Praatpaal: Deze games waren hot or maybe not

Ik vind dat een gamer vele voorrechten heeft. Je kunt, mits je in het bezit bent van vele consoles, genieten van vele topgames door de jaren heen. En wat zijn er veel geweldige games verschenen. Het recente GTA V, het oude The Legend of Zelda: A Link to the Past en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan met de vele parels die het levenslicht hebben gezien.

Maar niet alles is rozengeur en maneschijn. Iedere 'Yang' heeft ook een 'Yin'. Want naast de vele parels zijn er ook games verschenen die werden aangekondigd met veel bombarie en die vervolgens niet konden voldoen aan de verwachtingen die men had over de games. In deze column wil ik een paar van die games benoemen die, naar mijn mening, het nooit waar hebben kunnen maken. Ik wil vooraf duidelijk maken dat het hier dus om mijn persoonlijke keuze gaat. Wel ben ik benieuwd of jullie je ook kunnen vinden in dit lijstje.

#5 - Mass Effect 3
Eigenlijk is het niet eerlijk van mij om Mass Effect 3 alleen te benoemen in dit lijstje. Het begon immers bij het eerste deel. Maar Bob, waar heb je het over? Nou, laat mij dat even haarfijn uitleggen. In de geweldige serie genaamd Mass Effect hadden alle keuzes een gevolg. Dat liet BioWare zo overkomen. Echter liet het einde van Mass Effect 3 iets totaal anders zien. Ik ga het einde niet verklappen, maar ik kan jullie wel vertellen dat de liefhebbers van de serie 'moord en brand' schreeuwden. Pek ende veren! Hooivorken en fakkels. Jullie weten wel wat ik bedoel duidelijk te maken. De Mass Effect-serie kon in dat opzicht niet voldoen aan de verwachtingen die ik had bij deze game.

ontbrekende afbeelding

#4 - Dead Island
We gaan terug naar het jaar 2011. De wereld stond even stil toen de trailer van Dead Island het levenslicht zag. Deze trailer geeft mij tot op de dag van vandaag nog steeds kippenvel. Zelden heb ik een dergelijk prachtige trailer gezien. Het was alsof ik naar een film aan het kijken was. De emotie. De pijn. De keuzes. Deze trailer ademde pure beleving uit. Combineer dit met aanwezigheid van zombies en je zou denken dat je een succesformule hebt. Ja, toch? Toch? Nee. Sorry. De game zelf was niet slecht, dat niet. Maar het was gewoon een shooter met zombies. Door die trailer waren mijn verwachtingen zo extreem hoog, dat de uiteindelijke game nooit meer aan de verwachtingen had kunnen voldoen. Zonde.

ontbrekende afbeelding

#3 - Spore
In 2005 werd deze game door Will Wright zelf aangekondigd in een 'Power of 10'-stijl. Jij kon als gamer een alien besturen. Je kon de evoluties meemaken vanaf het moment dat het een microscopisch organisme was tot een allesheersende samenleving die druk bezig was het universum te veroveren. Deze controle, deze vrijheid: ongekend! Sky's the limit, was de gedachte die menig gamer kreeg door deze game. Na een drietal jaren was de game eindelijk daar. De game gaf je veel vrijheid, dat zeker, maar de gameplay was simpel, erg simpel. En juist Will Wright gaf aan dat de game revolutionair zou gaan worden. Natuurlijk heeft deze game Electronic Arts extreem veel geld opgeleverd, maar ik vind dat deze game mij meer had beloofd. Als ik Will Wright in 2005 op zijn woord had mogen geloven, dan zou ik geen genoeg van deze game moeten krijgen. 2008 heeft mij iets anders laten zien.

ontbrekende afbeelding

#2 - Daikatana
Ah, Daikatana. Het pronkstuk van John Romero. Pardon? Wat zegt u? John Romero?!? De man wiens naam gekoppeld is aan klassiekers als Wolfenstein 3D, Doom en Quake? Juist, die man. Die man heeft geschiedenis geschreven in het FPS-genre. En na Quake gaf hij aan dat Daikatana zou gaan verschijnen. Deze bekendmaking kwam in het jaar 1997. In 2000 was de game eindelijk daar. De game was slecht. Het kon niet meer meekomen met de games die er op dat moment al waren. De game was te vaak uitgesteld en daardoor voelde de game zwaar verouderd aan. Eén van de speerpunten van deze game had de toevoeging van teamgenoten moeten zijn. Helaas was de AI echt zo schrikbarend slecht dat dit juist de achilleshiel van Daikatana werd.

ontbrekende afbeelding

#1 - Duke Nukem Forever
De onbetwiste winnaar is natuurlijk Duke Nukem Forever. Deze shooter had het vervolg op de geweldige Duke Nukem 3D moeten worden. De productie ervan begon al in 1997 en heeft in totaal vijftien jaar ontwikkeling doorgemaakt. Helaas heeft deze game de toorn des tijds niet goed doorstaan. De game was op bepaalde momenten onnodig onbeschoft, racistisch durf ik zelfs te zeggen. De game was saai en speelde gewoon niet fijn. Waar Duke Nukem 3D mij een vorm van vrijheid gaf die voor die tijd geweldig was, doet Duke Nukem Forever precies het tegenovergestelde. De game brengt je weer terug naar de corridor-shooters. Niet echt een verstandig iets om te doen als je al de concurrentie aan moet gaan met games als Call of Duty en Battlefield. Deze game is de naam Duke Nukem niet waardig. Duke Nukem 3D was gevat, geweldig en een genot om te spelen. Deze game doet gewoon pijn. Pijn aan mijn ogen. Het doet mij echt geen genot om deze game op nummer één te zetten, maar ik kan gewoon niet anders. Het is een echt gedrocht.

ontbrekende afbeelding

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?