Opinion: Waarom, waarom, waarom?

Geplaatst: 8 juli 2015 08:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Er zijn een paar punten waar je rekening mee moet houden wanneer je een nieuw product maakt. Hiervan heb ik er even twee uitgelicht:

- Voor wie maak je het product?
- Wat wil/verwacht men met dit product?

Het is nooit makkelijk en er gaan veel kosten gepaard bij het maken van een grote gametitel. Hoe groter en populairder de franchise, des te belangrijker het is dat je deze twee punten goed op een rij hebt als studio en uitgever. Bethesda heeft duidelijk laten zien dat het heel goed weet hoe het aan te pakken met Fallout. Zo hebben ze eerst Fallout 4 aangekondigd, wat ernaar uitziet weer een uitstekende game te gaan worden. Daarna kwamen ze als verrassing met Fallout Shelter, wat een leuk zoethoudertje is in de tussentijd. Bethesda gaf vervolgens vorige week aan dat ze deze al een jaar eerder hadden kunnen uitbrengen, maar expres eerst gewacht hebben tot ze Fallout 4 konden aankondigen. Waarom? Om te voorkomen dat de Fallout-fanbase laaiend zou worden dat er niks wordt gedaan met Fallout behalve een appgame!

Als er eentje is die deze bovenstaande tactiek en uitleg totaal niet begreep, is het Nintendo wel met zijn aankondiging van een nieuwe Metroid Prime-titel. Ik ben echt een Nintendo-fan, heb alle consoles en koop al vanaf de N64 praktisch al hun nieuwe hardware zodra deze uitkomt. Echter snap ik hun aanpak vaak totaal niet, zoals hun logistiek verschrikkelijk slecht geregelde Amiibo-levering, en komen ze telkens weer weg met de ene na de andere blunder, vooral omdat Nintendo-fans alles pikken. Nu met de aankondiging van Metroid Prime: Federation Force laten ze ook weer zien dat ze er niks van begrijpen wie hun doelgroep is. Let's make a Metroid game for the younger generation! Op papier zal het wel goed hebben geleken, maar het resultaat is dat elke Metroid-fan zich zwaar beledigd en genaaid voelt. Het gaat niet om hoe de game is, dat snapt Nintendo niet, maar om de timing van de aankondiging, die zorgt ervoor dat men zo boos is. De timing van zo'n aankondiging is zo ontzettend slecht, het lijkt wel expres. Al ruim vijf jaar is er geen Metroid-titel meer verschenen, en volgens velen al ruim acht jaar geen goeie. Kijk eens naar Bethesda en Fallout, beste Nintendo, geef toe dat het een stomme zet is en houd op met die politieke zwetspraat waarmee jullie het goed proberen te lullen.

Tot mijn grote pijn blijft het daar niet bij. Zo is zowel mijn favoriete studio's Konami als SEGA zich langzaam aan het terugtrekken lijkt het uit de game-industrie, waarbij beide uitgevers zeggen dat mobile/app-gaming de toekomst is, dus daar meer tot alleen maar op gaan richten. Jullie lopen vijf jaar achter, en snappen blijkbaar niet dat de gemiddelde leeftijd van gamers rond de 31 jaar ligt, en dit geldt zeker bij Sonic- en Metal Gear-liefhebbers. Deze trouwe volgers staan absoluut niet te springen om nieuwe tabletgamereleases.

Maar dit is niet het enige wat ze niet snappen. SEGA heeft ook aangegeven dat de sales van Alien: Isolation tegenvallen, terwijl alle experts en statistieken het tegendeel bewijzen. 2,11 miljoen exemplaren zijn er verkocht, en zelfs ik met mijn beperkte kennis besef dat dit voor een eerste deel erg veel is, zeker wanneer de Alien-game daarvoor (Aliens: Colonial Marines) zo'n ontzettend fiasco was. Misschien eens een goed idee om naar je landgenoot Square Enix te kijken, die ondanks veel tegenvallende games nog altijd zijn hart op de goede plek heeft, veel indie developers steunt, en nu besluit verder te gaan met de potentieel toffe wereld van Nier, omdat ze geloven in zichzelf en zijn gaan luisteren naar hun consument. Al zei Square Enix ook dat Tomb Raider tegenviel met ruim drie miljoen verkochte exemplaren

Lees meer