Praatpaal: #jouwgameiskut

Hoe ver mag een ontwikkelaar eigenlijk zakken in zijn reputatie voor dat deze uit de gratie is? Is dit een vraag die we moeten stellen aan de aandeelhouders in plaats van aan de uitgevers? Of moet dit indirect bepaald worden door de consument die de games kopen (of juist niet)? De laatste tijd stoor ik mij nogal aan de laatste groep. Het lijkt tegenwoordig wel een strijd om wie de beste troll moet zijn. #jouwgameiskut is nu eenmaal snel getypt en je kan weer snel naar de saaie alledag waarin je zelf zeer waarschijnlijk maar weinig in de melk te brokkelen hebt. In een digitale wereld waarin iedereen (gelukkig) een mening mag hebben én uiten, is het ergens verbazend hoe snel we vervallen in ongefundeerd kuddegedrag en papegaaien. Begrijp me niet verkeerd overigens. We moeten tenslotte als consument kritisch blijven op datgeen wat ons wordt voorgeschoteld, zij het op een objectieve wijze. En juist aan dit laatste ontbreekt het al vrij snel.

Fallout 763

Social media is niet meer weg te denken vandaag de dag. Naast Facebook, Twitter en Youtube heb je nog talloze andere kanalen, zoals Twitch, 9Gag, Reddit enzovoorts. Hashtags, gifjes, memes en streams kunnen tijdloze grappen worden. Hier zit zowel een kracht als een zwakte. Zie maar hoe de video van YouTube Rewind zo snel disliked wordt dat het zelfs de voorpagina van Nu.nl haalt. Iedereen krijgt er wel een mening over, zonder dat men er eigenlijk echt wat van weet, laat staan echte interesse heeft. Een voorbeeld van hoe groot de gevolgen kunnen zijn dankzij media komt van biermerk Buckler. De wat oudere gamer onder ons (of trouwe fans van Youp van het Hek) kunnen zich misschien wel herinneren hoe Youp eigenhandig, in een tijd zonder social media, internet of mobiele telefoons, een merk van het machtige Heineken gesloopt had. Iedereen vond het grappig, praatte elkaar na (je wilde tenslotte niet die lamlul zijn die Buckler dronk) en het was vrij snel gedaan met het product. Maar eigenlijk was er op zich niet heel veel mis met het product. Youp was misschien wel een soort van allereerste Troll zonder dat hij het wist. Dertig (!) jaar later en bijna iedereen kan een Youpie doen via zijn toetsenbord.

De game die niet aan de ongenade van gamers ontkomt, en wat het meest recente voorbeeld is, is Bethesda's Fallout 76. De game is leeg, niet af, vol met bugs en biedt niet wat men gewend is van Bethesda; de meeslepende singleplayer game. Is de game daarmee nu echt zo bar slecht zoals nu wordt beweerd? Nee, ik vind oprecht van niet. In mijn review heb ik de game niet voor niets alsnog drie van de vijf sterren gegeven, omdat er bakken potentie in zit. De manier waarop de game echter op de markt is gekomen, verdient geen schoonheidsprijs. Dat is wel zeker en daarmee terecht. Maar je kunt je verzekeren dat een uitgever als Bethesda er keihard aan werkt om dit aan te pakken. Er is alleen één dikke maar voor Bethesda. Daaromheen speelt namelijk het drama omtrent de pre-orders en tassen, de 500 atoms aan tegoed ter compensatie, de mega grote day-one patch van ruim 50 GB, het lekken van privégegevens en je kan er sinds kort de Lunchboxes (oftewel lootboxen) bij optellen. Het is genoeg voer om volledig los te gaan met je hashtags, memes en video’s. Het doet de reputatie alleen geen goed. Terwijl naar mijn inziens de tas de basis van de enige échte fuckup is. Het is echter te laat. Het gaat allang niet meer om de game zelf.

