Apex Legends

  • Ontwikkelaar Respawn Entertainment
  • Eerste releasedatum 5 februari 2019
  • Platformen Pc, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch
  • Genre First-Person Shooter, Battle Royale
  • Gameliner score

Preview: Apex Legends Season 11: Escape - Geen ontkomen aan

Apex Legends blijft als een op hol geslagen trein doordenderen. Het elfde seizoen staat op het punt van losbarsten en doet dat met een rijkgevulde update. Apex Legends Season 11: Escape beschikt namelijk over meer dan genoeg optimalisatieslagen om de game interessant te houden. Dankzij een uitvoerige hands on heb ik dit nieuwe seizoen eens flink aan de tand kunnen voelen. Het resultaat? Een zeer bevredigende terugkeer naar Apex Legends!

Apex Legends  Escape Preview

Met de voetjes in de branding

Een elfde seizoen is een mooie reden om eens flink uit te pakken. Tenminste, zo denkt Respawn Entertainment erover. Apex Legends Season 11: Escape is wellicht één van de grotere updates die Apex Legends tot op heden heeft mogen ontvangen. Voorafgaand aan mijn speelsessie heb ik een uitvoerige presentatie mogen bijwonen waarin een vijftal devs met veel passie over hun nieuwste uitbreiding aan het praten waren. Gespreksstof was er meer dan genoeg, Apex Legends: Escape verwelkomt namelijk een nieuw wapen, een nieuwe legend en een compleet nieuwe map. Uiteraard is het de nieuwe map die de aandacht wist te grijpen, maar vergis je niet. Alle andere toevoegingen zijn net zo waardevol.

De nieuwe map brengt ons naar de tropische locatie; Storm Point. Storm Point is een eiland omringt door water voorzien van hoge pieken en diepe dalen. Deze locatie is de grootste map tot op heden en is gemaakt door het team dat ook heeft gewerkt aan de World’s Edge map. Het nieuwe paradijsje vertoont dan ook logischerwijs veel overeenkomsten met die tweede map van Apex Legends. Zo spelen hoge bergen met steile rotswanden bijvoorbeeld een grote rol. Een grote map betekent echter ook dat er grote afstanden zijn om af te leggen. Niet alleen in horizontale vorm, maar ook wat betreft verticale afstand. Gelukkig zijn er weer Tridents beschikbaar om snel van A naar B te reizen. Maar waarom zou je een Trident pakken als je je ook uit een kanon kan laten schieten? Deze groene gevaartes staan overal op het eiland en dienen ter vervanging van de Jump Baloons die we kennen van andere maps. De Gravity Canons schieten je wellicht minder ver, maar je bent wel veel mobieler. Daar stopt het echter niet. Zo is er bijvoorbeeld een Command Center in één van de bergketens verstopt. Weet je binnen te breken, dan tref je de langste verticale zipline tot op heden aan die je binnen no-time naar de top van de berg brengt. Ik had echter nooit het gevoel dat ik onnodig lange afstanden aan het overbruggen was, dit in tegenstelling tot de emotie die ik ervaar op voorganger Olympus.

De Apex Predators zijn echter niet alleen op Storm Point. Het eiland krioelt namelijk van de exotische wezens. Prowlers cirkelen bijvoorbeeld om de vele Prowler Dens. Versla je deze Prowlers, dan word je beloond met attachments en ammo uit één van jouw gebruikte wapenklassen. Daarnaast zijn er ook spinneneieren over het eiland verspreid. Deze zijn op zichzelf niet zo gevaarlijk, maar open je het vuur op de eieren, dan bijten de spinnen geheid terug. Het is het uiteindelijk waard want de beloning komt in vorm van die heerlijke loot.

Apex Legends  Escape Preview1

De zwarte weduwe

Titanfall’s Ash draait al een flink aantal seizoenen mee, maar heeft zelf nooit als Apex Predator mogen domineren. De robotische dame is sinds kort heer en meester over de Arena, maar heeft nu besloten om de huidige Apex Predators eens te laten zien hoe het moet. Ash weet nog niet zo lang dat ze een robot is en moet dus nog wennen aan haar unieke krachten die verder reiken dan de krachten van een normaal mens. Een goede reden om alles en iedereen uit te moorden blijkbaar. Dit doet ze middels een katana, een Ark Tether en een passive die waarschijnlijk heel veel spelers gaan gebruiken. Ash is gemaakt voor de zeer agressieve speler die van non-stop pushen houdt. Haar passive “Marked for Death” zorgt ervoor dat recente death boxes op de map zichtbaar zijn. Daar stopt het echter niet, door haar Data Knife in de aangetroffen death box te steken, is Ash namelijk in staat om de overlevende tegenstanders op te sporen en zo een third party van eigen deeg te geven. Tot zover reikt het recon gedeelte van het mechanische wonder, want verder is Ash pure agressie.

