Praatpaal: De toekomst van games

De techniek staat niet stil, dat moge duidelijk zijn. Zo heeft de gamewereld een flinke geschiedenis achter de rug. Van twee witte krijtstrepen en een vierkant balletje (Pong), tot de filmische en groots opgezette gamespektakels die we de laatste jaren voorgeschoteld kregen. Waar we vroeger vooral op zoek waren naar leuke gameplay en tevreden waren met een blokje pixels, strooien we nu met termen als: 30 of 60 fps, 3D-graphics, character development en AI. Niks is te veel en we willen alleen maar meer en beter, maar houdt het ooit op? Is er een grens aan realisme of aan de vooruitgang in games? Laten we eens fantaseren over de mogelijkheden en of we wel zitten te wachten op sommige vernieuwingen.

Sell the smell

De geur-tv, dit werd al enkele jaren geleden genoemd als mogelijkheid. Is dit nou zo'n uitvinding waar je als fanatieke gamer op zit te wachten? Wellicht dat het bij sommige games de boel naar een hoger niveau kan tillen. Wat te denken van een Kirby-game? De diverse zoete geuren die de kleurige werelden moeten ondersteunen kunnen dan nog wel door de beugel. Of als men wellicht met Flower 2 komt en de diverse bloemengeuren je reukorgaan plezieren tijdens het gamen. Zitten we echter te wachten op geuren bij games als Resident Evil of God of War? De zwetende oksels van Kratos en de smerige geuren die monsters verspreiden? Of de geur van rottende zombies die je huiskamer vult? Nou nee, dat lijkt me nou niet echt smakelijk. Wellicht zijn er mensen die er echter wel op kicken, je weet het maar nooit. Het kan altijd optioneel worden gehouden. Wellicht een idee om apart voor games de zogeheten Smell-DLC uit te brengen. Diverse geurondersteuningen, zo te downloaden uit bijvoorbeeld de PlayStation Store. De naam alleen al, geurondersteuning bah!

ontbrekende afbeelding

Projectie op je netvlies

Dan hebben nog de ontwikkeling van Virtual Reality. Dit lijkt weer terug te zijn van weg geweest. Een flink aantal jaren geleden zou Virtual Reality de bomb worden, iets wat je uit je sokken zou blazen. We weten allemaal hoe dit is afgelopen toen. We zijn echter nu een behoorlijk aantal jaren verder en met name de Oculus Rift wordt de laatste tijd veel genoemd. Deze Virtual Reality-headset zou dit jaar nog moeten verschijnen voor de consument. Zitten we echter wel weer te wachten op dit soort vooruitgang? Zelfs na al die jaren is ook de Oculus Rift geen gadget die je graag op je hoofd zet. Het ziet er allemaal nog even lelijk uit. Gamers die het ding hebben getest, klagen over misselijkheid en hoofdpijn al na een uurtje spelen. Wat dat betreft blijft zo'n projectie rechtstreeks op je netvlies altijd dit soort nadelen hebben. Wie weet wat de toekomst hierin nog gaat brengen, misschien kan dit inmiddels oeroude idee tot perfectie worden uitgewerkt. Ook met 3D-tv's probeerde men al een lange tijd om de game-ervaring nog dichter bij jou te brengen. Ook het 3D-gamen is nooit echt megapopulair geworden. Zelfs met films was het allemaal maar matig, vond ik. Ik ken ook geen verhalen uit mijn omgeving over hoe vet 3D-gamen wel niet is. Toch kan hier wellicht wel wat meer mee gedaan worden in de toekomst. Er zijn al tv's waarbij je geen 3D-bril nodig hebt. Tel daar de nieuwe 4K-resolutie bij op en men komt al een heel eind. Ik ben benieuwd hoe Virtual Reality er over tien jaar uit ziet.

ontbrekende afbeelding

De grafische grens

Tot slot wil ik eens dieper ingaan op de grafische kwaliteiten van games. Nu worden wel al met de next-gen consoles en de pc verwend met de mooiste graphics. Natuurlijk kan het nog realistischer; strakkere physics en graphics zijn zeker nog mogelijk. Maar waar ligt dan de grens? Gaan we het punt bereiken in de toekomst dat we in echte omgevingen kunnen wandelen? Wellicht met speciale game-acteurs? We zitten nu zo'n beetje op het punt van fotorealistische graphics, dus de stap naar echte filmbeelden lijkt mij niet meer zo ver weg. En dan praat ik niet over cutscenes, maar dat je het verschil tussen een acteur en een gamepersonage niet meer kunt zien. De vraag is alleen, wordt het dan niet extreem duur om een game te maken? En gaat dat ten koste van onze portemonnee in de toekomst? En wil je in een horror-game bijvoorbeeld, niet een klein beetje het gevoel houden dat het maar een game is? Of stel je moet iemand omleggen in een game, ga je dan geen medelijden krijgen als het wel heel erg 'echt' is allemaal? Waar ligt grafisch gezien de grens? Of is er wel een grens?

Jouw eigen visie

Het blijft interessant om te fantaseren, over hoe ver graphics en realisme kunnen gaan in de toekomst. Nu zijn er al games waarbij je goed moet kijken wil je zien dat het om een game gaat en niet om een film. We zullen zien hoeveel jaar het nog gaat duren, voordat we het verschil echt niet meer kunnen zien. Fantaseer jij wel eens over games en hoe ver de technologie hierin kan gaan? Welke baanbrekende technologieën verwacht jij in de toekomst? Of over welke technologieën droom jij? Laat het gerust weten in een reactie, ik ben alvast benieuwd naar jullie visies!

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?