Opinion: Ninja's

Geplaatst: 1 maart 2016 10:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Mysterieus, onverslaanbaar en supercool. Van boeken tot games, ninja's zijn altijd interessant voor diverse media. Het zijn de ultieme one-man warriors die ongewapend een heel peloton aan getrainde commando's kunnen omleggen voordat ook maar één iemand het doorheeft. Ze kunnen kogels ontwijken, alles (ja werkelijk ALLES!) gebruiken als moordwapen, en kunnen alleen verslagen worden door andere ninja's. Het meest enigmatische aan de ninja, is het opereren vanuit de duisternis. Een ninja is onzichtbaar, en je ziet hem/haar (er zijn uiteraard ook vrouwelijke ninja's) dan ook pas wanneer zij dit bewust willen. De enige niet-ninja die ooit een ninja heeft gezien, terwijl het niet de bedoeling was, is Chuck Norris.

Ninja's zijn dus absoluut de perfecte schepsels om te figureren in een stealth-game. Zijn er echter veel ninja stealth-games? NEE! Op Xbox Live heb je de vette Mark of the Ninja van Klei Entertainment, en daarna is het zoeken geblazen. Verder is er maar één studio die zijn best doet: Acquire. Deze studio heeft de eerste ninja stealth-game gemaakt: Tenchu: Stealth Assassins voor de PlayStation, plus vrijwel alle vervolgdelen. From Software bezit inmiddels de rechten en heeft ook een paar delen gemaakt, zoals Tenchu Z. Het laatste deel, Tenchu Shadow Assassins, beter bekend als Tenchu 4 in andere landen, is weer wel ontwikkeld door Acquire.

Alle Tenchu-games hebben een houterige besturing, lastige eindbazen en rare programmeer probleempjes. Echter gaat het allemaal om feodaal Japan, stealth gameplay en een mysterieuze sfeer en omgeving. Het zijn ook games die je goed vindt, of juist haat. Acquire blijft koste wat kost ninja-games maken, want ook de Shinobido-games zijn ontwikkeld door de eerdergenoemde ontwikkelaar. Al deze ninja-games zijn bij lange na geen perfecte games, maar wel stuk voor stuk echte ninja-games, karakteristiek Japans en voorzien van een gaaf verhaal. Hulde aan Acquire.

Acquire lijkt er echter mee gestopt te zijn, en is nu bezig met Akiba Strip-games. Waarom maakt niemand anders ninja stealth-games? We hebben moderne ninja's zoals Sam Fisher en Agent 47, allemaal heel erg gaaf, maar het zijn geen échte ninja's. Inmiddels is stealth gameplay, sinds Metal Gear Solid, zeer populair. In veel games, zoals: Assassin's Creed, Deus Ex, Thief en Dishonored, kun je stealth spelen, maar wederom speel je niet met een echte ninja. Games waarbij je een echte ninja speelt, zoals Ninja Gaiden, Ninja Blade en allerlei andere ninja-games, gaat het om ninja's die grote monsters moeten verslaan, en in die situaties kiezen zelfs ninja's niet meer voor stealth.

Wellicht is hier een reden voor. Wie weet zit er achter de schermen een geheime organisatie die ervoor zorgt dat er geen ninja stealth-games uitkomen. Misschien zijn de ninja stealth-games ZELF wel ninja, en kunnen alleen ninja's deze games vinden in de gamezaak, of online op shinobol.com of eslay.nl. Het kan ook zo zijn dat alleen echte ninja's echte ninja-games spelen, welke ontwikkeld moeten worden door echte ninja's. Een echte ninja gaat echter geen game ontwikkelen, die is namelijk veel te druk bezig met tegen andere ninja's te vechten, of het universum redden door het verslaan van achttien koppige multi-dimensionale mecha-dragorgons op Mercurius.

Lees meer