Persona 5

  • Ontwikkelaar Atlus
  • Eerste releasedatum 4 april 2017
  • Platformen PlayStation 3, PlayStation 4
  • Genre JRPG
  • Gameliner score

Opinion: Waarom Persona 5 een geweldige game is

Tijdens het lezen van de Nachtbrakers was je misschien al opgevallen dat ik een grote fan ben van Persona 5. Nu Persona 5 Strikers bijna uitkomt in het Westen (hier heb ik lang naar uitgekeken), leek het me dan ook leuk om wat meer te vertellen over Persona 5. Strikers wordt namelijk gezien als een spin-off van de originele game, maar is tegelijkertijd een vervolg op het verhaal van de Phantom Thieves. Mocht je van plan zijn om straks aan de slag te gaan met Persona 5 Strikers, dan is het niet verkeerd om wat achtergrond te hebben van de game die ik ga toelichten in deze opinion.

Persona 55

Phantom Thieves of Hearts

In Persona 5 kruip je in de huid van Joker, een jongeman die ten onrechte is beschuldigd van een incident uit het verleden. Hierdoor is hij gedwongen om van school te wisselen en komt hij terecht bij een kennis van zijn ouders in Tokyo. Kort daarna krijgt hij visioenen in zijn slaap en maakt hij kennis met Igor. Deze duistere man vertelt jou dat jij de uitverkorene bent om de ondergang van Tokyo te voorkomen door het heft in eigen handen te nemen. In de loop van het verhaal ontmoet je namelijk verschillende corrupte mensen met hun eigen verlangens en hun 'palace'. Deze 'palaces' representeren de werelden van kwaadwillende mensen die jij kunt infiltreren om een einde te maken aan hun slechte bedoelingen. Telkens als ik een nieuwe palace infiltreerde, heb ik mijn ogen uitgekeken over hoe bijzonder ze eruit zagen. De ene keer bevind je je in een kunstwerk van Escher, terwijl je de andere keer een kasteel bezoekt met kleurrijke monsters.

Tijdens het doorbrengen van je tijd op Shujin Academy raak je bevriend met Ryuji, een student die niet bepaald voorbeeldig is en gehaat wordt door velen. Oh, en dan is er ook nog een kat, Morgana, die besluit om jou te volgen in de hoop zijn geheugen weer terug te krijgen. Ook zij willen graag een einde maken aan de corruptie in Tokyo. Ze worden ontwaakt en krijgen via een speciale app toegang tot de palaces. Samen vormen zij de basis van de Phantom Thieves of Hearts, de helden van Tokyo die in het geheim de verlangens stelen van corrupte mensen. De groep wordt groter naarmate de game vordert en je anderen ontmoet met hetzelfde doel. De Phantom Thieves zijn ieder erg uniek, omdat zij een eigen Persona hebben. Persona's zijn een soort alterego's van jou en kennen hun eigen krachten. Zo is de ene Persona gespecialiseerd in vuuraanvallen en kan de andere jou bijvoorbeeld healen. De groep zelf bestaat uit buitenbeentjes die op hun eigen manier bijdragen aan de versterking. De ene is een expert in hacken, terwijl de andere groentes kan kweken die je als handige items kunt meenemen naar de palaces.

Persona 54

Van realiteit tot dromenwereld

Persona 5 speelt zich deels af in het drukke leven van Tokyo, het bewustzijn, en deels in de palaces, het onderbewustzijn. Hierdoor speel je de game door de lens van Carl Jung's psychologie. Jung postuleerde dat de mensheid een collectief onderbewustzijn bezit en onlosmakelijk verbonden is met de vorming van 'het zelf'. De Persona wordt in deze theorie gezien als het masker dat we opzetten voor de maatschappij. De schaduw komt naar boven als ons ego aan verlangens toegeeft. Monsters die je tegenkomt in palaces worden dan ook 'shadows' genoemd. In de game versla je dus enkel de shadows van slechterikken en probeer je vooral anderen te begrijpen en terug op het rechte pad te helpen. Het beter begrijpen van anderen gebeurt in de realiteit van de game, waar je verschillende plekken in Tokyo moet bezoeken om je speurneus aan het werk te zetten. Tegelijkertijd kun je aan jezelf werken door deel te nemen aan tentamens, waarbij je letterlijk op de proef wordt gesteld met lastige vragen. Je kunt zelfs naar de sportschool of je tijd doorbrengen met andere mensen om bepaalde vaardigheden te verbeteren. De opties zijn werkelijk oneindig, maar niet onbeperkt. Je moet je dagen namelijk zo efficiënt mogelijk indelen door uit elk dagdeel het meeste eruit te halen.

Alles wat je bewust leert, neem je weer mee naar je onderbewustzijn. Doe je dit goed, dan merk je dat bepaalde gevechten je gemakkelijker afgaan. Niet alleen je eigen stats kunnen daarmee omhoog gaan, maar je kunt ook de band tussen jou en andere Phantom Thieves versterken. Door conversaties aan te gaan en de juiste aantwoorden te geven, krijg je punten voor 'bonding'. Hiermee ontvang je speciale items of ontgrendel je unieke krachten voor jou en je Phantom Thieves. De gevechten zijn volledig turn-based en ook hier moet je efficiënt om kunnen gaan met Magic Points. De talrijke monsters die je tegenkomt, kennen ieder hun eigen sterktes en zwaktes en het is even puzzelen om de zwaktes te vinden. Als je geluk hebt, kun je met bepaalde monsters onderhandelen voor bepaalde items of hun masker verkrijgen en er jouw Persona van maken.

Persona 53

Een unieke game in elk opzicht

De psychologische elementen van Persona 5 maken het een game die te relateren is met onze hedendaagse maatschappij. Hoe Atlus dit heeft uitgewerkt tot een game met zoveel keuzevrijheid is bijzonder. Net als in het dagelijks leven heb je het ene moment zin om aan jezelf te werken en andere keren om te socializen en uitstapjes te ondernemen. Tijdens het gamen verloor ik mezelf dan ook helemaal in de wereld van Persona. Daarnaast wil ik mijn complimenten geven aan de artwork en de details die ze erin hebben gestopt. Het maakt niet uit waar je bent en wie je tegenkomt, want je wordt telkens weer verrast. Voor iedereen die van JPRG's houdt, maar op zoek is naar iets vernieuwends is Persona 5 dan ook zeker een aanrader!

Over auteur Celine Man

Celine Man Sommige mensen spelen een game en kunnen deze weer rustig wegleggen. Celine kan dat echter niet. Nee nee, Celine denkt er over na, legt het even weg en schrijft er vervolgens een hele filosofische thesis over. Het is dan ook niet heel erg vreemd dat Celine filosofie studeert. De sky is echter de limit, want die filosofie gaat ze ooit toepassen op Artificial Intelligence en video game design. Celine is waar Skynet zijn oorsprong vindt.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?