Preview: Anthem

Anthem, wat heb jij je overweldigend laten zien op de afgelopen E3. Normaliter houd ik er niet van om een object te personifiëren, maar sodeju wat een pracht en praal. BioWare heeft duidelijk de huidige generatie consoles goed in de vingers en benut de Frostbite engine maximaal. Vanaf moment één dat de bomvolle markt in de trailer te zien was, droop de sfeer er vanaf en komt de wereld waarin het zich afspeelt direct overtuigend over. Maar, naarmate de trailer vorderde zag je overduidelijk kenmerken van hun laatste game Mass Effect Andromeda. Dit was een game met gemengde kritieken. Als je door de fouten heenkijkt hield je een degelijke game over. De vraag is of BioWare van de fouten heeft geleerd en de geleerde lessen toepast op Anthem. Overigens, ben ik direct al erg nieuwsgierig waar de titel op slaat. Om jullie geheugen even op te frissen, geniet nog even van de gameplay reveal trailer van afgelopen E3.

Wat is Anthem precies?

Anthem was al op de E3 van 2014 aangekondigd als een nieuwe IP. Destijds was bekend dat BioWare's studio in Montreal bezig was met de ontwikkeling van ME: Andromeda en dat BioWare's studio in Edmonton aan de slag ging met een nieuwe game. Deze game moest meer aanvoelen als een levendige wereld, waarin een verhaal afspeelt, maar alleen wanneer JIJ er in speelt. Dit lijkt nogal cryptisch al valt dat eigenlijk wel mee. De makers willen je meer het moment en het epische gevoel van een game als deze laten voelen, dan te veel opgeslokt te worden door een verhaal. Edmonton heeft namelijk genoeg ervaring met verhalende games zoals Knights of the Old Republic, Dragon Age en uiteraard de originele Mass Effect-trilogie. Ze wilden eens wat anders doen. Anthem lijkt zich te gaan concentreren op de gamewereld en alle acties die jij daar als speler uit kunt voeren om te levelen zoals in een gebruikelijke (online) RPG. Het verhaal is dit keer van ondergeschikt belang. Uiteraard zijn er missies met een verhaal, of heb je een groter doel te behalen, maar de wereld ligt constant aan je voeten.

ontbrekende afbeelding

Een tweede, en misschien wel belangrijker, element is dat het een online game wordt waarin je samen met vrienden of online maatjes de missies volbrengt en geniet van deze game. Het wordt nu al vergeleken met Destiny. Men zegt dat Destiny vrij steriel en kaal voelt in vergelijking met Anthem. Gebaseerd op het eerste deel van Destiny, snap ik dit enigszins. Hoewel Bungie's game een strakke, mooie omgeving te bieden heeft, heeft het niet dat overtuigende element dat het daadwerkelijk een levendige wereld maakt. Afgezien van de vijanden, gebeurde er niets op zichzelf. Anthem lijkt dit wel te bieden. Wat in ieder geval duidelijk is, is dat je in exosuits in de wereld rondloopt. Deze pakken, Javelins genaamd, zijn er in verschillende klassen. Het lijkt zich tot nu toe in de stereotype klassen te verhouden. Een lichte, snelle klasse tegenover de zware tank. De keuze van je Javelin is van invloed op hoe je de game speelt. Wanneer je missies volbrengt, krijg je items, oftewel loot. Dit lijkt tot nu toe vooral het doel op zich. Het is niet duidelijk wat voor soort missies dit gaan zijn. Het is moeilijk om verfrissend en uniek te zijn. De vraag is dan ook hoe BioWare de interesse van gamers vast weet te houden en het niet een standaard fetch-quest festijn wordt en je uren mag grinden. Progressie met je character is hoe dan ook feit.

ontbrekende afbeelding

Grafisch Episch


Ieder beeld dat tot nu toe is getoond aan het publiek sinds de E3, oogst enorm veel lof. De huidige generatie consoles is op de markt sinds eind 2013. Dat we bijna vier jaar verder zijn is goed zichtbaar aan games en Anthem lijkt te meer de bevestiging hoe ver graphics zijn ontwikkeld. Afgelopen E3 heeft Microsoft de eer gehad om de eerste beelden van Anthem te tonen, om met name de kracht van de nieuwe Xbox One X tentoon te stellen. We vergeten maar even het Photoshop-debacle van Sony eerder deze week overigens. Anthem moet een 4K-game worden met dertig frames per seconde. We zien gedetailleerde begroeiing, zeer overtuigende lichteffecten en goede depth of field. De framerate lijkt stabiel zelfs gedurende wat veeleisende scenes. Helaas wordt het geen true 4K, maar moeten we daar kritisch op zijn als gamer? Nee, de meeste van ons hebben geen geld voor een 4K-scherm. De meeste gamers kunnen het op 1080P spelen met nog steeds diezelfde pracht en praal. Alhoewel, we hebben helaas nog geen beelden op de reguliere Xbox gezien, laat staan de PlayStation 4. Geluid lijkt in eerste instantie op orde. Of ze het dit keer goed geprogrammeerd hebben, in tegenstelling tot Mass Effect Andromeda, is nog maar de vraag.

ontbrekende afbeelding

Verwachting


Anthem heeft alles in zich om een dijk van een game te worden. BioWare Edmonton heeft de middelen om op alle fronten een AAA-titel af te leveren wat ze in het verleden hebben bewezen. Het heeft wat vooroordelen weg te poetsen wat betreft het Mass Effect Andromeda debacle en dan bedoel ik met name de buggy game die was afgeleverd. Er zijn nog veel vragen over hoe de game daadwerkelijk in elkaar steekt. Wordt het een online only game, of bestaat de mogelijkheid om alles zelfstandig te doen? Gezien de RPG-elementen en bijbehorende loot die je kunt verdienen, lijkt het niet onwaarschijnlijk dat er bètaalde items komen. Met andere woorden, pay to win. De game moet voldoende content bieden om langdurig gespeeld te kunnen worden. Daarnaast moet BioWare een online game ook lang blijven ondersteunen in de vorm van toffe nieuwe content, challenges, loot en niet onbelangrijk, updates. Voor mij wordt dit in ieder geval een game die in mijn collectie komt.

Anthem staat gepland voor een release in begin 2018 voor de Xbox One, PlayStation 4 en pc.

Over auteur Timo de Hoop

Timo de  HoopEen Nintendo-kid in hart en nieren. De Nintendo 64 kent Timo door en door, maar tegenwoordig ligt zijn focus voornamelijk op de Xbox, gezien die PlayStation 4 maar uit blijft (“ooit”, zegt ‘ie dan…). Misschien stapt Timo over wanneer zijn geliefde Lara Croft exclusief naar Sony’s console komt, want daar heeft onze casanova wel een beetje een digitale crush op.

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?