Praatpaal: System overload; weg met die rommel

Al jaren verbijstert het me hoeveel verschillende studio's er zijn en daarmee ook de hoeveelheid games die er verschijnen. Met enige regelmaat worden we op de redactie overstelpt met onafhankelijke ontwikkelaars die ons hun troep willen aansmeren, omdat zij ook onderdeel uit willen maken van de game-industrie. Ik word er moe van. Laten we hier met zijn allen alsjeblieft een eind aan maken, want dit kan zo niet langer.

ET

We zijn met zijn allen als een kind zo blij als er weer een goede game ten tonele verschijnt. En niet zonder reden. Voor elke goede game die er uitkomt, zijn er zeker drie die het spelen niet waard zijn. Het is gewoon om van te kotsen. En ik weet best dat het van alle tijden is. In het Atari-tijdperk werd er al rommel uitgegeven waar hele woestijnen mee gevuld werden in plaats van dat mensen de games speelden. Alleen verbaast het mij dat we er nooit van geleerd lijken te hebben. Want zelfs vandaag de dag, zo'n 37 jaar later, worden we overspoeld met rommel die ons door de strot gedouwd wordt. Die we ook beter ergens in een woestijn kunnen begraven, of ergens naar de zeebodem zouden moeten laten zinken. Dan hebben we in ieder geval nog een goede reden om al die milieuactivisten op de bres te jagen. Maar helaas is het van de games tegenwoordig alleen nog digitaal te verkrijgen. Ritueel verbranden of één van de eerder genoemde lotsbestemmingen worden daarmee een beetje lastig uit te voeren.

Ik snap best dat een game niet uit kan pakken zoals men het had gehoopt. Neem nou bijvoorbeeld Fallout 76. Dat was een enorme domper, maar wel met de beste intenties gemaakt. Je kan mij niet wijsmaken dat Bethesda met die game geen kwaliteit af wilde leveren. Ze hebben gewoon verkeerde keuzes gemaakt op basis van verkeerde inschattingen. Of andersom. Daar heb ik dan ook best begrip voor en dat moet ook kunnen. Alleen zijn er zoveel games die door de ondergrens zakken van wat toelaatbaar zou moeten zijn. Er zijn mensen op YouTube boze videogame-nerds die bakken met geld verdienen, omdat zij ontelbare slechte games doorspelen en nogmaals benadrukken hoe slecht die games zijn. Dat zou toch niet moeten kunnen? Games als Superman 64 hadden gewoon nooit en te nimmer het daglicht mogen zien. Er zijn mensen bij Titus Interactive geweest die dat dus hebben gemaakt, besproken, er over hebben vergaderd en het hebben goedgekeurd om de markt op te brengen. Daarbij hebben ze het ook nog zelf uitgegeven. Daar gaat het dus al mis. Dan krijg je zo'n 'wij van wc-eend effect'. Schandalig is het.

My Name Is Mayo

Er worden zelfs games uitgegeven waarbij je geen ene reet hoeft te doen. In My Name Is Mayo heb je de eer om een miljoenmiljard keer op een pot mayonaise te klikken. Dat is de game. Fan-tas-tisch. Als er dat soort games uitgegeven worden, dan moeten we het er toch over eens worden dat het gereguleerd moet worden? De enige die mijns inziens daarin het voortouw heeft genomen en een voorbeeld heeft gegeven is Nintendo. Iedereen zit te wachten op Metroid 4 en zij durven het aan om midden in het proces een nieuwe ontwikkelaar aan te wijzen die het project van de grond af aan opnieuw moet vormgeven. Bandai Namco wist niet de gewenste kwaliteit te leveren, dus is het nu aan Retro de beurt. Een dappere beslissing. In het NES en SNES-tijdperk hadden zij een Seal of Quality. Voordat een game uitgegeven kon worden op die consoles, moest het dus eerst een kwaliteitskeuring ondergaan. Zoiets zou er nu ook moeten komen, maar niet alleen voor Nintendo. Ik ben het zat om goede pareltjes tussen al die rommel te moeten zoeken. De game-industrie is een grote supermarkt, maar is voor het overgrote gedeelte gevuld met rotte appels. Vrachtladingen bedorven producten zijn nog onderweg om de schappen te vullen. Voor wie nog wat goeds wil vinden, zit er niks anders op dan je onder te dompelen in die bak met rotte appelen, in de hoop er een Elstar of Jonagold appel uit te vissen waar geen butsen of plekken op zitten.

Ik pleit voor een onafhankelijke organisatie die ervoor zorgt dat het gros van de games dat we voorgeschoteld krijgen, van goede kwaliteit zijn. Een soort Keuringsdienst van Waren, maar dan goed. Weg met al die onzinnige rotzooi. We moeten het niet eens willen spelen. Minder ontwikkelaars en studio's. Laat ze maar samenwerken om een goed product op de markt te brengen. Verban die slechte en goedkope games lekker naar een plek waar je het alleen kan zien of terugvinden als je dat écht zou willen, maar smijt het niet steeds in mijn gezicht als een verzuurde slagroomtaart. Ik heb daar absoluut geen behoefte aan en bovendien hou ik ook niet van slagroom. En niet van games van slechte kwaliteit, mocht dat nog niet duidelijk zijn. Kom maar op met die Keuringsdienst voor Games. Wie is voor? Vingers graag.

Over auteur Patrick Lamers

Patrick LamersAls Junior Eindredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?