Preview: Animal Crossing: New Horizons

Geplaatst: 14 juni 2019 12:00

Animal Crossing: New Horizons werd in september 2018 aangekondigd. Lang is het stil gebleven rondom de game, maar tijdens de E3 2019 werd er dan eindelijk een nieuwe trailer getoond. Daarbij werd helaas wel vermeld dat de game is uitgesteld naar maart 2020, maar dat mag de pret niet drukken. Tijdens de Nintendo Treehouse-presentatie die na de Direct werd gehouden, hebben we van ontwikkelaars Aya Kyogoku en Hisashi Nogami namelijk nieuwe gameplaybeelden mogen zien. Na het zien van deze nieuwe gameplaybeelden zou New Horizons toch zomaar de beste Animal Crossing tot nu toe kunnen worden.

Op een onbewoond eiland

In de Animal Crossing-games is het eigenlijk altijd zo geweest dat je naar een nieuw dorp verhuist om daar te gaan wonen. Je krijgt de mogelijkheid om bevriend te raken met de andere dorpsbewoners en je kunt je eigen woning upgraden en uitbreiden met verschillende meubels en accessoires. In Animal Crossing: New Leaf, de meest recente game uit de serie, kreeg je de mogelijkheid om de burgemeester van het betreffende dorp te worden. In Animal Crossing: New Horizons gaan we het dorp echter verruilen voor een tropisch onbewoond eiland.

Volgens de ontwikkelaars zorgt de nieuwe setting op het verlaten eiland ervoor dat spelers een geheel nieuwe ervaring zullen krijgen, ten opzichte van het dorpsleven dat we van de eerdere titels gewend zijn. Omdat het een verlaten eiland is, krijg je als speler nog meer vrijheid om je creativiteit de vrije loop te laten en het eiland zo in te richten zoals jij het graag zou willen zien. In New Horizons is het namelijk ook mogelijk om meubilair in de wereld te plaatsen, in plaats van alleen in je eigen huis. Zo kun je het eiland dus decoreren met van alles en nog wat.

Not today, Tom Nook!

Fans van de Animal Crossing-serie weten inmiddels dat die hele verhuizing naar het nieuwe dorp gewoon een uitgebreid plan van Tom Nook is om jou zijn enorme kas te laten spekken. Hij smeert je verschillende upgrades en voorwerpen aan om je huis mee te decoreren voor veel te veel in-game valuta. Hij heeft zelfs zijn neefjes Timmy en Tommy erbij gehaald om er een heus familiebedrijf van te maken. In Animal Crossing: New Horizons heeft Tom Nook samen met zijn neefjes wederom een nieuw bedrijf opgezet.

Je begint je eilandavontuur in een tentje met niets meer dan een campingbedje, een olielamp en een radio. Uiteraard zijn Tom Nook en zijn neefjes er voor je om je van alles te verkopen wat je nodig denkt te hebben om je leven op het eiland beter te maken. In New Horizons is het kopen van meubilair en voorwerpen echter niet de enige manier om eraan te komen. In dit nieuwste deel in de Animal Crossing-serie heb je namelijk de mogelijkheid om zelf voorwerpen en meubels te maken met de grondstoffen die je in de wereld kunt vinden. Je hoeft je dus niet langer te laten afzetten door Tom Nook en zijn neefjes.

New Horizons, new features

Animal Crossing: New Horizons is de eerste Animal Crossing-game die op de Nintendo Switch verschijnt. De Switch is een uitstekend platform voor een game als Animal Crossing en de console zorgt er dan ook voor dat er een aantal nieuwe features mogelijk zijn. Een van de meer interessante nieuwe features is de mogelijkheid om met meerdere vrienden samen te spelen op hetzelfde eiland.

Tijdens de Treehouse-presentatie lieten de ontwikkelaars zien dat je met twee man tegelijkertijd op hetzelfde scherm kunt spelen. Je kunt beiden grondstoffen verzamelen, voorwerpen maken en meubels in de wereld plaatsen. Elke speler kan zich zo bezighouden met wat hij het liefste doet op het eiland en zo kun je samenwerken om het eiland in te richten. Tegelijkertijd op die manier samen spelen, is tot nu toe nog niet mogelijk geweest in de Animal Crossing-serie. Animal Crossing: New Horizons gaat lokaal en draadloos co-op ondersteunen tot vier spelers en online tot wel acht spelers op hetzelfde eiland.

Voorlopig oordeel van Claudia Tjia

Animal Crossing: New Horizons lijkt ontzettend veel vernieuwing naar de serie te brengen. De setting op een verlaten eiland en de mogelijkheid om zelf voorwerpen te maken, geeft je ontzettend veel creatieve vrijheid om te doen wat je wilt en het eiland naar je eigen smaak in te richten. Je kunt op je gemakje alles verkennen en langzaam je eiland uitbreiden met tal van nieuwe dingen. De mogelijkheid tot couch co-op is een feature die ook nieuw is en een geheel nieuwe dimensie aan de game geeft. In de vorige delen was het enkel mogelijk om online andere spelers in hun huis te bezoeken en een beperkt aantal activiteiten samen te doen. Nu krijg je de mogelijkheid om echt samen te spelen, samen te bouwen en samen het eiland uit te breiden. Het ziet ernaar uit dat New Horizons inderdaad de beste Animal Crossing tot nu toe gaat worden.

Packshot Animal Crossing: New Horizons

Nintendo Switch

20 maart 2020