Opinion: Uitgevers? Nergens voor nodig!

Geplaatst: 20 april 2012 16:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Vaak zien we uitgevers de ene na de andere game uitbrengen, waarbij het onderscheid tussen games steeds kleiner wordt. Succesvolle formules worden van elkaar overgenomen en games krijgen steeds minder unieke eigenschappen. Shooters lijken allemaal op elkaar, op kleine details na. Want je mag niet uit de bekende wateren afdwalen! Call of Duty 50, Battlefield 32,5, Halo 13 of Killzone 50, het voelt langzamerhand als een generieke game waarbij alleen de naam anders is.

Zie jij het verschil nog?

De reden voor de eenheidsworst die gaming heet zijn de grote uitgevers. Originele gameformules worden uitgemolken en afgezwakt omdat de bobo's bij deze uitgevers vinden dat games er zo uit moeten zien en spelen. Games worden dumbed down (elke jan doedel kan hem met een vinger in de neus uitspelen) en originele elementen worden weggegumd. Mass Effect was gaaf, maar de vershootering van de serie was mij een doorn in het oog. Dragon Age: Origins was vet, maar ook deze game werd in de vervolgdelen meer arcade. Fallout werd een shooter vanaf deel 3, Command & Conquer is structureel verkracht tot een RTS-game die bij de fans van de oude serie wordt uitgekotst. Guitar Hero is doodgespeeld en Tony Hawk ligt onderhand in de intensive care. Maar er is licht aan de horizon...

Point-and-click is niet dood

Double Fine heeft het juk van de grote uitgevers van zich afgegooid en besloot een point-and-click adventure game te gaan maken. Ze wilden dit zelf bepalen, dus besloten ze een kickstarter fundraiser te starten. Het doel was $400.000 binnen te halen om de game te maken. Tim Schafer en Ron Gilbert, veteranen van games als Full Throttle, Maniac Mansion en Monkey Island, hadden niet durven te hopen hoeveel mensen wat over hadden voor dit soort games. 87.142 point-and-click-fans doneerden in totaal meer dan $3.336.371 om een nieuwe epische point-and-click game te zien uit de handen van de grootmeesters van het genre. Eendagsvlieg? Dat gebeurt nooit meer? Fout!

De Desert Rangers zijn terug!

De oorspronkelijke makers van Wasteland besloten om het voorbeeld van Tim Schafer en Double Fine te volgen. Brian Fargo, de mastermind achter Wasteland (1988), Fallout (1997), Fallout 2 (1998), The Bard's Tale 1 en 2 (1985 en 1986), en Planescape: Torment (1999), besloot een nieuwe Wasteland game te gaan maken. Wasteland was ooit de inspiratiebron voor de Fallout-serie, en Fargo haalde alle oude mensen erbij die aan Wasteland en de eerste Fallout-delen hadden gewerkt. De game gaat een turn based combat krijgen waarbij de camera schuin boven de actie hangt. Dit was de kracht achter de oude Fallout games, waarbij tactiek belangrijk was. Zelfs de componist van de muziek uit de eerste Fallout games is van de partij!

Fargo besloot dat $900.000 genoeg was om de game te gaan maken. Aan het einde van de inzameling hadden 61.290 mensen meer dan $3.000.000 geïnvesteerd in het gameconcept!
Fargo gaat zelfs samenwerken met zijn oude maten bij Obsidian Entertainment (Fallout: New Vegas en vele anderen) om de game nog gaver te maken!

En zo zie je maar... Genres en gametypes die door de bobo's die de grote uitgevers runnen als dood worden bestempeld zijn springlevend. Mensen tasten graag in de portemonnee om games te zien die de kop boven het maaiveld uit durven te steken. Weg met de eenheidworst. En die uitgevers die miljoenen in een game stoppen? Helemaal niet nodig. De gamers bepalen zelf wel wat ze willen. Daar hoeft bijvoorbeeld een Bobby Kotick niks over te zeggen te hebben!

Lees meer