Trailer
Roguelike deckbuilder As We Descend onthuld
vandaagCoffee Stain Publishing - de uitgever achter Deep Rock Galactic, Valheim en Satisfactory - komt in samenwerking met Box Dragon met een nieuwe IP: As We...
Een tijd geleden waren er een hoop gamers die Resident Evil, Silent Hill en ook Alone in the Dark ontdekten. In dezelfde genre en elk hun eigen specialiteiten. Elk van die games hadden zeker wat eigenaardigheden, maar waren zeer vermakelijk. Zelf schrik ik altijd van dat soort games en vooral vroeger keek ik nog weleens over mijn schouder om een aanval van een zombie te kunnen zien aankomen. Dus na zo'n opgebouwde reputatie in dit genre moet Alone in the Dark: Illumination zich wel waar kunnen maken. In de bèta die onlangs te testen was, mocht ik als één van de gelukkigen de game uitproberen. Ik was benieuwd.
De titel is heel betrekkelijk op de gameplay. Zoals in vele games in dit genre word je achtervolgd door enge wezens en zombie-achtige figuren, elk eropuit om je van kant te maken. Dus de enige oplossing is natuurlijk die wezens eerst af te maken voordat ze bij jou komen. Maar daar zit een kink in de kabel: ze zijn onoverwinnelijk. Als de wezens zich in het donker begeven, kan je ze onmogelijk doden. Daar komt de 'illumination' om de hoek kijken: zodra de wezens in het licht verschijnen, zijn ze kwetsbaar. Het licht laat tekeningen op hun lichaam oplichten en laat zien dat ze aan te vallen zijn. Een mooi concept, maar zit de game soms wat tegen. Zo ga je in elk level van lichtpunt naar lichtpunt. Er is geen ander doel meer, hoewel ze wel aangegeven worden. Zo moet je vaak een puzzel oplossen, naar een huis gaan of een ander gebouw, maar ondertussen zoek je alleen maar lichtpunten. Het complete element is verloren in mijn ogen.
Eén ding is zeker: deze game bevat maar weinig van de originele games in de Alone in the Dark-serie. Het hele idee is weg, de game voelt meer als een FPS dan een horrorgame. Het horrorelement is ook vrijwel weg. Schrikmomenten zijn er bijna niet meer en het survivalgehalte bereikt een dieptepunt. De vijanden komen in vlagen voorbij, net als een tower-defense-game. Ze blijven komen, dus je moet blijven bewegen. Puzzels oplossen gaat niet eens, want tijd heb je niet. Het is nog een bèta, dus hopelijk komt het nog terug. Een erg sterk verhaal is er nog niet in de bèta, maar het zou gaan om een spookstad waarin de hoofdrolspeler zijn weg baant. Verdere informatie moet nog volgen. Al met al een bekend concept.
Op het moment zijn de elementen oneerlijk verdeeld. Er zijn te veel monsters aanwezig, van te weinig soorten. In totaal zijn er drie monsters beschikbaar: een kruiper en twee zombies, waarvan één kan ontploffen. En ze verschijnen net even te veel en net even te vaak achter elkaar. De monsters hadden wat minder mogen voorkomen, maar dan wel wat krachtiger. Zodra je licht gevonden hebt, zijn ze in drie schoten dood. Ik bedoel, kom op! Daarbij heb je 250 schoten in het geweer zitten, dus waar is de survival? Hopelijk is dit na de bèta opgelost, want op het moment is het verschrikkelijk uit verhouding.
Ik vind het lastig om een oordeel te geven. De game heeft veel potentie, maar het heeft nog wel een lange weg te gaan. De release moet volgens de planning al snel volgen, dus de ontwikkelaar kan aan de slag. Het zijn vooral veel elementen die niet goed uitgebalanceerd zijn. Op het moment is het dus niet echt een Alone in the Dark-game, maar eerder een horror-FPS met de naam Alone in the Dark. Het illumination-deel is leuk gevonden, maar verpest soms ook het idee. Je loopt in principe van lichtbron naar lichtbron, blijft daar even staan schieten totdat de monsters wat minder aanwezig zijn en weer door. Daarbij is het nog geen survivalgame, daarvoor zijn de voorraden te makkelijk beschikbaar en begin je volgeladen met kogels. Een eindoordeel is lastig, maar zolang de game in dit formaat blijft bestaan, kan ik hem niet aanraden voor de echte survival-horror-liefhebbers. Zombie-FPS-fans kunnen er wel wat mee waarschijnlijk.
Alone in the Dark: Illumination verschijnt in het eerste kwartaal van 2015 voor de pc.
Trailer
Coffee Stain Publishing - de uitgever achter Deep Rock Galactic, Valheim en Satisfactory - komt in samenwerking met Box Dragon met een nieuwe IP: As We...
Trailer
Met de Orbital Update voor No Man's Sky wordt het eindelijk mogelijk om je ruimteschip volledig aan te passen, maar dat is niet alles!
Trailer
Stof je VR-bril af of haal hem eindelijk uit de doos, want je wordt opgeroepen om demonen neer te schieten in Metal: Hellsinger.
Nieuws
SEGA heeft ervoor gekozen om Relic Entertainment te verkopen. Relic gaat nu door als onafhankelijke studio dankzij een 'externe investeerder'.
Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren. Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals X / Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.
Je kunt per categorie je voorkeuren voor het gebruik van cookies instellen. Lees meer informatie over cookies op onze privacy policy-pagina.
Sessie, inlog cookies
Google Analytics
Google AdSense
YouTube en diverse social media. Meer details
Op onze podcastpagina plaatsen we een Spotify-plugin om onze nieuwste podcast (terug) te beluisteren.
We streamen regelmatig live op Twitch, en wanneer we dat doen, voegen we een Twitch-plugin toe aan onze homepagina.
Onze redactie voegt regelmatig Twitter- en X-plugins toe aan het nieuws als bron.
Onze redactie plaatst nieuwe trailers/videos van games aan het nieuws en ook onze eigen videocontent wordt op YouTube gezet en middels een plugin getoond op de website.