Opinion: De Free Record Shop van Hans

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

De Free Record Shop (FRS) is failliet. Inmiddels is dat geen nieuws meer, maar het zal de komende weken waarschijnlijk nog wel onderwerp van vele gesprek zijn. Vier dagen terug las ik een interview in de krant met Hans Breukhoven, de oprichter en (inmiddels oud) president-directeur van de FRS, waarin hij het graag wilde hebben over zijn gestorven kindje. Volgens Hans hebben zaken als het gratis downloaden van muziek zijn winkeltje compleet kapot gemaakt. Doordat mensen massaal het internet hadden gevonden om aan hun muziekbehoefte te voldoen, verloor Hans zijn klanten. Arme Hans. Alhoewel, je zou ook kunnen beargumenteren dat de sippende Hans het faillissement compleet aan zichzelf te wijten heeft.

Ten eerste was de FRS natuurlijk veel te duur. Doordat de fysieke muziekverkoop al jaren in een dalende lijn zat, besloot Hans een aantal jaren terug dat het misschien een goede stap zou zijn om ook andere media te gaan verkopen, waaronder videogames. Wellicht een slimme zet, ware het niet dat Hans zijn marketingplan helemaal verkeerd had opgezet. Hij had het idee dat als hij games maar tegen de duurst mogelijke prijs in de markt zou zetten, dat ze zichzelf wel zouden verkopen. Daar zat je natuurlijk helemaal mis, Hans! Dacht je nou echt dat mensen de veel te dure games in jouw winkeltjes zouden gaan kopen? Er waren immers genoeg andere fysieke winkels waarin de games veel goedkoper waren - zelfs de Bart Smit zat onder de FRS-prijzen; dat zegt denk ik wel genoeg. Gemiste kans numero één dus.

Dan ten tweede: de downloadpraktijken hebben Hans niet kapot gemaakt, maar zijn gebrek aan innovatie heeft hem de das omgedaan. In het interview was Hans ontzettend trots op zijn prestaties uit het verleden; keer op keer gaf hij aan dat hij met zijn FRS'jes altijd weer haantje de voorste was als het aankwam op innovatie en het meegaan met de nieuwste ontwikkelingen. Daar heeft Hans ongetwijfeld een punt - anders was de FRS al jaren terug ter ziele gegaan - maar hij had toch moeten weten dat zijn uit het verleden behaalde resultaten geen garantie bieden voor de toekomst. Hans kon het blijkbaar niet opbrengen om zijn innovatieve gedrag vol te houden, want de meest recente slag met het downloaden heeft hij duidelijk gemist. Hij kwam gewoon te laat met nieuwe ideeën om de downloadnatie tegen te gaan. En nee Hans, het feit dat je digitaal muzieknummertjes voor een prijs van 1,30 euro probeerde te verkopen is geen innovatie, dat is gewoon pure afzetterij. Diensten als Spotify hebben inmiddels wel bewezen dat mensen geld overhebben voor gemak en een enorme muziekbibliotheek. Dat mensen niet zouden willen bètalen voor muziek is dus onzin - als je ze maar genoeg gemak en originaliteit biedt zullen mensen op een gegeven moment heus hun portemonnee wel trekken.

Jammer Hans. Je hebt het geprobeerd, maar helaas toch gefaald op het punt waar anderen kansen zagen. Vaarwel Hans, we zullen je (niet?) missen.

Lees meer