Opinion: Waarom games betalen per uur kan werken

Geplaatst: 21 januari 2011 17:09
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Een tijdje terug was er een andere column die de lengte van games aan de kaak stelde. Ik reageerde daar slim op door te zeggen dat games per uur bètalen misschien wel kan werken. Daarna kwamen er verschillende reacties die zeiden dat het niet zou werken. Waarom zou het niet kunnen

Wij als Nederlanders zijn zuinig. Ja, ook jij, oplettende lezer. We zoeken de goedkoopste games en schromen niet om daarvoor een titel te importeren. Gierig wil ik het niet noemen, eerder slim. Waarom meer bètalen dan nodig?

Een groot probleem van vele gamers is dat ze games veel te kort vinden. Dat mag misschien waar zijn, maar zoiets komt niet alleen door de speelduur van een game. Mensen vergelijken de speelduur van vroeger met de speelduur van nu. Games waren vroeger veel moeilijker, waardoor speelduur automatisch verlengd werd. Ik vind 10 uur voor een game genoeg, omdat er ook nog andere games zijn die ik wil spelen. De vraag is echter: Is 60 euro niet te veel geld voor 10 uur?

Daar komt het bètalen per uur om de hoek kijken. Als je 6 euro per uur vraagt en een game duurt 10 uur dan heb je de 60 euro al verdient. Dat is nog altijd minder dan een bioscoopkaartje dat nu richting de 10 euro gaat. 10 euro voor gemiddeld 2 uur aan genot. Zijn games dan toch te duur?

Het antwoord is nee. Bij films ben je een outstander. Je bekijkt hoe de film zich afspeelt. Er is geen interactiviteit. Bij een game ben jij de hoofdpersoon. Er is interactiviteit. Daarvoor mag wat mij betreft meer gevraagd worden.

Het per uur bètalen-idee zie ik dus wel zitten. Het kan zijn dat je vast komt te zitten in een game, maar daarvoor hebben we hulpbronnen als GameFAQs. Ik vind eigenlijk ook dat mensen eens moeten ophouden met zeiken over de prijzen van games. Als je games te duur vindt, moet je denk ik maar een andere hobby gaan zoeken.

Lees meer