Antibody

  • Ontwikkelaar PunchButton Studios
  • Eerste releasedatum Q2 2021
  • Platformen Pc
  • Genre Actie, Indie
  • Gameliner score -

Preview: Antibody - Afweren kun je leren

De Nederlandse indie ontwikkelaar PunchButton Studios debuteerde in 2019 met Counterspell. Dat smaakte blijkbaar naar meer, want al snel na de release van die game stond het volgende project al in de steigers. Afgelopen december kondigde de Nederlandse ontwikkelaar Antibody aan. Een compleet ander soort game dan Counterspell, maar zeker niet met minder ambitie. De creatieve ideeën waren direct zichtbaar en de essentie van de game is vandaag de dag ook behoorlijk relevant. Tijdens het Steam Game Festival was de alpha demo van Antibody beschikbaar, dus ben ik direct aan de slag gegaan voor deze preview.

Antibody preview1

Afweren kun je leren

Anitbody is op het eerste gezicht even absurd als relevant, want de game is één groot metafoor voor het afweersysteem van het menselijk lichaam. Alleen dit keer ben jij het die zorg moet dragen voor een gezond lichaam. Of planeet in dit geval. Antibody speelt zich namelijk af op de planeet Sanguon, al heeft het op het eerste gezicht weinig weg van een planeet. Deze planeet loopt gevaar door een diversiteit aan wezens die erop uit zijn de planeet ziek te maken. Aan jou de schone taak om deze vreemde creaturen tot moes te schieten terwijl je de planeet weer gezond probeert te maken. Dit doe je niet alleen, want ondanks dat je ruimteschip de vorm van een injectienaald heeft, zijn het toch echt de Chonklers die een helende werking blijken te hebben.

Chonklers zijn eigenlijk niets meer dan een soort wallaby's die met hun staart de infectie uit het oppervlak van de planeet kunnen zuigen om deze weer gezond te krijgen. Je draagt een drietal Chonklers bij je in een soort capsules die je naar wens op de planeet kunt deponeren, waarna ze aan de slag gaan. Deze beestjes verrichten dus enorm goed werk, maar zijn wel ontzettend kwetsbaar. Jij moet ze zien te verdedigen tegen alle kwaadwillende wezens die zich op de planeet begeven. Doe je dit niet goed, dan kan het zijn dat een Chonkler wordt gekidnapt en zich uiteindelijk tegen je gaat keren. Bovendien kunnen je kogels ook je vriendjes raken, dus domweg in het wildeweg rondschieten is er zeker niet bij. Als alle drie je Chonklers dood zijn, dan is het namelijk game over. Voorzichtigheid is geboden.

Antibody preview2

Het beste medicijn

De alpha demo was betrekkelijk kort en kun je, indien je je best doet, zelf ook inkorten. De game werkt namelijk in waves, waarbij je bonuspunten kunt scoren met hoe snel je deze doorspeelt. Als je tussen al het geweld door ook de planeet snel gezond weet te maken, dan sla je waves over en krijg je eerder toegang tot de baas. De demo die te spelen was eindigde na het verslaan van de baas, maar de baas leek in dit geval een deel van de planeet op zichzelf. Naast het redden van de wereld heb je ook als doel om zo hoog mogelijk in de ranking te komen. De game is namelijk stevig geïnspireerd door shooters uit de jaren 80 en dan kan een ranglijst natuurlijk zeker niet ontbreken.

Antibody speelde in de demo al redelijk weg, maar er is ook nog genoeg te doen voor het team van PunchButton Studios. Eén van de grootste problemen waar ik tijdens de keren dat ik de demo doorspeelde tegenkwam waren de oneerlijke spawns. Als je een wave hebt gehaald, dan duurt het een paar seconden voor de volgende begint. Het probleem is alleen dat de vijanden in de nieuwe wave midden in beeld spawnen en dus ook exact kunnen spawnen waar jij net op dat moment vliegt en dan ben je dus direct een hitpoint kwijt. Aangezien je er slechts drie hebt is dit best wel vervelend. Daarnaast is het mij meer dan eens overkomen dat tijdens het spelen van de demo plotseling het geluid wegviel.

Antibody preview3

Voorlopig oordeel Patrick Lamers

PunchButton Studios heeft met de arcade shooter Antibody een tof concept te pakken voor een vermakelijke indiegame, maar voordat deze verschijnt is er nog wel wat werk aan de winkel. Zo kunnen onder meer de spawns best even onder de loep worden genomen en steekt de audio in de alhpa build nog niet goed in elkaar. Met een releasedatum in 2021, moeten ze bij de indie ontwikkelaar dus nog wel even aan de bak. Ook ben ik benieuwd hoe lang de game gaat worden, omdat de demo an sich best wel kort was.

Over auteur Patrick Lamers

Patrick Lamers Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?