Preview: A Shadow's Tale

Toen ik en Alex nog bij Konami zaten leek Alex het een geweldig idee om even Kinect uit te proberen, wat de uitgever daar had staan in een andere ruimte. Dat hele Kinect interesseert mij evenveel als een openluchtoptreden van Gerard Joling in de winter, dus ik ging iets anders spelen. Ik had al iets gehoord over Lost In Shadow, dus die wilde ik graag proberen. Het was die dag ook al de tweede titel van Konami die ik ging spelen met het woord 'shadow' erin, dus ik had de donkere smaak te pakken.

Something Shadowii
In Europa gaat de game A Shadow's Tale heten, kwam ik achter. Waarom mag Joost weten. [We hebben het Joost gevraagd, maar die wist het ook niet. - Red.] Het is zowaar een serieuze titel die gemaakt wordt voor de Wii, dus dat is al iets wat in de straten openlijk mag worden gevierd, omdat dit weer één lombroso-titel minder betekent op de inmiddels geestelijk achterliggende console. De game is gemaakt door Hudson Soft en wordt uitgebracht door Konami, en ik moet zeggen dat Hudson Soft buitengewoon smaakvol naar buiten treed met deze schaduwrijke titel. De oude 'crapspellen' die ze vroeger maakten zijn echt 'a mere shadow' te noemen in verhouding.

Iconic
Vanaf de eerste minuut hangt er een mystieke en vreemde sfeer in A Shadow's Tale, die mij meteen deed denken aan het briljante Ico. Je speelt de game als een schaduw, waarbij het speelt als een platformgame, alleen zit je dus vast aan muren. Andere schaduwen zijn je obstakels, en hier is waar het puzzelwerk begint. Net als dat je bij Braid zo briljant leert spelen met tijd, leer je bij A Shadow's Tale jouw schaduwrijk te manipuleren. Met de Wii-mote kun je de omgeving veranderen door objecten te draaien, te verplaatsen, enzovoort, waardoor dus de schaduw die ze werpen ook verandert. Dit soort dingen moet je dus doen om verder te kunnen komen met onze schaduwheld.

Voorlopig oordeel
A Shadow's Tale gaat echt weer een titel worden voor de Wii die mij blij maakt dat ik het witte apparaatje nog in huis heb. Een originele puzzelgame met een sterke sfeer en verhaallijn is bij mij altijd welkom, en A Shadow's Tale gaat helemaal in het rijtje passen met Ico, Braid en Limbo. Dat is zeker iets waar Hudson Soft en Konami trots op mogen zijn. Op 4 januari 2011 zal deze titel het daglicht zien, en natuurlijk zijn schaduw werpen. En het zal een mooie schaduw zijn, geloof dat maar.