Opinion: Gameliner 11 jaar: gaming toen en nu

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Gameliner is jarig! Hoera! Met een leeftijd van elf jaar kunnen we Gameliner niet jong meer noemen, maar een volwassen gamesite voor jong en oud. Eigenlijk wil ik deze column niet als een advertentie laten lijken, dus denk ik dat je gewoon mag zeggen dat ik trots ben op de site en Gameliner als geheel. Met een gezond vooruitzicht dat de site over een tijdje vernieuwd wordt en de hoop op meer redacteurs, zie ik een vrolijke toekomst voor ons.

Nu verder naar de column. Wat is er gebeurd in elf jaar tijd en wat deden wij, en jullie dan ook, in 2005? Vandaag gaan we kijken en vergelijken, leven en beleven en vooral de geschiedenis induiken. Aanschouw.

De consoles en handhelds

Concurrentie was moordend in 2005. Nintendo was competitief met de GameCube en de PlayStation Portable bereikt hoogtes die de PlayStation Vita nooit heeft kunnen evenaren. Even ter vergelijking wil ik Resident Evil 4 aanhalen, die zowel op de PlayStation 2 als op de GameCube te spelen is. En gek genoeg viel de GameCube-versie beter in de smaak bij het publiek. En dat terwijl nu de Wii U helaas niet genoeg aandacht meer weet te trekken omdat het apparaat achterloopt op de PlayStation 4 en Xbox One. Over Xbox gesproken, in 2005 waren we lekker Far Cry Instincts aan het spelen op de eerste gekruiste doos. Dat kwam er slecht uit Anyway. Vandaag de dag mogen we rondhuppelen in het mooie prehistorische landschap van Far Cry Primal op onder andere de derde Xbox, die het overigens bij Peter goed weet te doen.

Allemaal leuk en aardig die consoles, maar handheld-gaming was in 2005 ook behoorlijk booming. In dat jaar wist de PlayStation Portable door te breken als regelrechte portable powerhouse. Wat beloofd werd, waren graphics zoals die van een PlayStation 2 met backwards-compatibility voor de PSX en dat in een pakketje welke precies in de broekzak wist te passen. Vele PSP's werden voor de officiële release geïmporteerd uit Japan, aangezien de handheld daar bijna een jaar eerder beschikbaar was.

Nintendo wist in dat jaar een wereldwijde frenzy te unlocken door de ouderwetse Game&Watch-serie een bijzonder nieuw leven in te blazen. De Nintendo Dual Screen (of DS) kwam medio maart op de Europese markt en veroverde de scene. Toegankelijk voor kinderen en leerzaam voor de iets oudere kinderen (lees: volwassenen). Een handheld welke eigenlijk voor iedereen was en nu helaas minder prominent aanwezig weet te zijn in zijn laatste versie, de New 3DS en New 3DS XL.

De games

Wait for it! Open deuren worden nu ingetrapt: BAM! De games toentertijd waren grafisch op zijn hoogtepunt. Alleen moet je het niet vergelijken met de hedendaagse graphics. Als je nu naar Mortal Kombat: Shaolin Monks kijkt, weet je bijna wel zeker dat de gemiddelde smartphone deze graphics er met gemak uitstoot. Maar vergis je niet dat men overstapte van een aantal blokken op elkaar gestapeld, welke dan een persoon moesten voorstellen, naar heuse met polygonen gevulde characters die daadwerkelijk leven leken te bezitten. Weliswaar geen fotorealisme, maar wel gevoel en passie.
Dat gezegd te hebben lijken huidige games alleen maar mooier te worden en wil het ook zo lijken dat developers er steeds meer uit proberen te halen. DirectX 9.0c was de standaard en tegewoordig zijn we aangekomen bij DirectX 12. Het zijn teveel details om hier te plaatsen, maar simpelweg houdt het in dat hoe hoger de versie, hoe meer polygonen er mogelijk zijn, hoe meer effecten er geprojecteerd kunnen worden en eigenlijk hoe beter het er uit kan zien. Top!

Gameliner heeft dus samen met de industrie al wat leuks meegemaakt. Progressie en kwaliteit, dat is eigenlijk voor beiden te zeggen. Ho, stop. Ik wilde er geen advertentie van maken, maar het is wel zo!

Lees meer