Opinion: Waarom indie games de laatste jaren beter zijn dan AAA-titels

Geplaatst:

Indie games, iedereen heeft er vast weleens eentje gespeeld. Games als Untitled Goose Game en Shovel Knight kent iedereen vast wel. Indie games zijn games die voornamelijk ontwikkeld zijn door een persoon of een klein groepje ontwikkelaars, die niet financieel ondersteund worden door een grote uitgever. Vaak zijn deze games dus korter en simpeler dan de gemiddelde AAA-titel. Echter zijn er flink wat ontwikkelaars geweest die de laatste jaren enorm goede indie games op de markt hebben gebracht en daar grote successen mee hebben behaald. Tegenwoordig zijn indie games dan wellicht zelfs beter dan AAA-games.

Geen creatieve limieten

Bij het ontwikkelen van goede games speelt creativiteit een grote rol. Het bedenken van een nieuwe serie, het schrijven van een briljant verhaal of het ontwikkelen van interessante personages is dan ook niet iets dat iedereen zomaar kan doen. Met een groot team aan creatieve koppen zijn de meest bekende game franchises tot stand gekomen. Deze series volgen echter allemaal dezelfde formule en zullen dan ook niet gauw qua setting en gameplay veranderen of innoveren. Grote uitgevers als Activision, Ubisoft en EA zorgen er namelijk voor dat deze games op de markt gebracht kunnen worden en geld op kunnen leveren om nog meer van dat soort games uit te brengen. Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar is dat wel wat wij als spelers willen?

Grote uitgevers hebben vaak maar een doel voor ogen en dat is zoveel mogelijk geld verdienen met de verkoop van games en alles wat daarbij hoort. Zij hebben dan ook vaak een dikke vinger in de pap tijdens de ontwikkeling van AAA-games. De uitgever weet wat goed verkoopt en bepaalt daarmee wat er ontwikkeld moet gaan worden. Bij indie games is dat juist niet het geval. Bij de ontwikkeling van een indie game is vaak geen uitgever betrokken. De ontwikkelaar of het ontwikkelteam heeft daardoor de complete creatieve vrijheid om een game te maken die zij voor ogen hebben, zonder de limieten die een uitgever ze oplegt. Dit heeft er in de afgelopen jaren voor gezorgd dat we verschillende indie games hebben kunnen spelen die verschillende genres overspannen of oude, vergeten genres nieuw leven hebben ingeblazen. Zo heeft Minecraft een grote rol gespeeld bij de populariteit van het Sandbox-genre waarbij je met vierkante blokken alles kunt bouwen en combineert Undertale het Turn-Based RPG-genre met Bullet Hell gameplay.

Kleine ontwikkelaars, grote successen

Vanwege de creatieve vrijheid die indie-ontwikkelaars hebben, hebben zij dus ook de mogelijkheid om games te ontwikkelen die bizar populair kunnen worden. Tussen al die grote games en bekende franchises die we al jaren kennen, kan het namelijk zomaar zijn dat er een pareltje tussen zit van een kleine ontwikkelaar die we nog niet kennen. Zo heeft de Farming Sim Stardew Valley in vier jaar tijd meer dan tien miljoen exemplaren verkocht en is ook de Run and Gun Platformer Cuphead binnen zeer korte tijd een groot succes geworden. Indie ontwikkelaars weten vaak unieke games neer te zetten die we nog niet eerder hebben gezien. Daarnaast zijn indies vaak goedkoper dan AAA-games, waardoor de drempel om er eentje op te pakken voor spelers een stuk lager ligt. Bij echt goede indie games krijg je dan ook een volwaardige game, en vaak zelfs meer, voor de helft van de prijs van een game van een grote uitgever. Indie games worden vaak langer onderhouden dan AAA-games, waarbij de live service vaak na een jaar of twee al stopt.

Sommige indie games zijn zelfs zo goed ontvangen dat de ontwikkelaars er heel wat aan hebben overgehouden. Zo is Mojang, het ontwikkelteam achter Minecraft, door Microsoft overgenomen voor 2,5 miljard dollar. Minecraft is tot nu toe dan ook de bestverkochte game aller tijden. Het succes van de indie game Undertale heeft haar ontwikkelaar, Toby Fox, tevens veel goeds gedaan. Zo heeft Fox onlangs nog met Game Freak mogen samenwerken om muziek te componeren voor Little Town Hero en voor Pokémon Sword en Shield. Ook Rocket League van ontwikkelaar Psyonix doet het ontzettend goed. De game heeft een ontzettend actieve eSports community en Psyonix werd vorig jaar zelfs nog overgenomen door Epic Games. Een ander voorbeeld is de Side-Scrolling Platformer Shovel Knight die begonnen is als Kickstarter en inmiddels een enorme nalatenschap heeft.

Doe mij maar een indie!

Goed, de voorbeelden die ik hierboven heb aangehaald, zijn er slechts enkele van de honderden succesverhalen. Persoonlijk speel ik zelf veel liever een goede indie game dan de zoveelse FIFA, Call of Duty of Assassin's Creed die elk jaar weer uitkomt. Doe mij een goed verhaal met unieke gameplay en verras me met iets dat ik nog niet eerder heb gezien. Verandering van spijs doet immers eten, toch? Uiteraard is niet elke indie game een goudmijn en zitten er ook zeker een aantal tussen die niet de moeite waard zijn. Echter is het natuurlijk een stuk minder erg om twee tientjes aan een slechte indie game uit te geven dan zestig euro aan een AAA-titel vol met bugs. Nee, doe mij maar gewoon een goede indie en wanneer uitgevers weer begrijpen dat we niet zitten te wachten op honderd patches om een game te fixen die nog niet af is, of microtransacties voor de meest idiote dingen, dan heb ik misschien weer meer plezier in het spelen van AAA-games.

Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord