Praatpaal: Exclusieve haat!

Exclusieve games. We kennen ze allemaal. Maar soms worden games exclusief voor een platform, terwijl ze dat in de eerste instantie niet zouden zijn. Laat mij even wat context geven waarom ik hier nu over begin.

Een poosje geleden al kwam een game uit genaamd Dear Esther. Dit is een game die eigenlijk geen game was, maar een beleving van een verhaal. Een game zonder wapens, explosies of duiken naar cover. Een game die het beste beschreven kon worden als een first-personverhaal. De ontwikkelaar, The Chinese Room, kondigde niet te lang geleden een vergelijkbare game aan: Everybody's Gone to the Rapture. Een game, wederom voor de pc, die een vergelijkbare ervaring moest gaan bieden, maar met meerdere manieren om hem uit te spelen. Iedereen is verdwenen, maar jij moest uitvogelen waar ze naartoe zijn en hoe je daar kunt komen. Maar toen kwam Sony.

ontbrekende afbeelding

Groots kondigde Sony aan dat de game een PS4 indie game exclusive zal zijn. Ik moest dit twee keer lezen. Het zou toch niet? Ja hoor, de game komt niet meer naar de pc. Mijn redactiegenoten kunnen meespreken over de tirade die ik hield. Een unieke game die nu alleen nog maar op de PS4 kan worden gespeeld. Maar dit is niet de eerste keer dat dit soort zaken gebeuren en dat de consoles slachtoffers claimen onder de pc-gamers.

Herinneren jullie je Alan Wake nog? Deze game was eveneens aangekondigd voor de pc. Maar Microsoft ging ermee aan de haal voor de Xbox 360. De pc-versie, die pas veel later kwam, voelde aan als een port. Weer een veelbelovende game die voor de pc-gamers om zeep was geholpen. Hetzelfde geldt voor Shadow Complex. Voor de pc aangekondigd, maar op de console uitgebracht.

ontbrekende afbeelding

Maar de exclusieve games worden zo wel misbruikt om een console te promoten. Wat is er mis met een console verkopen puur op merites in plaats van als je deze game wilt spelen, koop dan die van ons? Hardware, multiplayerondersteuning, onlineopties, onlineshops, allemaal dingen waarmee je je platform kunt promoten. Als Sony bijvoorbeeld in plaats van exclusieve games zou zeggen dat ze ook aan sales zouden gaan doen (á la Steam), dan weet ik zeker dat een hoop mensen een PS4 gaan halen. Of gewoon alle exclusieve games openbreken. Stel je voor dat PS4-eigenaren Halo kunnen spelen en Xbox One-gamers Killzone kunnen laden? Dan is de consolerace pas echt op gang.

Maar nee, het gebruik van exclusieve content duidt voor mij op weinig vertrouwen in het eigen product. Een vertrouwen dat je moet durven geven in plaats van voor een enkele game per se een console aanschaffen. Dat hebben ze ooit wel gehad. Zal ik dan toch Halo 1 maar weer eens installeren op m'n pc? Voor nu ga ik verder rouwen om het verlies dat de pc-gamers moeten verwerken. Ik hoop dat er ooit nog een pc-versie komt van Everybody's Gone to the Rapture en vele andere exclusives. Ik ga er geen console voor halen. Dan maar zonder.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?