Praatpaal: EA is een studio met twee gezichten

Deze titel zal bij bepaalde mensen al in het verkeerde keelgat schieten. Begrijp mij niet verkeerd, Electronic Arts is een geweldige uitgever van games, maar voor mij persoonlijk is Electronic Arts wel een studio met twee gezichten.

Please, do explain
Ik vind persoonlijk, en wederom is het mijn mening, Electronic Arts nou niet de meest betrouwbare studio die er is. Het is ook niet de studio die het beste voorheeft met ons, de gamers. Op bepaalde momenten lijkt het wel alsof die studio gewoon een dubbele agenda heeft. Vroeger toen Electronic Arts nog kleiner was, had de studio andere intenties en leek zij de gamer ook voorop te stellen. Dat is nu wel ontzettend veranderd.

Ja, oké. En nu?
Electronic Arts is de afgelopen jaren gaan groeien tot één van de grootste, al dan niet de grootste, ontwikkelaars en uitgevers van de wereld qua games. En het lijkt ook wel of alles wat zij aanraken en uitbrengen in spontaan goud verandert.

Electronic Arts leeft in weelde en legt met de vele games die zij uitbrengt de lat ook erg hoog. Ik noem een ondernemen als EA Maxis, die zich richt op alle Sims-games en SimCity. Ik noem een EA SPORTS, die ieder jaar weer een zeer succesvolle FIFA op de planken slingert. Dan is er ook nog EA BioWare, die jullie misschien kennen in de vorm van Mass Effect en Dragon Age.

Al met al dijken van games en ook games waar ik intens van heb genoten. Het heeft er ook alles van weg dat Electronic Arts zichzelf naar de top heeft gevochten en daar, op die ijzeren troon, het wel erg naar haar zin heeft.

CoW
CoW? Ja CoW, Casualties of War, die hebben in deze strijd naar de top zeker plaats gevonden. Bij iedere uitgever wat dat betreft. Maar bij de meeste uitgevers waren het bijvoorbeeld games die toch niet het daglicht zagen, of games die werden uitgesteld. Bij Electronic Arts liep het net even wat anders. Daar waren het niet games die het daglicht niet meer zagen, maar volledig geannexeerde studio's. Ik snap het, waar gehakt wordt vallen spaanders, maar kom op Electronic Arts, was het sluiten van Pandemic Studios, Westwood Studios en Bullfrog Productions nou echt nodig geweest?

Vergane glorie
Electronic Arts begon te groeien en snel ook. Misschien wel te snel. Electronic Arts begon zich te richten op de massa en verloor daardoor bepaalde aspecten uit het oog. Wat de gamer echt wilde, begon hen steeds minder uit te maken. En uiteindelijk trof het noodlot onder andere een drietal studio's die echt iets betekend hebben voor het hedendaagse gamen. Ik doel op Pandemic Studios, Westwood Studios en Bullfrog Productions. Deze studio's, bijna vergane glorie, hebben echt iets betekend voor het gamen zoals wij dat nu kennen.

Bullfrog heeft ons onder andere Syndicate, Theme Park, Dungeon Keeper, Theme Hospital en Populous: The Beginning gebracht. Deze simulatiegames wisten humor en uitdaging op een perfecte manier met elkaar te combineren. Pandemic Studios heeft ons onder andere Star Wars: Battlefront en Mercenaries gebracht. En dan is erg nog Westwood. Het doet mij als RTS-liefhebber echt pijn dat deze studio er niet meer is. Toen Westwood nog alleen opereerde, bracht zij ons het begin van het RTS-genre in de vorm van Dune, na enige jaren kwam er Command & Conquer. Met deze game zou je zeggen dat er niets fout kon gaan. Right? Wrong! Met Command & Conquer 4 heeft Electronic Arts bewezen dat het eigenlijk niet echt wist wat het nou aan moest met het Command & Conquer-universum. Zonde.

Kom op. Het is toch niet allemaal zo slecht?
Nee, natuurlijk niet. Maar sommige dingen pakken ze gewoon, hoe zeg ik dit subtiel, lomp aan. Naast het opdoeken van legendarische studio's pakken zij het met de moderne games soms ook niet al te slim aan. Ik neem een Battlefield 4 even als voorbeeld. Op het moment dat deze populaire shooter, wat overigens volledig terecht is, het levenslicht zag, gaven haar servers de pijp aan maarten. De online servers van Battlefield 4 gaven het op. En in plaats van bezig te zijn met het oplossen hiervan, was Electronic Arts alweer bezig met DLC voor deze game. Ik snap het wel, maar de timing was erg ongelukkig.

Electronic Arts is een studio die ik niet snel meer zie verdwijnen, wel ben ik bang dat er nog andere ontwikkelaars hetzelfde noodlot wachten als Bullfrog en Westwood als de games die deze studio's voorbrengen niet passen in de visie van Electronic Arts. Is er direct iets tegen te doen? Ik weet het niet. En met die gedachte start ik nog maar eens Command & Conquer op en hoor E.V.A. de magische woorden zeggen: Welcome Back Commander.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?