Praatpaal: E3 heeft geen bestaansrecht meer

Het duurt niet lang meer of de E3 staat weer voor de deur. Ieder jaar weer toch het evenement om naar uit te kijken voor wat betreft nieuwe games, exclusieve aankondigingen of keiharde cringe-waardige flaters. Vroegâh - ja mensen, het wordt er weer zo één - was je nog echt verrast, maar dankzij het wereldwijde web, is er tegenwoordig nog maar weinig lang geheim. Dit is overigens niet erg, maar het haalt een beetje de charme weg van de E3. Buiten dat, kan dit jaar nog wel eens voor een trendbreuk gaan zorgen en misschien wel langzaam het einde van E3 gaan inluiden. Ja, dit wordt al geruime tijd geroepen door veel kenners, maar de opzet van de beurs houdt niet lang stand meer eveneens dankzij het internet. Nintendo is al enig tijd succesvol met hun Nintendo Direct en er zijn meer (fysieke en digitale) momenten dan alleen het befaamde E3 om games en consoles te promoten. Dus hoe lang kunnen wij nog genieten van de E3 bedenk ik mij dan op een willekeurige zondagmorgen met een kop koffie in mijn hand, terwijl dit jaar juist de knaller moet gaan zijn.

e3 2019 logo

Misschien wel de grootste verandering en één van niet te onderschatten proporties, is de afwezigheid van Sony op E3 van 2019. Wellicht gaat Sony enkele stands voor games neerzetten, maar moet het grotendeels van - naar alle waarschijnlijkheid - de ontwikkelaars en uitgevers zelf komen. Het lijkt erop dat Sony alle exclusiviteit wil en geen tijd en ruimte wil delen. Hoofdzakelijk komt dit door de officiële aankondiging inclusief gigantische presentatie van de PlayStation 5. Dit is allemaal leuk en aardig, maar ik denk dan juist: ‘Sony, dit is je moment om een nog grotere F-You naar Microsoft, Nintendo en misschien wel Google te doen’. Ik kan me nog goed herinneren dat ten tijde van de E3 in 1995, bij de aankondiging van de SEGA Saturn de prijs als een gigantische shock kwam. Dit was voor zowel consument als retailers, laat staan de onverwacht plotseling directe beschikbaarheid! Het enige dat Sony op dat moment deed, was guerilla-marketing op zijn best. De eindbaas van Sony kwam het podium op. Alle ogen waren op hem gericht, omdat Sony (ook nog eens na hun mislukte alliantie met Nintendo) de krachtigere concurrent wilden presenteren: de PlayStation 1. Hij kwam het podium op en het enige dat hij zei was: ‘Two Nine Nine’. Oftewel 299 dollar, terwijl de concurrent niet alleen met een veel hogere prijs in hun maag zat, maar ook met inferieure hardware en slecht aangehaakte retailers moest werken.

Oke, jaren later kreeg Sony om zijn oren gewassen van Microsoft met een vergelijkbare strategie, hoewel de impact minder was dan in 1995. Maar juist dit soort aankondigingen, dít maakt de E3. En plein public al je troeven op hand laten zien. Weg pokerface, all-in met die handel. Toon nieuwe hardware met sneren, exclusieve games en leg die digitale penis maar neer op tafel. Wie heeft de grootste? SEGA does, what Nintendo’nt en ga zo maar even door. Het is naar mijn mening deze interactie die je wilt. Lekker de tongen los maken en laat men maar over je praten. De E3 is daarom naar mijn mening juist het podium om te laten zien wat je hebt. Dat Sony er juist nu voor kiest om dan een eigen evenement te gaan hosten, is jammer en des te opmerkelijker. Ik ga er uiteraard wel vanuit dat er slimme marketing-analisten bij Sony werken die weloverwogen dit besluit hebben genomen. Immers, zien ze Nintendo met hun online presentaties een groter bereik realiseren dan met de E3 op dat ene moment. Dan is de E3 verworden tot een ordinaire baten-lasten analyse en daarom onder de streep een logische zet.

En toch. Juist dit jaar is E3 misschien wel één waar we een keerpunt in de gamesindustrie mee gaan maken. Recentelijk heeft Google hun Stadia onthuld. Dat deze vorm van gamen er al even aan zit te komen, is geen verdienste van Google overigens. Het is wel een serieuze speler om rekening mee te houden. Microsoft zinspeelt al jaren op dit principe en heeft met hun platform en games, misschien wel de beste troef in handen. Echter, deze generatie hebben zij flink verloren van Sony. Dus voor hen is er behoorlijk wat aan gelegen om dit jaar te knallen. Ik verwacht dan ook niets anders dan de aankondiging van hun nieuwe console, nieuwe clouddienst én nog meer exclusieve studio’s. Er wordt deze generatie immers al een disc-loze console uitgebracht. Hun samenvoeging van Xbox Live en GamePass is daar een niet te vermijden vervolgstap in; oftewel één plus één is drie. En dan nog de derde traditionele speler: Nintendo. Eigenwijze Nintendo heeft met de Switch goud in handen en lijkt er zelfs voor te zorgen dat de Gameboy/Nintendo 3DS niet lang meer bestaat. Zij hebben altijd al genoten van exclusiviteit dankzij hun eigen franchises en ieder jaar weer kijken consumenten toch reikhalzend uit wat zij nu weer gaan doen. Tot slot heeft Epic de laatste tijd de industrie op zijn grondvesten laten schudden, met de Epic Store als concurrent van alleenheerser Valve met Steam. Houd daarbij rekening met Fortnite en dat hier een miljardenindustrie achter schuilt. Hierdoor kan ik niets anders bedenken dat juist dit jaar een knaller van een E3 zou moeten worden. En toch voorzie ik met dit alles, aanvullend met zoals ik al eerder schreef over verzuiling van de gamesindustrie, het bestaansrecht van zoiets als de E3 teniet doet. Dus hoe lang kunnen we nog gaan genieten van de E3? Ik denk niet lang meer.

Over auteur Timo de Hoop

Timo de  HoopEen Nintendo-kid in hart en nieren. De Nintendo 64 kent Timo door en door, maar tegenwoordig ligt zijn focus voornamelijk op de Xbox, gezien die PlayStation 4 maar uit blijft (“ooit”, zegt ‘ie dan…). Misschien stapt Timo over wanneer zijn geliefde Lara Croft exclusief naar Sony’s console komt, want daar heeft onze casanova wel een beetje een digitale crush op.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?