Praatpaal: De rechtszaak

Eerwaarde rechters,

Steeds vaker neemt de kwaliteit van games af. Gehaaste releases vol bugs, ongeïnspireerde verhaallijnen of zelfs niet functioneel. Ik ga voor u de bewijslast uiteenzetten, waaruit zal blijken dat de game-industrie een corrigerende tik nodig heeft. Er zullen geen games genoemd worden, daar de games in kwestie ondergedoken zijn en via ons getuigen relocatieprogramma beschermd zijn voor vervolgdelen.

Bewijsstuk A: De studios krijgen te krappe deadlines
Alles moet gisteren af zijn en desnoods moeten er bochten afgesneden worden. Van het begin tot het einde moet een game, naast er goed uitzien, ook nog eens lekker spelen. Dit laatste is meestal de gebeten hond, daar termen als 'immersion', 'kick-ass graphics' en 'eyecandy' lekker in de mond liggen bij de PR jongens. Deze kunnen dan hun standaard hype template weer eens tevoorschijn halen om iedereen hysterisch te maken over een product dat nog niet eens op de markt is. Het gevolg is een grote verkoop bij lancering, gevolgd door nog een PR campagne om de teleurstelling die alom zal heersen de kop in te drukken. Patches en beloftes moeten de bugs en fouten die er door een te korte testperiode in zijn geslopen later maar verhelpen. Deze laffe en lage tactiek, grenzend aan bedrog, komt maar al te vaak voor.

Bewijsstuk B: Het mag niet teveel kosten
De grote uitgevers willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten en keren dat dubbeltje nog eens minstens drie keer om.
Goede games kosten veel geld, maar toch moeten er constant concessies gedaan worden. Indien een game niet helemaal af is, wordt deze gewoon uitgebracht, weliswaar in incomplete vorm. Om de complete vorm te krijgen zal de gamer meer geld neer moeten leggen om de game toch in de bedoelde vorm te kunnen spelen. Dit, gecombineerd met de onzekerheid of de game nou eindelijk 'af' is, houdt de gamer aan het financiële lijntje. Duidelijkheid is een deugd, zeker bij dit soort onzekere zaken.

Slotpleidooi
Eerwaarde rechters,

De game-industrie moet wakker worden en de gevolgen van hun wanbeleid onder ogen zien. Er moeten dingen veranderen. Deadlines moeten realistisch blijven en de verwachtingen van een game verduidelijkt worden. Dit moet gebeuren om de gamer te beschermen en te behoeden voor falende planning aan de kant van de uitgevers. Een duidelijke kwaliteitsstandaard moeten worden uitgezet. Laten we deze de Blizzard standaard noemen. Een game mag pas op de markt komen als de game af is, een gedegen plot bevat en een gedegen gameplay heeft die jaren aan herspeelbaarheid garandeert.

Eerwaarde rechters,
Ik wacht op uw oordeel.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?