Opinion: De magie van geluid

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Een goede game is opgebouwd uit meerdere componenten. Er bestaat natuurlijk de kunst van het design, verhaal, opbouw en sounddesign. Laatst genoemde is voor mij een van de meest belangrijke. Wanneer het geluid ruk is, veranderd de algehele spelervaring. Daarbij is geluid vrijwel sinds de totstandkoming van gaming aanwezig. Neem nou die oude klassiekers op de Nintendo en Super Nintendo. Ja, F-Zero heeft ijzersterke gameplay, maar zonder die geweldige soundtrack was de game een stuk minder spectaculair geweest. Wanneer je met een rotgang over een racecircuit rijdt, hoort daar een bijpassende soundtrack bij. F-Zero is zo'n game die het gebruik van geluid (en innoverende graphics) uitstekend toepast.

In het geval van F-Zero dient de soundtrack meer als achtergrondmuziek, maar heeft het ook een opzwepend effect. Een ander voorbeeld is de fantastische soundtrack van The Legend Of Zelda. Je mag zelf kiezen welke game je hierbij voorstelt, maar de muziek is in veel gevallen formidabel (denk aan OOT, The Wind Waker en natuurlijk de eerste The Legend of Zelda. De tracks wekken het gevoel van avontuur op en vervelen, in mijn geval, nooit. Regelmatig zet ik dan ook de georchestreerde versie van The Legend of Zelda op.

Muziek in games dient echter niet alleen als aanvulling om de stille momenten op te vullen. De deuntjes kunnen namelijk ook schitteren in afwezigheid. Denk aan je favoriete horrorgames waar geen of nauwelijks muziek in zit. In deze games dient muziek meer als toonzetter. Nader je een spannend stuk, dan zwelt de muziek langzaam aan en staat het zweet in de handpalmen. Is er een schrikmoment, dan kan je er zeker van zijn dat het sounddesign daar nog even een schepje bovenop gooit. Zo bestaan er veel games die gebruik maken van jump scares, een trend waar ik overigens totaal geen fan van ben. Wanneer het geluidsfragment faliekant de plank misslaat is het moment verkeken. Jij bent niet bang en de game faalt big time.

Daarbij zijn er soundtracks die boven de originele games uitstijgen. Deze nummers zijn dermate memorabel dat ze vanaf de eerste noot nostalgie weten op te roepen. De meester hierin is natuurlijk Nintendo-componist Koji Kondo. Kondo componeert vele legendarische muziekstukken voor onder andere The Legend of Zelda en Super Mario Bros.. Een ander leuk voorbeeld is Kazumi Totaka. Tussen het componeren door weet deze Japanner altijd zijn eigen deuntje te verstoppen in menig game. Veelal is het een andere variatie van het nummer, en toch weet hij het herkenbaar te houden. Deze deuntjes zijn echter niet direct te unlocken, maar vereisen veelal een voltooiing van een opdracht of een ware speurneus die de track naar boven weet te halen.

Normaliter gebruik ik de column om even lekker te zeiken over van alles en nog wat. Zoals je hebt gelezen doe ik mijn klaagzang dit keer dus niet. Natuurlijk kan ik het hebben over alle slechte tracks, maar waarom zou ik dat doen? Er is namelijk zoveel moois. Daarom zeg ik nu mijn vaarwel, maar voordat ik dat doe gun ik jou nog wel even een aantal pareltjes. Zet je audio op max en droom af naar jouw favoriete gamemomenten. Trouwens, wat zijn jouw favoriete soundtracks? Bij welke nummers denk jij terug aan dat ene gouden moment? Plaats een link in het reactieveld en laat het ons weten!

Rudy Wijnberg Head of Media

Als het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…

Lees meer