Praatpaal: Dit is mijn werkstuk over het Colosseum

Laatst las ik voor de lol een wetenschappelijk artikel. Voor een bepaalde groep mensen is dat misschien een reden om dit venster onmiddellijk weg te klikken en iets anders gaan doen. Gelukkig leven we in een vrij land en is dat het goed recht van dat soort mensen (aan de andere kant: helaas bestaat dit soort mensen dus wel degelijk, maar dat is weer een ander verhaal). Voor iedereen die besloten heeft om toch maar te blijven hangen om erachter te komen waarom de schrijver van dit stukje zwart-op-witte tekst heb ik goed nieuws: nu wordt het leuk. Of nou ja, leuk... misschien is interessant in dit geval een beter woord.

Om niet al te veel om de zaken heen te draaien (hoewel de inleiding bij deze toch maar weer even mooi gevuld is): het wetenschappelijke artikel ging over de rol van videogames in het onderwijs, en dan met name de vraag hoe die videogames het onderwijs op een positieve manier kunnen ondersteunen. Het artikel (dat je overigens via deze link zelf rustig door kunt lezen) geeft vijf voorbeelden van games (of prototypes) die gebruikt kunnen worden om bepaalde stof aantrekkelijker te maken en er daarmee hoogstwaarschijnlijk ook voor zorgt dat leerlingen de stof sneller oppikken en begrijpen. Een beeld zegt immers nog steeds meer dan duizend woorden, dus kun je nagaan hoe het zit als dat beeld onder invloed van jouw input ook nog eens gaat bewegen.

onbekend

De vijf voorbeelden in het artikel laten allemaal een manier zien waarom games in het onderwijs kunnen worden gebruikt. Natuurlijk is dat artikel alleen maar een opstapje naar de enorme hoeveelheid mogelijkheden die er in totaal zijn om videogames te integreren in de educatie. Wat dacht je bijvoorbeeld van het volgende:

Stel, je moet een opstel of werkstuk schrijven over een historisch gebouw in een Italiaanse stad. Uiteraard kom je dan uit bij het Colosseum in Rome, want de overige oude bouwwerken kent toch niemand. Nu kun je netjes je grootste vriend (Google) raadplegen om vervolgens alle beschikbare informatie over het Colosseum te bundelen en te verwerken in je opstel. Dat is immers de manier die je normaal gesproken hanteert om een werkstuk in elkaar te draaien, toch? Maar zou het niet veel leuker zijn als je tijdens die zoektocht naar informatie ook gebruik zou maken van nieuwe media, in dit geval een videogame? Neem bijvoorbeeld een Assassin's Creed, en dan in het bijzonder het Brotherhood-deel. In die game is Rome tot in de puntjes nagemaakt op de manier zoals de stad er in de zestiende eeuw uitzag, inclusief het prachtige Colosseum (zie ook de afbeelding). Je zou nu je werkstuk kunnen verrijken met een persoonlijke ervaring van jou bezoek aan het Colosseum... in de zestiende eeuw! Ik denk niet dat veel van je medestudenten kunnen vertellen dat zij het Colosseum hebben bezocht in de periode dat het bouwwerk nog enige vorm van status had. Die tien zou in ieder geval binnen zijn!

Wat is jouw mening over het gebruik van games in onderwijs en op welke manier zie jij dit fenomeen zich in de toekomst ontwikkelen? Het reactieveld onder dit artikeltje is voor jou!

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?