Check al onze gamescom content hier!

Opinion: Zijn we er toch ingetuind

Zijn we er toch ingetuind.' Het was een uitspraak van voetbalcommentator Herman Kuiphof tijdens de verloren WK-finale van 1974. Opnieuw waren de Duitsers ons Nederlanders te slim af. De uitspraak insinueert dat Oranje door een listige truc om de tuin werd geleid, maar objectief bekeken waren de Duitsers die wedstrijd gewoon beter. Hoe legendarisch de uitspraak dus ook mag zijn, hij was in de betreffende situatie niet helemaal op zijn plaats. Beter van toepassing is hij op mijn huidige situatie.

Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik een meetlat heb waarvan de kleinste meeteenheid een millimeter is, dus ik zal moeten schatten. Maar ik schat dat de laag stof op mijn PlayStation 4 inmiddels een dikte van een kleine halve millimeter heeft bereikt. Dat kan uiteraard ook het gevolg zijn van een achterstallige huishouding. Dat neemt echter niet weg dat er opzienbarend weinig interessante games voor de next-gen (of mogen we inmiddels current-gen zeggen?) zijn verschenen. Terwijl dat beestje toch al een kleine vier maanden onder de televisie ligt te snorren.

ontbrekende afbeelding

De vooruitzichten waren voor en tijdens de release een stuk rooskleuriger. Op voorhand werd ik lekker gemaakt met een titel als Watch Dogs, maar al vrij snel werd duidelijk dat die game toch wat langer op zich zou laten wachten dan werd gehoopt. En nu die game langzaam maar zeker de releasedatum nadert, lijkt hij toch wat minder next-gen te worden dan in eerste instantie werd gedacht. De grootste teleurstelling kwam echter nog altijd uit het kamp van #DRIVECLUB. #DRIVECLUB zou in veel opzichten op mijn favoriete (race)game aller tijden gaan lijken: Project Gotham Racing 2. Daardoor zorgde #DRIVECLUB er eigenhandig voor dat ik de PlayStation 4 besloot te pre-orderen. En dat terwijl ik er de vorige generatie consoles voor had gekozen nooit meer een console te pre-orderen.

ontbrekende afbeelding

Ik wist nog hoe ik vol verwachting voor de gameshop stond tijdens de nachtelijke release van de Xbox 360, om vervolgens met een teleurstellende titel als Perfect Dark Zero thuis te komen. Op zich een prima game, maar als je niet zoveel hebt met FPS, begint zo'n game toch snel te vervelen. Dat is ook een reden dat de releases voor de PlayStation 4 mij niet zoveel doen. Het zijn veelal FPS en actiegames die de klok slaan. Maar ik wil racen. Sony beloofde dat ik kon racen. En ik heb nota bene geen racestoel thuis staan om een game als NFS zonder stuurondersteuning te spelen (sorry dat ik dit punt opnieuw aanhaal). Ook overall is het aanbod aan games erg mager.

Daarnaast herinnert iedereen zich nog de RROD na de launch van de Xbox 360. Ook ik heb mijn console vijf (!) keer moeten terugsturen. En nu lijkt er met de PlayStation 4 toch ook het nodige mis te zijn. Grote crashes heb ik nog niet meegemaakt, maar een bug die het onmogelijk maakt om de Store te openen nadat je een game hebt gespeeld, is toch wel erg slordig en ergerlijk. Natuurlijk weet je van tevoren dat er problemen zullen opduiken. Dat heeft de geschiedenis al vaak genoeg aangetoond. Zoals eerder aangehaald deden het uitblijven van AAA-titels en vele technische problemen mij besluiten ditmaal enkele maanden te wachten met de aanschaf van een nieuwe console.

ontbrekende afbeelding

Ik zou wel wachten tot er een verbeterde, goedkopere, stillere, zuinigere, 'slim'-versie van de console op de markt zou verschijnen. Maar ik liet mij verleiden door de wortel die #DRIVECLUB heette. Een wortel die tot op heden niet te pakken heb en zal kunnen krijgen. Ik ben er weer ingetuind.

Over auteur Alex Zweers

Alex ZweersWat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?