Trailer
Roguelike deckbuilder As We Descend onthuld
gisterenCoffee Stain Publishing - de uitgever achter Deep Rock Galactic, Valheim en Satisfactory - komt in samenwerking met Box Dragon met een nieuwe IP: As We...
Wellicht heb je meegekregen dat er de laatste tijd nogal wat gedoe is rondom The Pirate Bay, een site waar men van alles van kan downloaden. Nu heeft de rechter zelfs besloten dat bepaalde internetproviders de site moeten blokkeren in verband met het schenden van auteursrechten en dergelijke. Doei vrijheid.
Opmerkelijk is dat er in nieuwsberichten omtrent dit onderwerp vaak slechts wordt gesproken over muziek en films, terwijl de gamesindustrie deze branches minimaal heeft geëvenaard. Onlangs kwamen er wat cijfers naar buiten van een andere torrentsite, waaruit bleek dat Crysis 2 de meest gedownloade game was van het vorige kalenderjaar, met bijna vier miljoen downloads. Dat de makers van deze game daardoor vier miljoen verkopen zijn misgelopen is echter verre van waar. Vele gebruikers zullen een game eerst willen uitproberen voordat ze hun welverdiende euro's eraan spenderen. Een groot deel van de downloaders zal de game dan ook nooit gekocht hebben. Is het bovendien niet een taak van de distributeurs om consumenten ervan te overtuigen dat legale wegen beter zijn?
In de muziekindustrie heeft een grote verschuiving plaatsgevonden. Men kocht muziek in de winkel, omdat er geen andere mogelijkheid was om aan het desbetreffende product te komen. Even daarna werd het mogelijk muziek te downloaden, wat veel gemakkelijker, sneller en goedkoper was. De industrie heeft hierop ingespeeld en portalen als iTunes zagen het levenslicht. Degelijke alternatieven op de illegale weg hebben veel consumenten overtuigd toch de gewenste route te volgen, en zo zie je dat het illegaal downloaden van muziek tegenwoordig terugloopt. Ook de filmindustrie begint dit principe langzaam te begrijpen en hier en daar duiken dan ook iTunes-achtige portalen op, waarmee men voor een gering bedrag toch gemakkelijk een film of serie kan binnenhalen. Een probleem voor deze markt zijn echter de televisieseries. Deze verschijnen of erg laat, of helemaal niet in landen buiten Amerika. Dit zorgt ervoor dat de consument haast gedwongen wordt de zo geliefde serie via andere wegen te bemachtigen. Kun je de consument hierop aanspreken? Ik vind van niet. Als er geen middelen zijn, kunnen deze ook niet worden gebruikt.
Wij gamers kennen al enige tijd termen als Steam, XBLA en PSN. Platformen die snel groeien, progressie doormaken en vooral de aandacht van steeds meer gamers trekken. Een probleem met volledige games downloaden op je pc of console is echter dat de prijzen vaak erg hoog liggen, zeker als je ze gaat vergelijken met prijzen die je kunt vinden bij bijvoorbeeld online retailers. De consument zal wellicht een paar euro meer willen bètalen als deze daarvoor bijvoorbeeld extra content zal ontvangen. Dit soort kleinigheden biedt voor velen een helpende hand over die lastige drempel. Tevens zijn er genoeg gebruikers die illegaal games downloaden, puur om deze, zoals eerder genoemd, uit te proberen. Daarom is het zo belangrijk dat er van iedere game een demo of probeerversie verschijnt. Daarnaast zien we tegenwoordig steeds vaker dat uitgevers andere manieren proberen te verzinnen om de consument maar te weerhouden van het illegaal downloaden van hun product. Unieke codes voor multiplayergames werken, het verplicht in verbinding staan met het internet tijdens het spelen van een singleplayergame, dat werkt echter niet. Ook Call of Duty: Modern Warfare 3 (en tevens Black Ops) bleken het afgelopen jaar aanzienlijk veel te zijn gedownload. Probleem bij die game is dat alleen de singleplayer beschikbaar is na illegaal downloaden en dat voor het gebruik van de steunpilaar van de game, de multiplayer, wel een retailversie gehaald dient te worden. Aan de verkopen van deze games te zien hebben veel gamers dit (alsnog) gedaan en deze partijen hoor je dan ook niet vaak klagen.
Persoonlijk denk ik niet dat de oplossing van illegaal downloaden zit in het blokkeren van bepaalde downloadsites, maar dat de distributeurs meer legale mogelijkheden moeten bieden en de consument op een bepaalde manier moeten overtuigen dat de legale weg de juiste is. Het doet me dan ook deugd om te zien dat een aantal providers meteen in hoger beroep gaat. Bovendien is de samenleving waarin we momenteel leven volledig gebaseerd op vrijheid. Om bij vooruitstrevende techniek deze vrijheid de kop in te drukken spreekt dan ook alles tegen waarvoor men tegenwoordig staat. Lang leve vrijheid.
Trailer
Coffee Stain Publishing - de uitgever achter Deep Rock Galactic, Valheim en Satisfactory - komt in samenwerking met Box Dragon met een nieuwe IP: As We...
Trailer
Met de Orbital Update voor No Man's Sky wordt het eindelijk mogelijk om je ruimteschip volledig aan te passen, maar dat is niet alles!
Trailer
Stof je VR-bril af of haal hem eindelijk uit de doos, want je wordt opgeroepen om demonen neer te schieten in Metal: Hellsinger.
Nieuws
SEGA heeft ervoor gekozen om Relic Entertainment te verkopen. Relic gaat nu door als onafhankelijke studio dankzij een 'externe investeerder'.
Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren. Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals X / Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.
Je kunt per categorie je voorkeuren voor het gebruik van cookies instellen. Lees meer informatie over cookies op onze privacy policy-pagina.
Sessie, inlog cookies
Google Analytics
Google AdSense
YouTube en diverse social media. Meer details
Op onze podcastpagina plaatsen we een Spotify-plugin om onze nieuwste podcast (terug) te beluisteren.
We streamen regelmatig live op Twitch, en wanneer we dat doen, voegen we een Twitch-plugin toe aan onze homepagina.
Onze redactie voegt regelmatig Twitter- en X-plugins toe aan het nieuws als bron.
Onze redactie plaatst nieuwe trailers/videos van games aan het nieuws en ook onze eigen videocontent wordt op YouTube gezet en middels een plugin getoond op de website.