Ash oogt snel en zo speelt ze ook. Zo weet haar tactical “Ark Tether” nietsvermoedende tegenstanders tegen de grond te spelden. Deze werp ster grijpt bij een hit de tegenstander en weet deze in een bepaald gebied te houden middels een soort touw. Hoe verder de speler uit het gebied rent, hoe langzamer deze beweegt. Je hoeft echter niet raak te gooien om de tether te activeren. Je kunt deze namelijk ook als val plaatsen om tegenstanders buiten te houden of ze zo in een hoekje te drukken. Zit een tegenstander eenmaal in de val, dan stelt haar ultimate “Phase Breach” je in staat om vol in de aanval te gaan. Deze portal lijkt op de portal van Wraith, maar is aanzienlijk sneller. Door een plek aan te wijzen schiet je daar binnen no-time naartoe, hiermee kan je dus makkelijk flanken door heen en weer door je eigen portal te schieten. Het vergt wat oefening, maar oefening baart in dit geval zeker kunst.

Apex Legends  Escape Preview2

C.A.R. SMG doet BRRRR

Het laatste, doch zeer belangrijke, puntje van verbetering komt in de vorm van de C.A.R. SMG. Deze nieuwe submachine gun doet iets wat geen enkel ander wapen tot op heden heeft gedaan. Het is namelijk een combinatie van een light- en heavy wapen. Ja, je leest het goed, de C.A.R. SMG beschikt over zowel light- als heavy slots. Dat betekent dat twee squadmates eenvoudig hetzelfde wapen kunnen hanteren. Dit omdat de C.A.R. zowel light als heavy rounds kan gebruiken. Daar houdt het niet op, want alle attachments komen ook uit een gedeelde pool. Zo is het mogelijk om bijvoorbeeld een light- of heavy ammoclip in het wapen te drukken. Stel je bent helemaal door je light rounds heen, dan switcht het wapen automatisch over naar heavy rounds (mocht je die met je meedragen). Daarnaast schiet het wapen ook nog eens erg fijn. Oké, de CAR beschikt niet over een firing speed van bijvoorbeeld de R99, maar it gets the job done.

Een nieuw wapen, een nieuwe legend en een nieuwe map brengt natuurlijk ook weer de nodige balancing met zich mee. Waar Seer vanaf het eerste moment al aardig broken aanvoelde, doet Ash dat nog niet. Wel denk ik dat Ash nog de nodige nerfs gaat krijgen, omdat ervaren spelers de agressieve abilities van Ash al snel overpowered kunnen laten doen aanvoelen. De EVA-8 krijgt een flinke nerf, maar de Mastiff krijgt in ruil een flinke buff. Zo is het mogelijk om met de “Dual Shell” attachment twee keer zo snel te reloaden. De meeste aandacht gaat dit keer uit naar Wattson, die betere fences krijgt. Deze nieuwe fences zijn sneller te plaatsen en doen meer damage wanneer de tegenstander er doorheen loopt. Daarnaast zal Wattson’s Ultimate een flinke boost krijgen door de shield regeneration tweemaal sneller te laten verlopen.

Apex Legends  Escape Preview3

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

Apex Legends Season 11: Escape verdient absoluut een speelbeurt. De nieuwe map brengt de nodige vernieuwing met zich mee en voelt vrij gebalanceerd aan. Overal is er wel wat te zien op Storm Point en de nieuwe Gravity Canons creëren een veel hoger tempo in een al vrij rappe game. Daarnaast is het afschieten van de Prowlers en spinnen niet alleen een leuke afwisseling, het levert ook nog eens iets op. Ash voelt echt als een my kind of girl met haar agressieve speelstijl en erg handige passive. Ik verwacht echter wel dat Ash nog ergens een nerf gaat krijgen omdat de Predators gehakt maken van andere spelers dankzij de hoge bewegingssnelheid en tracking mogelijkheden. De echte ster is voor mij echter de C.A.R. SMG. We zitten er al even op te wachten, maar dit wapen is echt een soort gamechanger dankzij de grote kans op goede attachments. Al met al een prima update!

Apex Legends: Escape gaat op 2 november van start op alle beschikbare devices.

Over auteur Rudy Wijnberg

Rudy Wijnberg Als het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid .

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?