Check hier alle PlayStation State of Play content

New World

  • Ontwikkelaar Amazon Games
  • Eerste releasedatum 28 september 2021
  • Platformen Pc
  • Genre MMO, RPG
  • Gameliner score -

Opinion: New World wordt een fantastische MMO

Als we kijken naar de MMO en MMORPG-markt dan bestaat het voornamelijk uit een stelletje veteranen. Denk aan World of Warcraft, RuneScape en Final Fantasy XIV. Niet alleen zijn dit drie grote titels, maar door de jaren heen hebben deze games ook flink wat updates gekregen. Het is daarom niet eenvoudig om als nieuwe MMO op de markt te komen en de fanbase van de oudere games te kapen. Toch is dat precies wat Amazon Games probeert te doen met hun aankomende MMO New World, die al een aantal keer is uitgesteld. De game is nog niet uit, maar is door de verschillende bèta’s al één van de populairste games op Twitch en Steam. Ik ben er van overtuigd dat New World een fantastische MMO wordt en met de juiste aanpak van Amazon Games voor concurrentie gaat zorgen.

New World Vissen

Het voelt als thuiskomen

Door de jaren heen heb ik flink wat MMO en MORPG-games gespeeld en weet ik ook dat het niet altijd verstandig is om daar hele dagen aan te besteden. New World voelt op de een of andere manier als thuiskomen en dat heeft te maken met de combinatie van systemen die je kent uit de andere games van het genre. New World is geen MMO waar je kunt kiezen uit verschillende rassen of überhaupt verschillende rassen tegenkomt. Ik heb het dan uiteraard over elven, dwergen en noem ze allemaal maar op. Je bent gewoon een mens, die je kunt aanpassen naar je eigen wensen en die als schipbreukeling op een mysterieus eiland terechtkomt. Op het strand word je gelukkig ontvangen door een wachter die je de eerste stappen van het overleven uitlegt. Via de begin missies in de open bèta werd voor mij in ieder geval de belangrijkste lijnen van de game duidelijk. De rest? Zoals het hoort bij een MMO, lekker zelf uitvogelen en uren besteden aan het achterhalen van alle informatie. Een MMO hoort je hand niet vast te houden, want het is juist de bedoeling om zelf alles te leren en dat te doen door te vallen en weer op te staan. Of dit uiteraard samen te doen, want New World heeft een chatsysteem dat zich richt op iedereen in de gehele server, de mensen in de regio of alleen de mensen in je compagnie.

Een andere reden waarom New World voelt als thuiskomen, heeft te maken met het uitgebreide gathering en crafting systeem. Het systeem is ontzettend logisch en tegelijkertijd in het begin een beetje overweldigend. Ik identificeer mijzelf met de term Skiller, oftewel iemand die in een MMO spullen verzamelt, maakt en vervolgens verkoopt. Ik vind het heerlijk om gewoon te vissen, hout te hakken en te jagen. Vooral omdat dit allemaal activiteiten zijn die materialen opleveren die je vervolgens weer kunt gebruiken. Al deze activieiten vereisen wel je aandacht, dus je kunt niet van je computer weglopen. In New World kun je een flinke hoeveelheid gerechten koken, maar je zult toch echt eerst vlees, vis en groentes moeten verzamelen. Het hout dat je verzamelt, kan worden omgezet naar planken die weer nodig zijn voor meubelstukken. In New World doe je dit op specifieke plekken in de stad. Er zijn zelfs kleine schuurtjes in de steden die dienstdoen als opslagplaats, waar je dus al je spullen kunt opslaan. Je rent dus vaak heen en weer, maar dit doe je natuurlijk met een reden. Door het trainen van de skills krijg je weer toegang tot nieuwe crafting-opties. Hierdoor kun je of zelfvoorzienend door het leven gaan en je spullen verkopen of juist helpen met het verbeteren van de steden en het helpen van de fracties. New World kent namelijk een markt die compleet gedomineerd wordt door de speler. Je kunt dus geen spullen verkopen aan kleine winkeltjes met daarin NPC's.

New World Skilling Systeem

Eén voor allen, allen voor één

Het sociale aspect van een MMO is één van de belangrijkste elementen en tegelijkertijd één van de redenen waarom ik jarenlang dezelfde MMO heb gespeeld. Mijn clan uit RuneScape is vandaag de dag nog steeds een belangrijk onderdeel van mijn sociale contacten. New World zorgt ervoor dat alle belangrijke sociale elementen aanwezig zijn. De uitgebreide chat zorgt ervoor dat je eenvoudig en snel met iedereen kunt chatten en via speciale chats kun je om hulp vragen of anderen rekruteren voor gezamenlijke activiteiten. Hoewel ik in de open bèta nog niet zo ver ben gekomen, kent de game een aantal dungeons die beginnen bij level 25. Om deze succesvol door te komen moet je een groep vormen, maar zelfs buiten de dungeons is het altijd mogelijk om iemand te helpen. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat ik aan het vechten was met een monster en iemand met een Life Staff besloot om mij even te healen, voordat hij weer op pad ging. Of dat een speler bezig is met het verzamelen van planten en een wolf wel erg dichtbij komt, zodat je besluit om de wolf even een kopje kleiner te maken. Het zijn vaak de kleine dingen die laten zien dat je niet alleen bent in de wereld van New World, maar juist samen het mysterieuze eiland ontdekt.

