Opinion: Waarom monsters in een game soms niet werken

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Af en toe stuit ik op momenten in een game waarvan ik niet snap waar ontwikkelaars het vandaan halen. Condemned 2 is er een goed voorbeeld van, met zijn plotselinge superkrachten, maar Uncharted is een nog beter voorbeeld.

Uncharted: Drake's Fortune is pas vorig jaar in mijn PlayStation 3 geweest en ik heb redelijk van de game genoten. Het zag er allemaal goed uit, de personages waren leuk en de platformelementen waren vet. Op een bepaald punt in de game kom je dode nazi's tegen. Op zich maakt dit nog niet uit, in het verhaal wordt uitgelegd hoe deze nazi's op die plek zijn gekomen. Desalniettemin begon ik me zorgen te maken over het verloop van Uncharted.

Als ik het niet dacht: een stukje verder verschenen er monsters in Uncharted: Drake's Fortune! Dit kan je toch niet maken, Naughty Dog? De hele game door voelt alles realistisch aan. Dit kán gebeuren. Die dode nazi's maakten het al iets minder geloofwaardiger, maar de monsters waren echt de druppel. Waar komen deze monsters vandaan? Wat is hun doel? Zijn ze ook op zoek naar de schat? Wat is hun functie in het verhaal? Het sloeg absoluut nergens op.

Een paar maanden later begon ik aan Uncharted 2: Among Thieves. Nog mooier, nog vettere actie en prachtige locaties. Ik was honderd procent aan het genieten van deze game. Tot alweer, je raadt het al, monsters tevoorschijn kwamen. Wat heeft Naughty Dog met monsters? Het verhaal was niet van plan monsters toe te voegen aan de game. Het is alsof ze een beetje Jak & Daxter in de game willen proppen. Later in de game kom je erachter dat de monsters eerst mensen waren en daadwerkelijk een doel hebben. Dat maakte de situatie er iets beter op. Toch wil ik even een advies geven aan de dames, heren en monsters van deze ontwikkelaar: stop alsjeblieft geen monsters in Uncharted 3!

Lees meer