal kon, dan echt een leuke game af te leveren. Het rennen, springen en klimmen door de omgeving was leuk, maar het verhaal was te vaag en de gameplay repetitief. Tenslotte had je dan ook nog eens dat onheilspellende einde, dat meer een vrijkaart was naar een vervolg dan een echte afsluiter.

In de trailers die ik heb gezien van Assassin's Creed II bespeur ik weer een beetje opschepperigheid bij Ubisoft Montreal. Gelukkig ben ik van 'vergeven en vergeten' en geef ik de ontwikkelaar een kans om de fouten te verbeteren en een entertainend meesterwerkje neer te zetten!

Andere setting, andere voorvader
Je loopt ditmaal niet rond in Jeruzalem en omstreken, maar in Venetië en omstreken. In totaal zijn er vijf steden te bezoeken. Ook is het personage ditmaal anders, heel anders. We weten allemaal dat Altaïr al een Assassin was aan het begin van de originele Assassin's Creed. Ezio, het hoofdpersonage in deel 2, is dat niet. Hij wordt getraind tot een Assassin. Dit doet hij nadat zijn hele familie is vermoord door een nog onbekende groep of persoon. Ook in dit deel zullen er weer historische iconen in beeld komen, zoals Leonardo Da Vinci. Desmond zal ook veel belangrijker worden dan in het vorige deel. Je zult meer met hem gaan doen dan alleen rondlopen

Liberty!
Wat ik al gelijk een groot pluspunt vind, is het wapenarsenaal van Ezio. Hij heeft namelijk alleen zijn verstopte mes. Andere wapens kan hij afpakken van tegenstanders. Hierdoor wordt Assassin's Creed 2 al veel meer een stealth-game dan een action-adventure. Ook kan je nieuwe upgrades kopen bij een winkel, maar de belangrijkste upgrade is toch het zwemmen, wat erg goed uitkomt bij de kanalen van Venetië.

Het ziet er naar uit dat Assassin's Creed 2 je veel vrijer laat in je doen en laten. Je kan van missie naar missie gaan, maar ook een beetje de stad door struinen. Dat heeft nu ook daadwerkelijk nut, omdat je geld kan vinden op bepaalde plekken. Er zijn ook veel meer verschillende manieren om je Assassination-target uit te schakelen. Daarnaast zullen er meer verschillende missiontypes zijn in vergelijking tot het eerste deel. Dit moet ik echter eerst nog zien en daarna pas geloven.

Het ziet er naar uit dat Assassin's Creed 2 alles gaat verbeteren wat in deel 1 niet goed was of niet lekker werkte. De game lijkt nu daadwerkelijk leuk te zijn in plaats van een bewijs van ontwikkelaars wat ze kunnen met de technologie van nu. Natuurlijk geloof ik sommige dingen nog niet voordat ik er daadwerkelijk videobewijs van heb gezien, maar zoals het er nu naar uitziet zal Assassin's Creed 2 een van de grotere titels dit najaar worden.

Packshot Assassin's Creed II

20 november 2009

-