Trailer
Dying Light 2: Stay Human Nightmare Modus is live
vandaagDe Dying Light 2: Stay Human Nightmare modus is onlangs live gegaan, dus je kunt de game nu op een nog hogere moeilijkheidsgraad spelen.
De laatste tijd worden wij gamers vaak verwend met enorm vette games. Wellicht wel te vaak, want het lijkt wel dat een enorme topgame een nadelig effect heeft op alles wat je daarna aanraakt. Of ik word langzamerhand gewoon een verwend nest, dat kan ook natuurlijk. Of ik word een oude zeikopa, wie weet. Na titels als The Last of Us, GTA V, Tomb Raider, The Walking Dead: Season Two, Outlast en Metal Gear Solid: Ground Zeroes, blijf ik mij maar afvragen waarom ik bij andere games het 'ik wil zo snel mogelijk naar huis om deze shit te spelen'-gevoel niet heb. Het speelt dan door mijn hoofd, wat is de trigger voor dit gevoel? Wat moet de game dan allemaal in huis hebben om mij te laten spelen? Het leek mij eens interessant op hier eens dieper op in te gaan.
De analyse
Ik heb nog een lading games over die ik amper gespeeld heb nog. Ik kan mij er maar niet toe zetten en vaak ga ik dan maar een dikke serie kijken op tv. Ik heb onlangs even Metro: Last Light, Splinter Cell: Blacklist, BioShock, Metal Gear Solid: Revengeance, Siren en Brothers gespeeld. Toch blijf ik het probleem houden, dat ik er na een kwartier of half uur alweer klaar mee ben. Als een puberjongen tijdens geschiedenisles, staar ik ongeïnteresseerd naar mijn tv. Niet dat het gevoel in mij opkomt dat het slechte games zijn, maar ik mis de ultieme kick, het gevoel dat ik elke minuut vrij moet maken om verder te spelen. Een apart gevoel moet ik zeggen, want de games zijn verre van slecht. Welke factoren zouden hierin een rol spelen?
Als ik kijk naar de voorgaande games die mij wel dit gevoel gaven, dan vallen mij een aantal zaken op. Allereerst zijn een groot budget en realistische graphics kennelijk geen vereiste. The Walking Dead: Season Two heeft bijvoorbeeld geen tientallen miljoenen aan dollars gekost, zoals dit bij GTA V wel het geval was. Daarnaast maakt het kennelijk niet uit of je de game beleeft vanuit first-person of third-person. Wat maakt deze games dan zo verslavend dat je zo snel mogelijk naar huis wilt rennen om die shit te gaan spelen? Ik denk dat vooral het verhaal en de manier waarop je dit beleeft doorslaggevend is. Dit in combinatie met een toegewijde ontwikkelaar die een gameplay zo strak als een elastiek om je balzak aflevert. Daarnaast is een bak emotie en karakterontwikkeling ook zeer zeker een vereiste in mijn optiek. Een first-person shooter is leuk, maar je bent al gauw minder betrokken bij jouw personage. In het geval van Outlast werkte het dan wel weer goed, mede door het verhaal en de intrigerende omgevingen.
De conclusie
Het is natuurlijk heel persoonlijk, maar als ik binnen mijn eigen gevoel kijk, dan kom ik tot de conclusie dat het een combinatie is van dingen: een goed verhaal, emotie en een tot in de puntjes verzorgde en vermakelijke gameplay. Echter spreekt GTA V dit weer wat tegen, echt diepgaand is het verhaal namelijk niet. Kennelijk is vrijheid in een open wereld in combinatie met dikke actie een element dat het gemis van een goed verhaal goedmaakt. Wat is het geheim van een game die ik niet kan neerleggen? Ik word gek als ik analyses probeer te maken. Wat wel altijd goed werkt is als de game speelt als een goed boek, mede dankzij het verhaal en de personages. Voor mij een garantie dat ik de game steeds weer aanzet zodra ik thuis kom, nog voordat ik mijn jas uit heb. Je wilt immers weten hoe het verder gaat, die wc kan wel even wachten. Momenteel zit ik echter al lang in een dip, alle dikke games zijn klaar. De andere games liggen maar verwaarloosd te wachten, die schreeuwen wanhopig naar mij hoe vet zij zijn. Echter houden ze mij meestal niet langer dan een half uur vast. Verwend syndroom? Of missen deze games de geheime ingrediënten? Ik ram GTA V er maar weer in om even te freeroamen. Ik voel dat ik moet pissen, maar ben net lekker aan het toeren en killen. Die wc wacht maar even, benieuwd of deze oude zeikopa het lang kan ophouden.
Trailer
De Dying Light 2: Stay Human Nightmare modus is onlangs live gegaan, dus je kunt de game nu op een nog hogere moeilijkheidsgraad spelen.
Video
Ontwikkelaar Supergiant Games gaf onlangs een uitgebreide video vrij met gameplaybeelden voor Hades II.
Trailer
Nintendo heeft een nieuwe trailer vrijgegeven voor Endless Ocean: Luminous waarin we in vijf minuten te zien krijgen wat we van de game kunnen verwachten.
Nieuws
Sea of Thieves heeft de 40 miljoen spelers aangetikt, laat ontwikkelaar Rare weten via een persbericht en posts op social media.
Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren. Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals X / Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.
Je kunt per categorie je voorkeuren voor het gebruik van cookies instellen. Lees meer informatie over cookies op onze privacy policy-pagina.
Sessie, inlog cookies
Google Analytics
Alles wat betreft onze advertenties op de site en gericht op het personaliseren daarvan.
YouTube en diverse social media. Meer details
Op onze podcastpagina plaatsen we een Spotify-plugin om onze nieuwste podcast (terug) te beluisteren.
We streamen regelmatig live op Twitch, en wanneer we dat doen, voegen we een Twitch-plugin toe aan onze homepagina.
Onze redactie voegt regelmatig Twitter- en X-plugins toe aan het nieuws als bron.
Onze redactie plaatst nieuwe trailers/videos van games aan het nieuws en ook onze eigen videocontent wordt op YouTube gezet en middels een plugin getoond op de website.