Opinion: Waarom pre-orderen we zo snel?

Geplaatst: 3 oktober 2014 12:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Het overkomt mij ieder jaar wéér een aantal keer: ik pre-order een game veel te snel waardoor hij later tegen blijkt te vallen of lang niet aan mijn verwachtingen voldoet. Ik ben dan erg gefrustreerd omdat ik tegenwoordig zeventig euro (kom op zeg!) bètaal voor een game die ik na een paar uurtjes in de kast zet.

Don't get me wrong. Er zijn gelukkig ook nog gevallen waarin de game zijn verwachtingen helemaal waar maakt. Maar ik kom zelf té vaak het tegenovergestelde tegen. We worden lekker gemaakt met een game die het beste van het beste zou moeten zijn, maar die uiteindelijk nog niet de helft waar maakt. Hoe flikken die motherf*ckers van uitgevers het toch iedere keer weer om ons massaal een game te laten pre-orderen?

Vette CGI-trailer

Dit is de aftrap van een lange campagne waarin de uitgever jou probeert te laten watertanden om hun nieuwste paradepaartje. Deze trailer is met een krachtige computer gemaakt en lijkt op een geweldig goed getekende film. Niets van wat we in deze CGI-trailer zien, zien we uiteindelijk terug in de game. Denk aan de beroemde CGI-trailers van Dead Island en Dead Island: Riptide! Ik had mijn bankpasje al in de aanslag na het zien van deze trailers.

Portemonnee-meter: nog genoeg uit te geven.

Expres lekken van informatie over de game

Daar zijn uitgevers heel erg goed in! En nee, wij geloven het meteen als ze zeggen dat het gewoon een ongelukje was. De best beveiligde map in het bedrijf die met een vingerscanner, oogsensor en 10-cijferige code is beveiligd, is helaas toch uitgelekt. Oh, oh, oh. Maar goed, je snapt wat ik bedoel. Denk maar aan al die shit die werd gelekt over GTA V voordat die game uitkwam. Ook geruchten kwamen maar niet tot een einde. Voor Rockstar dé perfecte gratis marketing.

Portemonnee-meter: hij begint al aardig leeg te lopen.

Bonus bij het pre-orderen van je game

Ook al bètaal je de hoofdprijs bij het pre-orderen van een game. We doen het maar al te graag. Misschien is het wel om die extra content die je krijgt? Een half uurtje extra gameplay is voor de meesten al genoeg om een game vroegtijdig voor de volle mep aan te schaffen. Vaak zijn extra items ook erg populair om weg te geven. Een extra boost voor je multiplayerkarakter bij de launch van de game, die moet je hebben, toch?

Portemonnee-meter: de bodem is goed zichtbaar.

Gameplaybeelden opgenomen op een supercomputer

Waarom ook niet? Je gameplaybeelden opnemen op een supercomputer zodat je de allerhoogst mogelijke graphics krijgt en aan het publiek toont om ze omver te blazen. De laatste paar potentiële kopers die nog niet over de streep zijn getrokken om te pre-orderen, zijn nu om. Mission accomplished. Een recordaantal voorverkopen van de game, ook maar voordat we écht beelden hebben gezien hoe hij er uiteindelijk op de meeste systemen uit zal gaan zien.

Portemonnee-meter: sluit maar een lening af.

Let op met wat je koopt

Laat je niet zo snel verleiden tot het kopen van een game. Ik heb nu wat veelgebruikte marketingstrategieën opgenoemd, maar uitgevers zullen alles uit de kast halen om jou hun games te laten kopen. Niet voor niets gaat er vaak tot de helft van het totale geld om een game te ontwikkelen naar de marketing. Wacht altijd even totdat je een goed beeld hebt van hoe de game uiteindelijk zal zijn. Heb je die niet, overweeg dan om hem niet te pre-orderen. Dan maar niet die extra bonus!

Lees meer
© 2005 - 2024 Gameliner.nl V.O.F. All Rights Reserved.