Preview: ArcaniA: A Gothic Tale

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Waar de Gothic-serie voorheen nog exclusief voor de pc was, verschijnt nu deel vier uit de reeks ook op de PS3 en de Xbox 360. Spannend? Best wel. Na deel drie is uitgever Jowood Productions gaan samenwerken met ontwikkelaar Spellbound, waar zij dat eerder deden met Piranha Bytes.
Op verschillende fora valt dan ook te lezen dat eerdere games uit de franchise niet bepaald bugvrij waren. Wellicht is dat ook de reden dat er besloten is om de eerder geplande releasedatum een jaartje op te schuiven?

De Gothic-serie lijkt een rijke en gedetailleerde historie te hebben, echter kent deel 4 ook de nodige RPG-clichés. Wanneer de hoofdrolspeler namelijk terugkomt van één van zijn avonturen, blijkt dat zijn geboortestad aan gruzelementen ligt. De agressor blijkt met de noorderzon te zijn vertrokken
en onze stoere avonturier zint natuurlijk op wraak. Tel daarbij op: een knappe, mysterieuze dame en een lang verloren gewaand artefact. Klinkt bekend nietwaar?

De spelwereld daarentegen is wat minder clichérijk. Zo speelt het spel zich af op een zeer omvangrijke eilandengroep, waarvan elk klimaat zijn eigen kenmerken heeft, wat je vooral terugziet in de flora en fauna. Ook bestaat er een dag- en nachtcyclus, die je zelfs middels magie kunt beïnvloeden.
Verder kun je armor uit elkaar halen en combineren met weer andere delen van objecten en wapens, om er zo weer vernieuwde voorwerpen van te creëren en is rijden op verschillende beesten ook een verfrissende mogelijkheid.

Voorlopige conclusie
De vele screenshots die op internet circuleren, leren ons dat ArcaniA: A Gothic Tale qua uitstraling wat wegheeft van Dragon Age: Origins en Demon's Souls. Niet de minste games om mee vergeleken te worden natuurlijk. Hopelijk mag deze game zich straks, eenmaal in definitieve vorm speelbaar, definitief bij de eerder genoemde grootheden scharen. In ieder geval staat deze veelbelovende free roaming actie-RPG nu gepland voor het najaar van 2010.

Lees meer