Opinion: Heeft EA eindelijk het licht gezien?

Geplaatst:

Bij Electronic Arts staan ze nou niet bepaald bekend om hun klantgerichte manier van games uitbrengen. Het gaat voornamelijk om het geld afhandig maken van gamers, door er een hoog copy paste gehalte op na te houden. Ook de kleine transacties binnen games drijven de bankrekening van EA flink op. Toch bereikte mij een aantal dagen geleden het nieuws dat doet vermoeden dat ze bij deze uitgevende instantie toch bereid zijn een andere koers te varen. Een koers waarbij ze alsnog rijker worden dan menig Hollandse piraat in de Gouden Eeuw. Dus waarom zouden ze het niet doen? Toch zou het mij verrassen als ze eindelijk de gamer gelijk aan of zelfs boven het belang van hun bankrekening zetten.

Heeft EA dan eindelijk het licht gezien? Stuk voor stuk hebben ze bij het bedrijf al jarenlang geen pupillen, maar dollartekens in de ogen staan. Hele vergaderingen en meetings worden gepland om te bespreken hoe zij op de meest listige manieren geld kunnen aftroggelen van arme, weerloze en nietsvermoedende gamertjes. Veelal zijn het jongetjes die net in de pubertijd zitten en het schamele geld wat ze hebben eigenlijk niet aan een nieuwe skin, maar aan Clearasil uit zouden moeten geven. Of nou ja, technisch gezien dus ook een nieuwe skin, alleen dan niet in een EA-game. In ieder geval zijn ze bij EA heer en meester in manieren bedenken waarop ze je geld afhandig kunnen maken. Vooral van de 'makkelijke' doelgroep die ik hiervoor benoemde.

Neem nou bijvoorbeeld FIFA. Die game is al jarenlang leidend binnen het genre. Echt geduchte concurrentie qua verkoopaantallen heeft de game niet en dat is voornamelijk te danken aan de licenties die EA heeft weten te bemachtigen. Zo’n voetbalspelletje speelt natuurlijk aanzienlijk leuker wanneer de namen van de spelers gelijk zijn aan de spelers die echt op het veld lopen. Van die namen die slechts een kleine verwijzing of gelijkenis vertonen, voelt toch een stuk minder echt aan. En ja, ik begrijp dat het een game is. Binnen FIFA heb je het succesvolle FUT, waarbij je aan de hand van voetbalkaartjes een team kunt samenstellen. Je kunt spelers kopen met in-game currency, maar veel sneller en makkelijker is het om er echte duiten tegenaan te smijten. Iets wat ze bij EA maar al te goed weten. Sterker nog, daar is doelbewust over nagedacht.

FIFA is natuurlijk slechts één van de vele voorbeelden die kan worden genoemd wanneer je het hebt over het EA beleid. Star Wars Battlefront II was een aardige game, maar werd verstikt door loot boxes. Nog zo'n foefje van EA om ons te verleiden tot uitgaven die we eigenlijk niet zouden moeten willen. Ik benoem er nu twee, maar het is in veel meer games doorgevoerd die zijn uitgegeven door Electronic Arts. Het heeft het Amerikaanse bedrijf geen windeieren gelegd, maar je kunt niet zeggen dat ze er een goede reputatie mee hebben opgebouwd. Misschien is dat laatste nu eindelijk voldoende reden voor verandering en een nieuwe strategie. Een manier om het vertrouwen van de gamers terug te winnen en de consument niet openbaar neer te zetten als melkkoe.

In dat licht kwam onlangs een nieuwtje binnen van Anthem. Deze game is ontwikkeld door BioWare, een bedrijf dat ik hoog in het vaandel heb staan, maar wordt uitgegeven door EA. Misschien gaf het eerste gedeelte van deze Praatpaal al een klein beetje weg dat ik in die laatste wat minder vertrouwen heb. Via Twitter werd alvast vooruitgeblikt op de content die komen gaat nadat Anthem is uitgebracht en dat stemde mij enigszins gerust, maar bovenal verraste het mij. Wanneer de game op de markt is verschenen wordt deze namelijk ondersteund met nieuwe acts, of hoofdstukken zo je wilt. De tweet kwam dan weliswaar van Ben Irving, die werkzaam is voor BioWare, maar het schijnt dus dat die acts straks gratis te verkrijgen zijn.

Mocht het zo zijn dat EA inderdaad een andere weg in gaat slaan, dan zou het wellicht ook een mooi voorbeeld geven aan andere uitgevers die via elke mogelijke route geld proberen te verdienen aan ons gamers. Ik snap overigens best dat dat soort bedrijven ook voldoende geld moeten verdienen om de kosten van een project eruit te krijgen. Daarnaast moeten ze ook genoeg opbrengsten binnenhalen om ons weer van nieuwe, goede games te kunnen voorzien. Alleen dan zouden ze er mijns inziens beter aan doen om de prijzen van games niet zo snel na release te laten kelderen. Ja, dat is voor ons gamers natuurlijk ook nadelig, maar er moet nou eenmaal wel geld in het laatje blijven komen. Anders gaan er nog veel meer studio's de verdoemenis in. En dat gebeurt de laatste tijd al te regelmatig.

En dan is er nog de plotselinge komst van Apex Legends. Het Battle Royale-genre wordt steeds maar groter en veel bedrijven willen meeliften op het succes van Fortnite. Niemand zag aankomen dat Respawn Entertainment daar ook mee bezig was. Titanfall 3 zou in ontwikkeling zijn, maar niets is minder waar. In tegenstelling tot maandenlange content dat ons lekker moet maken voor de game, werd ons gemeld dat de game er gewoon al is. Uitgever van de game? Juist, EA. Het verdienmodel van een free-to-play game als Apex Legends zit hem natuurlijk in de in-game aankopen die je kunt doen. Een grote hoeveelheid aan microtransacties moeten ervoor zorgen dat de kosten weer worden terugverdiend. Maar wat schetst de verbazing? Tegen alles wat EA ademt in zijn de aankopen die je kunt doen enkel en alleen voor cosmetische doeleinden en niet om bijvoorbeeld sneller een hoger level te kunnen bereiken of een beter wapen te kopen.

Nu kan het natuurlijk nog steeds zo zijn dat EA op andere manieren ons geld afhandig wil maken, maar ik vond het toch opvallend. Een vos verliest wel zijn haren, maar nooit zijn streken. Ik verwacht dus niet dat ze bij Electronic Arts helemaal af stappen van hun drang naar geld, maar ik hoop op zijn minst dat dit een eerste voorzichtige stap wordt waarbij ze dat een stuk minder gaan doen. Ik wil ook niet gelijk op de feiten vooruit lopen, maar ik had dit vanuit EA dus helemaal niet zien aankomen. De tijd zal ons leren of EA inderdaad het licht heeft gezien en zich meer gaat richten op kwaliteit in plaats van geld. Ik denk namelijk dat als je kwalitatief goede games uitbrengt, dat geld vanzelf wel binnen stroomt. Daar heb je dan geen microtransacties en dergelijke voor nodig. Let's hope for the best.

Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord