Praatpaal: Japan verwestert

Steeds meer games uit 'het Verre Oosten' krijgen een westers laagje om zich heen. Wat zeg ik, een dikke westerse laag. Een laag die niet zomaar valt weg te poetsen. Ik zal eerlijk toegeven dat ik vroeger helemaal warmliep voor Japan. Metal Gear Solid is nog steeds de franchise waar ik het meest van houd. Toch vond ik het cameraperspectief altijd knullig en onhandig. First-person-view maakte wel wat goed, maar nog lang niet alles. Pas sinds Metal Gear Solid 3: Subsistence en vooral Metal Gear Solid 4 kreeg de franchise echt meer westerse toegankelijkheid.

Nu wordt ik echter helemaal niet meer zo gek van Japanse games. Final Fantasy en andere J-RPG's blijven wel leuk, maar ik trek die cultuur gewoon niet meer. Vroeger stond ik elke week klaar om een nieuwe aflevering van de animé Bleach te kijken en ik kreeg geen genoeg van games op mijn GameCube en Nintendo DS.

Totdat ik me begon te ergeren aan de Japanse games. De camera heeft bijna altijd vaste posities en zelfs een spelletje ganzenbord is meer non-lineair. Mijn collega annex vriend Peter kon mijn eerste probleem met Japanse games uitleggen. Japanners vinden het namelijk moeilijk om met twee pookjes tegelijk te spelen. Het is zelfs zo dat Japanners 3D-games over het algemeen moeilijk vinden. Daarom ook de knullige instructie-DVD van Super Mario Galaxy 2. Toch blijven de meeste games lineair en dat zal denk ik een blijvend breekpunt zijn. Misschien niet qua verkenning, maar wel qua concept en uitwerking.

Daarom zit ook ik met mijn bek vol tanden bij Vanquish, waarvan je hier de review kan lezen. Die game voelt erg westers aan voor een ontwikkelaar die MadWorld en Bayonetta heeft gemaakt. De dialogen zijn heel westers en ook de cutscenes zijn heel erg dynamisch in beeld gebracht. Vanquish is niet het enige waaraan ik het merk. Capcom flirt al langer met het Wilde Westen. Al vanaf Resident Evil 4 zijn ze revolutionair bezig voor het Starre Oosten. Geen vaste camerapunten meer, zoals de eerdere delen, maar een dynamische camera die met je meegaat. Konami zet ook al stappen richting de westerse kant. De nieuwe Castlevania is daar een goed voorbeeld van. Ik zou ook Silent Hill: Homecoming kunnen zeggen, maar die is ontwikkeld door een westerse ontwikkelaar. Een enkeling die overblijft zijn Nintendo (never change a winning formula) en RPG-gerichte ontwikkelaars als Atlus, maar dat is gewoon hun expertise. Zelfs Square Enix doet iets anders dan telkens een Final Fantasy of een Dragon Quest uitbrengen.

Vanquish was voor mij het definitieve teken; de Japanse gamesindustrie verandert drastisch en ik ben er helemaal blij mee. Want er is een ding waar Japanse ontwikkelaars goed in zijn. Dat is een goed verhaal neerzetten met uitgediepte personages en een sterk plot. Zo kunnen westerse en oosterse ontwikkelaars nog heel wat van elkaar leren! SEGA, Capcom, Square Enix en Konami: kom maar op met jullie games!

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?