Preview: Aliens: Colonial Marines

Geplaatst: 6 februari 2013 12:00

Aliens: Colonial Marines is een game zonder ijzersterk voorgaand deel of zeer succesvolle voorgeschiedenis. De films zijn voor velen echter niet weg te denken uit de filmhistorie en misschien is dat juist wel de doelgroep van deze game. Toch kennen we Gearbox Software niet als een ontwikkelaar die simpel zou meegenomen willen worden door een bijna mythische hype. Eens kijken of Aliens: Colonial Marines meer te bieden heeft dan slechts nostalgie.

Alien(s)
Persoonlijk heb ik niets met de Alien(s)films en het feit dat Aliens: Colonial Marines verder gaat waar Aliens eindigt kan me dan ook een worst wezen. De aliens dringen langzaam maar zeker je ruimteschip en jij als colonial marine dient daar uiteraard een stokje voor te steken. Maar niet alleen op je vertrouwde vliegende thuisbasis zul je de aliens aan garde schieten, ook zul je neerdalen op een duistere planeet en dat zou zomaar een oude bekende kunnen zijn. De locaties zullen het naar het lijkt vooral moeten hebben van de herinnering, meer dan van creativiteit.

Bekend en onbekend
In deze tijd dien je als first person shooter, want dat is Aliens: Colonial Marines nou eenmaal, meer in huis te hebben dan slechts een bekende naam. Zo zul je in deze game vaak gebruik maken van je motion sensor, waarmee je vijanden kunt spotten zonder dat je ze met het blote oog kunt zien. De vijanden zelf zijn natuurlijk slinks en door de dodelijke zuren die ze uitscheiden raak je ze liever niet aan. We hebben van Gearbox Software vernomen dat ze naast de bekende aliens ook wat nieuwe soorten willen introduceren en daarmee willen laten zien dat ze niet enkel met bekende kost zullen komen. Hoe dit zal uitpakken is echter nog zeer onduidelijk en of de fans van de serie dit zullen verwelkomen is al helemaal de vraag. Persoonlijk vertrouw ik mijn ongeboren kind nog toe aan Gearbox Software en ik zie ze dan ook graag met wat eigen inbreng komen.

Tempo
Wat opvalt tijdens speelsessies van Aliens: Colonial Marines is dat het tempo erg laag lijkt te liggen, terwijl dit in de trailers juist aan de hoge kant lijkt te zijn. Natuurlijk kan het tempo naarmate de game vordert oplopen en uitmonden in een euforie van geweld, wat mijn nieuwsgierigheid naar deze game wel iets doet stijgen. Toch zie ik vooralsnog nog te weinig redenen voor gamers die zich niet categoriseren als fans van de filmreeks om deze game ook op te pakken. Veel vernieuwing valt er niet te bespeuren en ook grafisch lijkt de game niet spetterend, mede door de donkere sferen.

So you think you can be an alien
De multiplayermodus in Aliens: Colonial Marines is wellicht het gedeelte dat mijn interesse het meest weet te prikkelen. Je kunt hier spelen als colonial marine, maar ook als alien. Dat laatste is natuurlijk verreweg het interessants. Als alien heb je verschillende voordelen, waaronder behendigheid en kracht, maar als colonial marine ben je veel dodelijker van een afstand en heb je bovendien allerlei gadgets tot je beschikking. Een belangrijk aspect van deze multiplayermodus is dan ook de balans en daar valt helaas nog te weinig over te zeggen. Als leek zou je de aliens al gauw het voordeel van de twijfel geven, maar met de tactieken, waaronder ook turrets en teamwork vallen, van de colonial marines lijken deze laatste op andere momenten weer juist de overhand te hebben. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken, wat voor modi we kunnen verwachten en vooral hoe lang dit leuk zal blijven. We kunnen met zekerheid zeggen dat dit geen nieuwe standaard wordt in het multiplayershooter genre, maar een lekkere multiplayermodus voor erbij is natuurlijk nooit weg.

Verwachting
Ik zal er niet omheen draaien, ik ben angstig als we het over het lot van Aliens: Colonial Marines hebben. De campagne weet me helaas nog niet te triggeren en lijkt vooralsnog nog vooral weggelegd voor de fans van de films. De multiplayermodus, waarin je zowel als colonial marine als als alien kunt spelen, weet me echter wel te enthousiasmeren. Ik ben benieuwd naar de uitwerking van deze modus, maar houd nog wel mijn adem in als het om de balans gaat. De sfeer die de gehele game ademt mag dan wel zeer interesseert zijn, de wervelwind aan topgames die de komende weken moeten uitkomen, blaast deze sfeer vooralsnog nog gemakkelijk weg.

Aliens: Colonial Marines zal op 12 februari 2013 verschijnen op de Xbox 360, PlayStation 3 en pc en later nog op de Nintendo Wii U.