Shadow of the Tomb Raider2

Shadow of the Tomb Raider is 14 september 2018 uitgekomen. Al binnen één maand werd de game flink gereduceerd in prijs in de Steam Store. Dit leverde bakken met negatieve recensies op. Niet over de game zelf, maar alleen omdat de prijs zo snel en hard daalde. Ergens terecht, maar het gevolg was dat velen de game één ster gaven, zonder de game te hebben gespeeld; een inhoudsloze waardering dus. En iedereen aapte elkaar lekker na, terwijl de game zeer goed is. Wederom draait het niet om de game zelf, maar is het internet een bitch waar iedereen elkaar volgt. Wat dacht je van de hetze tegen Valve met Artifact toen deze werd aangekondigd? Of Blizzard met Diablo 4, of beter gezegd het ontbreken ervan, maar wel het tonen van een mobiele game. Het internet ging los en iedereen had wel een mening over iets waar zij geen flauw benul van kunnen hebben of maar een beetje gefundeerd is. Tuurlijk, iedereen (mijzelf inclusief) wacht op Half Life 3 en echte fans van Diablo zien het liefst een opvolger. Maar moet dit dan maar betekenen dat je een game gaat afzeiken voordat deze überhaupt uitkomt? Of ga je een studio door de mangelmolen halen omdat deze niet doet wat jij wilt?

Het is opmerkelijk hoe massaal men kan reageren zonder inhoud of er allerlei zaken bij kan halen die niet over de games zelf gaan en toch de reputatie van een studio kunnen schaden. Uiteraard zit er een oorzaak - gevolg en actie - reactie aan ten grondslag. Maar stel je nu eens het volgende voor: zou het voor een uitgever daadwerkelijk een doel zijn om een zo kut mogelijke game af te leveren? Natuurlijk niet. En toch keren we massaal de ontwikkelaar de rug toe. Niet meer pre-orderen en dat soort kreten. Terwijl we wanneer Fallout 5 of Elder Scrolls 6 worden aangekondigd massaal weer roepen #Bethesdaisdebom. Kijk naar Destiny 2. Ondanks dat de userbase flink in aantallen is gedaald, heeft de game best goed verkocht. Kijk naar Call of Duty. Toch weer een verkooptopper. Je kunt dus stellen dat we als gamers best hypocriet zijn. Wellicht komt het omdat bepaalde games ons aan het hart gaan. Misschien heeft die ene game of een gehele serie je zoveel geboden, dat een verandering je emotioneel raakt. Dit begrijp ik ergens best. Totdat een studio zijn deuren moet sluiten of een serie voorlopig niet meer wordt aangeraakt. Dan begrijp ik het niet meer.

praatpaal 3

Het is een lastige kwestie. Het is voor iedereen persoonlijk, want hier geef ik tenslotte ook mijn mening. Dus waarom zou jij dit niet mogen? Als iets je niet bevalt, moet je dit vooral aangeven. Wat ik meer wil benadrukken, is dat wanneer je je in een discussie mengt, of alleen al iets roept, moet het wel gefundeerd zijn. Als jij die special edition met tas niet hebt besteld omdat je hem niet wilde, waarom heb je er dan een mening over? Als jij lootboxes haat, niemand die je dwingt om ze aan te schaffen. Als jij Call of Duty zat bent, zijn er nog genoeg andere shooters. Maar ga dan niet dom lopen zeiken met gevolgen van dien voor een ontwikkelaar. Of nog beter, wees geen kuddedier.

Over auteur Timo de Hoop

Timo de  HoopEen Nintendo-kid in hart en nieren. De Nintendo 64 kent Timo door en door, maar tegenwoordig ligt zijn focus voornamelijk op de Xbox, gezien die PlayStation 4 maar uit blijft (“ooit”, zegt ‘ie dan…). Misschien stapt Timo over wanneer zijn geliefde Lara Croft exclusief naar Sony’s console komt, want daar heeft onze casanova wel een beetje een digitale crush op.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?