Check al onze gamescom content hier!
Assassin's Creed II
  • ONTWIKKELAAR Ubisoft
  • RELEASEDATUM 20 november 2009
  • PLATFORMEN Pc, Xbox 360, PlayStation 3
  • GENRE Actie, Avonturen
  • GAMELINER SCORE

Preview: Assassin's Creed 2

Na de cliffhanger in het eerste deel van Assassin's Creed was het wel duidelijk dat er een tweede deel zou komen. Op de E3 van dit jaar konden we de eerste beelden en details van de game aanschouwen, en in AC2 lijkt alles groter, beter, gewelddadiger en mooier te worden dan in deel één. Eens kijken wat dit vervolg ons allemaal te bieden heeft.

Assassin's Creed 2 speelt zich af in de tijd van de Renaissance, zo grofweg aan het eind van de 16e eeuw. Dit keer speel je niet met de super assassin Altaïr, maar krijg je Ezio Alditore de Firenze onder je hoede. Net als Altaïr is Ezio een voorouder van Desmond, degene waarbij je alles in zijn hoofd af ziet spelen dus. Het grote verschil tussen Altaïr en Ezio, is dat laatstgenoemde aan het begin van de game nog geen volwaardige huurmoordenaar is. De makers van de game wilden namelijk dat hun personage zich, net als jijzelf als gamer, door de game heen ontwikkelde en met dit scenario hebben ze dat goed voor elkaar.

De game speelt zich af rondom de steden Venetië, Florence en Toscane. Zoals je gewend bent van AC ziet alles er weer overweldigend uit. Tot in de kleinste details is alles uitgewerkt. In de missie die we tijdens de beurs in Los Angeles te zien kregen begonnen we tijdens een soort carnavalsfeest in Venetië onze tocht naar Carlo Grimalde, de target. Het eerste wat duidelijk werd is dat je omgeving heel belangrijk is. Je kunt deze namelijk gebruiken om vijanden op welke manier dan ook te vermoorden. Wil je iemand vanuit een sprong een kopje kleiner maken, dan is dat mogelijk, maar je kunt ook iemand van de hoogste toren van de stad een duikvlucht naar het oppervlak laten maken. Welke moord je ook in gedachten neemt, hij is waarschijnlijk uit te voeren in AC2.

De missie leidt je allereerst naar de top van een toren, waar de beroemde Leonardo Da Vinci iets voor je heeft achtergelaten. Na de bewaker van de toren te hebben gesodemieterd blijkt dat Da Vinci je zijn 'Flying Machine' achter heeft gelaten. De ontwikkelaars hebben dit stukje techniek gebaseerd op echt bestaande tekeningen. In het echt is het nooit iets geworden met het vliegtuig, maar in AC2 werkt de vlieger wel perfect. Je kunt de hete lucht van vuren gebruiken om snelheid te maken (een motor zit er namelijk net weer niet in), om zo in een snel tempo je doel te bereiken. Een vlucht door de lucht is natuurlijk ook handig om de guards op de grond niet te alarmeren, dus op deze manier heb je een dubbel voordeel.

Na de rondvlucht, waar we ook weer het grafisch spektakel in volle glorie van het scherm hebben zien spatten, komen we aan bij het paleis van Carlo. Uit het eerste deel van AC ken je vast nog wel de 'Air Assassination'. Hiermee kon je van een hoogte met een sprong de vijand genadeloos de dood insturen. In dit vervolg zitten zoals gezegd veel meer manieren om iemand om zeep te helpen. Waarschijnlijk één van de meest vette manieren om dit te doen werd tijdens de missie tentoongesteld: met twee verborgen messen werden twee vijanden in één steek vermoord, ontzettend effectief dus.

Een ander nieuw element is het verstoppen van jezelf in hooibergen. In deel één kon je hier altijd instappen als de bewakers even niet keken om weer op adem te komen, maar in AC2 kun je eigenlijk nergens meer ongezien induiken. Sommige guards horen het namelijk als jij je van een grote hoogte in een berg met hooi stort, en gaan dan ook kijken wat er is gebeurd. Gelukkig heb jij ook een nieuwe move, waarmee je de vijand gewoon de hooiberg intrekt, om hem daar in koele bloede alsnog te vermoorden.

De laatste actie van de demo was het vermoorden van Carlo, wat ongeveer hetzelfde gaat als in deeltje één. Na de 'assassination' moest Ezio nog vluchten voor de gealarmeerde bewakers, maar uiteraard was dat geen probleem voor de beste man. Met een rookbom (ook een nieuw element) ontnam hij zijn vijanden even het zicht, om daarna via het water te ontsnappen, op zoek naar een nieuwe opdracht.

Het moge duidelijk zijn dat dit nieuwe deel inderdaad nog veel groter en mooier wordt dan het eerste deel. De verwachtingen zijn hooggespannen, maar het ziet er naar uit dat het ontwikkelteam er alles aan gaat doen om die verwachtingen waar te maken. De game zal eind dit jaar verschijnen voor de PC, PlayStation 3 en Xbox 360.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?