Opinion: Zoete beloning of bittere DLC

Geplaatst: 2 april 2010 12:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Breda, 1999
Met een brute knal die door de kamer schalt schiet ik mijn laatste lading illegaal geïmporteerde hagel in het groteske monster. Alles vertraagt en het beeld wordt langzaam wit. Eindelijk heb ik het dan gehaald! Uitgespeeld, en hoe, binnen twee uur, zonder med-spray, zonder grote wapens en met maar drie keer saven Ja, dat is ziek en zielig, maar ik krijg allerhande vette shit nu! Een dikke rocket launcher met oneindige ammo, een ander kostuum, extra side-story enzovoort. Het zoete gevoel van overwinning en beloond worden!

Breda, 2009
Als een bezeten demoon met hondsdolheid die achterna gezeten wordt door Baby Jezus ren ik over de daken, zoekend naar dat laatste vlaggetje. Per ongeluk valt de wit gewade held naar beneden, en belandt op een balkon. Prrroeeeing (geprogrammeerd geluidje)! JA! De laatste vlag gevonden! O wow ow, wat ben ik goed. Wat zou ik krijgen? Dan klinkt ineens dat ene bekende geluidje, en ik weet dat ik niet meer zal krijgen dan dat. Ploep (geprogrammeerd ander geluidje) 10 G - Keeper of the Crescent. Ja, dat is wat je noem: Bitter.

Wat heel tof is, is de Downloadable Content (DLC) die veel games tegenwoordig hebben. Dat wanneer ik een game heb uitgespeeld er nog extra missies uitkomen, of er voor multiplayer nog extra mappen verschijnen is altijd erg vet. En nu komt dan de 'JA MAAR' waar jullie al een paar zinnen op zitten te wachten. DLC is tof wanneer het duidelijk iets is waar de makers, na de game al volledig af te hebben gemaakt, nog extra aan gewerkt hebben om de game te verrijken. Wat ik dan echt helemaal drie keer niks vind is wanneer ik nog tien euro extra mag bètalen voor iets wat eigenlijk al in het veel te kort durende spel had moeten zitten.

De laatste tijd beginnen games je weer een beetje te belonen wanneer je iets haalt, in plaats van je enkel een achievement of trophy te geven. Het is gewoon tof om dingen te unlocken en dat je het gevoel krijgt dat je beloond wordt voor de dingen die je doet in de game. Bij Marvel vs. Capcom unlock je een hele hoop characters en kostuums wanneer je speelt, maar voor de laatste paar Capcom games kon je ineens geld gaan bètalen om Cammy in een ander kostuum te willen hebben. Dat is gewoonweg asociaal. Gelukkig maakte men het bij Capcom redelijk goed door je in Resident Evil 5 wel te overspoelen met unlockables.

Dus pak de middenweg. Laat ons lekker die pakjes en extra wapens zelf kunnen unlocken, en maak enkel DLC waarvoor we moeten bètalen wanneer de originele game al lang genoeg is. Anders moet je het er maar gratis bij doen, of in ieder geval al die extra digitale metroseksuele troep gratis online zetten. In sommige gevallen staat de DLC zelfs al op de disc, maar hebben ze die geblokkeerd. De geldgeile marketinggoeroe die dat geintje verzonnen heeft mag van mij in een speciaal ontworpen laag van de hel gaan zitten met de uitvinder van de PSP Go, Michael Bay en Paul W.S. Anderson. Neem dan maar een voorbeeld aan BioWare, dat ervoor zorgde dat iedereen die bij het Cerberus netwerk zit met Mass Effect 2 er afgelopen week gratis een paar missies bij kreeg, met een keivet voertuig daar bovenop. Zo kan het dus ook.

Lees meer