New World versterkt dit aspect van de game door het introduceren van compagnies. Elke MMO noemt het net weer even anders, maar eigenlijk is het gewoon een clan of een guild. Lid worden van een compagnie is ontzettend belangrijk en is het fijn om te zien dat er weer een MMO is die hier extra de nadruk oplegt. In New World beheersen compagnieën namelijk het eiland en de verschillende steden. Als speler kun je lid worden van één van de drie fracties, waar verschillende compagnieën onder vallen. De fracties zijn onderdeel van de game, terwijl de compagnieën zijn opgericht door spelers. Wanneer een compagnie een stad in handen heeft, bepalen zij allerlei belastingen. Als lid van een compagnie heb je dan juist weer toegang tot allerlei voordelen, waardoor het belangrijk is om te handelen en te craften in een stad die behoort tot jouw compagnie of tenminste de fractie. Ik heb al benoemd dat in de steden alle crafting stations staan en om deze te upgraden moeten er verschillende taken worden voltooid. Elke stad heeft dan ook een takenbord, waarbij je grondstoffen moet verzamelen of moet vechten. Ook de verschillende fracties hebben specifieke taken die ervoor zorgen dat je in een hogere rang terechtkomt en speciale fractie spullen kunt kopen. Eén van de onderdelen van de fracties en compagnieën waar ik erg naar uitkijk, zijn de grote gevechten en helaas heb ik dit nog niet kunnen uitproberen. Wanneer je level vijftig bent, kun je helpen met het verdedigen van de forten tegen de Corrupted of een aanval van een andere fractie. Vijftig spelers die het tegen elkaar opnemen om een gebied te veroveren? Hell yeah, waar moet ik tekenen? Het zal me dan ook niet verbazen dat een aantal compagnieën ervoor gaan kiezen om hardcore met Discord te gaan werken en daar kijk ik erg naar uit. Als je graag met andere spelers wilt vechten buiten deze gevechten zijn er speciale fractie misses waarvoor je PVP aan moet zetten. Wanneer je dan door de wereld loopt, kunnen andere spelers jou aanvallen.

New World Kampvuur

Overleven en verkennen van een gevaarlijke wereld

Het eiland Aeternum zit vol met gevaren. Naast de verschillende steden waarin je als reiziger je rust kunt vinden, zijn er veel ruïnes aanwezig. Uiteraard zijn die ruines wel bevolkt door allerlei wilde beesten en de Corrupted, oftewel eerdere bewoners die zijn aangetast door de magie. Wanneer je als schipbreukeling op het strand terechtkomt, krijg je hier al een voorproefje van, want alle matrozen zijn verdronken en komen weer tot leven. Om je te verdedigen tegen al deze gevaren zijn er verschillende wapens. Niet alleen het zwaard en schild zijn te gebruiken in New world, maar ook bogen en verschillende staffen. Als je een wapen vaak gebruikt, krijg je skill-points in het desbetreffende wapen en kun je kiezen uit verschillende abilities. In New World ben je vrij om van alles te proberen en zit je niet vast aan een specifiek wapen en datzelfde geldt voor de skillpoints die je kunt besteden om je personage te verbeteren. Omdat het nog wel eens gebeurt dat je zelf een kopje kleiner wordt gemaakt, moet je kampvuren in de wildernis bouwen. Deze zorgen ervoor dat je bij een kampvuur respawned en niet in de dichtstbijzijnde stad, die soms totaal niet dichtbij is. Omdat je wapens en bepantsering kapot gaan is sterven niet heel handig, want dit versnelt het proces. Toch kun je maar beter voorbereid zijn voor als het wel gebeurt. Kampvuren zijn daarnaast extra belangrijk, want er zijn geen paarden op het eiland, waardoor je alles te voet moet afleggen. Dit is geen verschrikking, want Aeternum ziet er prachtig uit en kent verschillende landschappen. Sowieso wordt verkennen beloond, want overal op het eiland liggen brieven die informatie geven over de geschiedenis van het eiland. New World komt dus al met een achtergrondverhaal en Amazon Games kan dit in de toekomst nog verder uit werken. Het leren kennen van de wereld en de bewoners is voor mij een belangrijk onderdeel van een MMO. Missies zijn de standaard manier om dit over te brengen, maar ook brieven vervullen mijn behoefte in dat onderdeel.

In die gevaarlijke wereld moet jij een nieuw thuis zien te vinden en dat kan nog letterlijk ook. In alle steden staan er huizen langs die weg die niet alleen een ander uiterlijk hebben, maar er ook van binnen anders uitzien. De huizen zorgen voor een eigen wereldje, waardoor een huis door meerdere spelers gekocht kan worden. Dit kost flink wat geld en je moet sowieso al level vijftien zijn, wil je een huis kunnen kopen. Gelukkig krijg je bij je allereerste huis wel een flinke korting. New World kent momenteel nog geen microtransacties, dus je kunt gewoon zelf alle meubels maken of kopen op de markt. Nog een reden waarom New World aantrekkelijk is, als Amazon Games dit tenminste vol weet te houden. Wat cosmetische kleding verkopen kan ik nog begrijpen, maar het decoreren van je eigen huis moet kunnen zonder je portemonnee te moeten trekken. Daarbij komt nog kijken dat New World geprijsd is als een standaard game, wat betekent dat je eenmaal een bedrag neerlegt en vervolgens toegang hebt tot alle content zonder maandelijkse kosten.

New World Combat

Alle elementen die ik hierboven hebben benoemd zijn redenen waarom ik denk dat New World een fantastische MMO gaat worden. Uiteraard is er kritiek te uiten op New World en dat heeft vooral te maken met de optimalisatie. De open bèta was wel een stresstest dus hoe de echte servers draaien, is nog een vraagteken. Aan de andere kant heeft de concurrentie er al jaren opzitten met meerdere updates . Met de juiste aanpak van Amazon Games heeft New World een goede toekomst voor zich.

BRON New World open bèta

Over auteur Anita van Beugen

Anita van Beugen Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid .

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?