Praatpaal: Help, ik ben AAA-moe!

Er komt een dag - vroeg of laat - dat het je simpelweg overkomt. Je scrollt je het apelazarus door je eindeloze bieb op Steam, Xbox of PlayStation en hebt letterlijk zin in geen enkele game ervan. Je scrollt nog eens… en nog eens, maar je kunt geen greintje fut in je donder krijgen om er ook maar één game van op te starten. AAA-moeheid, het overkomt de besten. Het is het eerste wereldprobleem waar iedere gamer voor vreest. Men zegt wel eens dat voorkomen beter dan genezen is, maar hoe voorkom je dit? En als je er toch last van krijgt, hoe kom je er weer vanaf? Luister even naar de ervaringsexpert.

Allereerst is het een volkomen normaal fenomeen in de hedendaagse gaming-industrie. Zelfs ontwikkelaars dreigen er massaal last van te krijgen. Bij schering en inslag zien we berichten van AAA-ontwikkelaars die hun stoeltje opgeven om aan andere, minder grote projecten te werken. AAA-games lijken op de dag van vandaag nog maar op één ding gefocust te zijn; graphics. Graphics maken bij velen de game. Hoe vaak hoor je niet dat een game er ‘sick’ uit ziet, maar als we om gameplay vragen dan blijft men kalm. Het is een trend die wij, de gamers, al jaren in stand houden en ook een trend waar ontwikkelaars op inspelen. Ik zeg niet dat het in alle gevallen zo is, maar soms kan een AAA-game ervaren worden als ‘een game die ik tien jaar geleden ook had kunnen spelen, maar dan met betere graphics’.

Daarnaast hebben AAA-ontwikkelaars ook te kampen met iets wat ik ‘de veilige aanpak’ noem. Echt uit de band springen is er in veel gevallen niet meer bij en ook dat hebben we aan onszelf te danken. Terugkerende franchises zijn erop gebrand om de grote massa aan te spreken, waar de omzet schuilt. Neem Assassin’s Creed als voorbeeld. Deze game - die ooit bekend stond om zijn plausibele geschiedenislessen en stealthy gameplay - is afgezakt naar een actie-RPG. Waarom? Omdat er te veel mensen zijn die dat willen. Dat de core fanbase nog steeds angstvallig vastklampt aan de Ezio-trilogie (en misschien stiekem ook wel aan het Desmond-verhaal) geeft Ubisoft niet genoeg motivatie om terug te gaan naar die gameplay. De massa bepaalt, vaak tegen de wil van de fanbase in.

Aan de andere kant heeft Activision de andere kant van dit fenomeen ervaren. Call of Duty heeft bijna evenveel fans als tegenstanders, maar over één ding is bijna iedereen het wel eens geweest; kappen met die futuristische schijtzooi. Na Modern Warfare begon iedereen zich dood te irriteren aan jetpacks en double jumps, onrealistische perks en exploiteerbare mechanics. Hier viel verandering dus niet in de smaak. Men wilde terug naar voorheen. Boots on the ground. Met de launch van CoD WWII kreeg iedereen zijn zin, al was dat volgens sommigen ook weer mosterd na de maaltijd. Wat ik hiermee wil aangeven; de AAA-moeheid wordt vanuit twee kanten gefaciliteerd.

De oplossing hiervoor is simpel, als je het mij vraagt. Het komt misschien als een schok, maar pik af een toe eens een indie op. Laat je eens verrassen door een game die door mensen is gemaakt die daadwerkelijk de boel eens willen opschudden. Nu hoor ik je denken “indies zijn altijd van kutkwaliteit”, maar niets is minder waar. Indies zijn soms ware game-vitaminepilletjes. Neem games als Hotline Miami, die niemand ook maar een blik waardig vond, tot het daadwerkelijk exposure kreeg. Ik persoonlijk merk dat indies me eventjes wat ademruimte geven tussen de ‘graphics porn’ door. Er is uiteindelijk voor iedereen wel een game te vinden die de ‘sweet spot’ raakt. Heb je echt geen enkel idee, check dan af en toe eens onze Indieaan-sectie. Bij het woord indie denk je er niet meteen aan, maar er zitten soms echt pareltjes van jewelste tussen.

Mocht je geen zin hebben om aan indies te beginnen, dan is dat ook geen ramp. Niets moet. In dat geval geef ik je deze tip; duik niet in elke AAA-game die je voorgeschoteld krijgt. Geef de inner gamer af en toe een breakie en laat die verzadiging van AAA-materiaal eventjes wegebben. Pak er desnoods een keer een stokoude game bij, eentje die je al in jaren niet meer hebt aangeraakt. Ga bij jezelf te rade waarom je van die bepaalde franchise bent gaan houden. Geef die passie even een reset en misschien, heel misschien, kun je dan weer door die graphics heenkijken. Ik zeg niet dat het werkt, maar bij mij heeft het al meerdere malen mijn AAA-moeheid kunnen wegwerken.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?