Opinion: Hulde voor Double Fine!

Geplaatst: 17 februari 2012 16:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Wat uitgevers precies doen in de wereld van games, muziek en films, is voor velen nooit helemaal duidelijk geworden. Uitgevers voorzien je project van geld, zorgen voor de promotie en zetten een respectabele naam op je project. Klinkt goed, niet? Niet altijd; hier komen de nadelen. In veel gevallen ben je de rechten op jouw werk kwijt, zodat uitgevers jouw game uit kunnen melken, ook als je dat als ontwikkelaar eigenlijk niet wilt. In het ergste geval zoekt de uitgever wel een andere ontwikkelaar voor het werk. Andersom kan natuurlijk ook. Jij als ontwikkelaar hebt een trilogie in gedachten, maar door slechte verkopen kom je niet verder dan deel één. De rechten op je game krijg je niet terug en de IP blijft van de uitgever terwijl jij niets hebt. Daarnaast zijn het de uitgevers die de prijzen van games omhoog schroeven en ondersteunen zij de gevaren voor de internetvrijheid, zoals ACTA. Waar zijn ze voor nodig? Wat kan een ontwikkelaar zelf niet wat een uitgever wel kan?

Double Fine, de ontwikkelaar van Psychonauts en het bedrijf dat gerund wordt door gamelegende Tim Schafer, laat zien dat het ook anders kan. Cut out the Middle Man. Double Fine heeft in een recordtijd meer dan genoeg geld verzameld voor een point-and-click game. Een genre dus waar je bij uitgevers niet meer mee aan hoeft te komen, maar waar zeker nog animo voor is. De geldverzameling ging via Kickstarter: een website waarbij mensen zoals jij en ik geld kunnen investeren in projecten die ons interessant lijken. Double Fine is de eerste game-ontwikkelaar die dit doet en heeft nu al meer dan een miljoen dollar ontvangen.

Dit is de toekomst. Dit is hoe je ontwikkelaars bètaalt voor hun harde werk, zelf input kan geven en uitgevers overbodig maakt. Ik ben geen fan van point-and-click games, daarom voel ik er niks voor om hierin te investeren, maar een Psychonauts 2 zal zeker mijn onvoorwaardelijke steun krijgen. Dit is een grote stap voor gaming in de vorm van kunst. Geen gezeik meer met IP's die je kwijt kunt raken, geen belachelijk hoge prijzen voor een game en, waarschijnlijk/hopelijk, vermindering in de piraterij. De prijzen worden lager en via digitale distributie is het verkrijgen van de game ook nog eens een stuk gemakkelijker. Een uitstekend initiatief dat het startschot geeft voor andere, potentiële ontwikkelaars.

Lees meer