Opinion: Sony: Zo nie

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Het was weer eens aan mij om een column te schrijven. Druk met werk en ook nog volop bezig de laatste hand te leggen aan mijn nieuwe woonplek en het overhevelen van mijn belachelijke hoeveelheid games, maar mocht toch even de tijd en moeite nemen dit stukje hier te typen. Zal ik dan maar een diepgaande en uitgewerkte column schrijven, of maar weer eens lekker eind raak mopperen?

Sony: Zo-nie, o. Bedrijf dat goede producten op de markt brengt, maar geen verstand heeft van marketing noch hoe met de consument om te gaan.

Sony's PlayStation Vita bestond onlangs één heel schrikkeljaar. Snikkeljaar is wellicht een betere term, want het is wederom weer eens knap hoe Sony zo'n tof apparaat met zoveel potentie zo slecht weet te behandelen. Vrijwel geen games komen erop uit en de prijzen blijven belachelijk hoog. Zo moet je voor de nieuwste Fifa en Call of Duty: Black Ops op PSN 50 euro lappen en kost de antieke PS1 titel Resident Evil 10 euro.

Iedereen speelt ook graag spelletjes op de iPhone en Android toestellen. De games voor die mobiele apparaten met secundaire belfunctie zijn ook perfect voor de Vita. Plants vs. Zombies is één van de games die ik het meest heb gespeeld op de Vita, omdat het daarop net wat fijner speelt. Waar is de geweldige mobile Dead Space game, die veel beter zou spelen op de Vita dan met echte knoppen en pookjes? Waarom is Wordfeud er niet op te spelen? Waar zijn al die leuke Theme Park stylo mobile games?

Waar blijven de games überhaupt? Het duurt nu gemiddeld iets van anderhalve maand voordat er weer een echte Vita game uitkomt. Goed zijn deze ook lang niet allemaal en wederom is de prijs die Sony ervoor vraagt dikwijls ridicuul. Nu met het eenjarig bestaan van de Vita had men een uitverkoop. Dit resulteerde erin dat je nog steeds vaak 30 euro moest bètalen voor een titel. Oh maar wacht, dat is niet wanneer je lid bent van PlayStation Plus hoor! Dan krijg je een hoop tegen normale prijs en een hele zwik games zelfs gratis. F*ck you very much!

Alsof deze consumentmishandeling nog niet genoeg is, heeft Sony een paar maanden geleden in de user agreement ingevoerd dat men te allen tijde een op PSN aangeschafte titel kan blokkeren. Sony mag dus beperkingen leggen op het aantal keren dat je de game mag downloaden en zo ook een gekochte game offline halen zodat je deze nooit meer kunt binnen halen. Goede service Sony, en nu nog blokkeringen gaan leggen op tweedehands games en alles nog meer inperken qua gebruikersvrijheid, en blijf ook vooral smijten met die geforceerde updates. Ik ga mijzelf ondertussen maar even te pletter gooien in Gravity Rush, misschien zou Sony dat ook eens moeten proberen in een game, in plaats van in de realiteit.

Lees meer