Preview: All Points Bulletin

Bij het horen van de naam APB droomde ik meteen weg naar die regenachtige zondagmiddagen van weleer. Met een robuuste Atari Lynx in mijn toen nog kleine knuistjes, zat ik urenlang te gamen. Naast pareltjes als Slime World, Bill&Ted's Excellent Adventure, Blue Lightning, Checkered Flag en nog een hele trits games, speelde ik vooral veel A.P.B. Ik kroop in de huid van Officer Bob en trok er in mijn highway patrol-wagen op uit om de misdaad een halt toe te roepen en burgers in nood de helpende hand toe te reiken. De topdown view op een low-res pixelbrei deed niets af aan de gouden tijden die ik met dat spelletje beleefde. Het kwam dan ook als een aangename verrassing toen ruim twee jaar geleden een nieuwe APB werd aangekondigd. Volgende maand moet de release eindelijk een feit zijn, dus wordt het nodig tijd om eens op een rijtje te zetten wat we kunnen verwachten.

GTA meets Crackdown
APB heeft weinig te maken met het A.P.B. dat ik in de inleiding aanhaalde. De enige overeenkomst is dat je met politie en criminelen te maken hebt, maar daar houdt de vergelijking ook wel op. APB past dan ook niet in de lijn met remakes van oude klassiekers, waar we de laatste tijd regelmatig mee te maken hebben. Een teleurstelling is dat allerminst, want zoals het er nu naar uitziet gaat APB een hele vette game worden. Denk aan GTA meets een dikke MMO. In APB is het aan jou of je kiest voor de kant van de wet of voor totale anarchie. Plaats van handeling is San Paro, een stad die het midden houdt tussen GTA's Liberty City en Crackdowns Pacific City. Niet zo verwonderlijk als je nagaat dat David Jones aan het hoofd van de ontwikkeling staat. Deze beste man stond aan de wieg van de eerst GTA en werkt tegenwoordig dus bij Realtime Worlds. En laat die ene game op de CV van Realtime Worlds nou net toevallig Crackdown zijn

Gaat dat online wel goed?
Als het aankomt op ervaring met bruisende virtuele steden en anarchistische zandbakken, zit het met de ontwikkelaar dus wel snor. Toch komt er bij de ontwikkeling van een MMO heel wat meer kijken. De wereld van APB is opgedeeld in verschillende districten. Elke server zal naar verwachting 10.000 spelers kunnen huisvesten, die in groepen van 100 over de verschillende districten worden verdeeld. De afgelopen maanden heeft er een uitgebreide bèta gelopen, en daaruit bleek dat er hier en daar nog wel wat bij te schaven viel. Toch zijn de geluiden rond deze relatief realistische actiegame overwegend positief. Los van het ontbreken van een fantasiewereld met gnomen en elfen, kent APB nog een aantal fundamentele verschillen ten opzichte van de gevestigde orde in de wereld der MMO's. Levelen zal er namelijk niet bij zijn. Toch zal je moeite uiteraard wel beloond worden. Denk hierbij aan nieuwe wapens en upgrades.

Tweaken tot in den treure
Nou is het natuurlijk heel aardig om in een grote online wereld missies af te werken en andere spelers het leven zuur te maken, maar dat doe je natuurlijk niet in een saaie outfit. Je wilt je onderscheiden. Vergeet de simpele plakplaatjes hier en daar, want de manier waarop je in APB je karakter kun tweaken is buiten alle proporties. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het maken. Zo liet Jones tijdens een presentatie zelfs een heuse digitale versie van Shigeru Miyamoto zien. En wat is er nou toffer dan rondrijden in de huid van jouw Nintendo-held? Hem afschieten natuurlijk! Dat het aanpassen van je karakter, maar ook van je auto's, een grote toegevoegde waarde gaat hebben, lijkt in elk geval buiten kijf te staan.

Verwachting
Met nog een maand te gaan hebben de mannen bij Realtime Worlds nog even de tijd om de puntjes op de spreekwoordelijke i te zetten. Ik heb er hoe dan ook het volste vertrouwen in dat we volgende maand een hele dikke game mogen verwelkomen. Grafisch stelt APB alles behalve teleur, de mogelijkheden om je karakter te customizen lijken oneindig, en wie zat er nou niet te wachten op een GTA in MMO-vorm? APB belooft een nieuwe mijlpaal op het gebied van actiegames te zetten.