Opinion: Uitstelleritis

Geplaatst: 10 maart 2015 10:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Het uitstellen van releasedates is altijd een pijnlijk proces. Maar wat hier nu de onderliggende gedachte is, is altijd een raadsel. Is het de game die niet aan verwachtingen voldoet? Is de hoeveelheid bugs te groot? Is de gestelde releasedate niet realistisch gebleken? Ik ga een paar voorbeelden aanhalen die hiermee te maken hebben.

Grand Theft Auto V voor de pc

Al sinds de release van GTA V op previous-gen consoles is de vraag bij de pc-gamers geweest: wanneer mogen wij nou eens? De release van GTA V op de pc is dan ook lange tijd de vraag geweest. GTA IV was geen groot succes en werd pas echt goed door de talloze mods die voor deze game werden gemaakt door de community. En zeker na de release van GTA V en de hoge ogen die deze game gooide was het al snel hopen dat de game zou komen. Toen het hoge woord er eindelijk uit was, begonnen de pc-gamers zich al bezorgd te maken over de volgende vraag: hoe goed is deze port voor de pc? De screenshots waren prachtig, maar plaatjes maken nog geen game. Het uitstellen van deze releasedate (ten tijde van schrijven medio april) geeft stof tot denken. Is het verdere optimalisaties? Of was de build dusdanig slecht dat er wel moest worden uitgesteld? Het zou me niets verbazen als deze game een grote Day One-patch zal krijgen. Maar dit stelt me juist gerust, doordat ik begrijp dat ze juist flink aan het testen zijn en bugs aan het pletten zijn. Dit lijkt op goed uitstelgedag.

Assassin's Creed Unity

Assassin's Creed Unity was op de releasedate juist alles behalve af. Bugs, glitches, crashes, dit leek eerder op een vroege alpha-versie dan een release. De console-versies hadden hun flinke dosis bugs, de pc-versie was vaak onspeelbaar. Zelfs op de nieuwste, botste pc's draaide de game als trage kak. Had Ubisoft de release uit moeten stellen? HELL YES. De abominatie van ACU bij release had maar één reden: geld. Ubisoft wilde koste wat kost vóór kerst de game op de markt hebben. Het resultaat: fans en media die achter hun hoofd krabden en zich geflest voelden. Maar blijkbaar vond iemand bij Ubisoft het geld belangrijker dan de naam van het bedrijf en de serie. Watch Dogs: hetzelfde verhaal. Een hoop mensen die blij zijn gemaakt met een dode mu(i)s.

Uitstelgedrag mag, zolang het maar functioneel blijft. Maar zo erg als Duke Nukem Forever zal het nooit worden, niet weer na dertien jaar Of wel? Half-Life 3 anybody?

Welke game zijn jullie boos over dat ze uit zijn gesteld? Of juist dat ze te vroeg zijn gereleast?

Lees meer