Opinion: Het nadeel van cijfers en sterren

Geplaatst: 29 januari 2010 18:23
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

In 2007 gaf Power Unlimited-redacteur Jan Meyroos Assassin's Creed een 99. Veel mensen waren tegen het cijfer, omdat de gameplay repetitief was en na een tijdje niet leuk meer. Jan bleef echter bij zijn oordeel en dat doet hij nu nog steeds. Zelfs nu Assassin's Creed 2 is uitgekomen.

Vervolgens komt het echte probleem van cijfers en sterren. Jan gaf Assassin's Creed 2 een 94. Probeert hij hiermee te zeggen dat deel 1 beter was? Wie weet, maar op momenten als deze zie ik weer de fout in van het cijfersysteem. Je hebt een bepaalde top, bijvoorbeeld een 10 of 5 sterren. Wanneer je het perfecte cijfer geeft aan een game, heb je eigenlijk al een gat voor jezelf gegraven. Als de game zo goed is, zal er waarschijnlijk een sequel komen. Als we logisch beredeneren dat het vervolg even goed, zo niet beter wordt, wat voor cijfer geef je dan dat vervolg? Een 110?

Daarom ben ik tegen het oordelen met cijfers of sterren. Vooral in tijden als nu, waar games perfectie bereiken, zie je hoe veel opschudding het geeft. We komen denk ik in een tijdperk waarin cijfers niet meer relevant zijn, maar de inhoud van de review zelf veel belangrijker wordt. De ervaring die in de review uitgelegd wordt moet de gamer aanspreken, in plaats van het cijfer aan het einde van de review. Forza Motorsport 3 krijgt een hoog cijfer, maar betekent dat gelijk dat ik hem wil hebben?

Maar niet alleen mijn collega-gamejournalisten zijn vreemd bezig met cijfers uitdelen. Ook de gamer zelf moet meer voor zichzelf gaan denken. Brits gamesblad Edge staat bekend om zijn kritische cijfers. Zo kreeg Dragon Age: Origins een 6, of iets dergelijks. Ik las toentertijd een tweet van een journalist die het cijfer nergens op vond slaan. Als je een game echt leuk vindt, zou je niet moeten zitten met de meningen van anderen. Het is jouw game, zij vinden hem kut, maar jij vindt het geweldig. Als je een game niet meer wilt spelen, omdat je vrienden hem slecht vinden, dan ben je pas triest bezig.

Laatst speelde ik Legendary uit. Die game kreeg niet al te hoge cijfers; hier en daar een 4 en een 5. Gelukkig heb ik me kostelijk vermaakt met de game, zonder een review gelezen te hebben. Zelf denk ik dat meer mensen dat moeten doen. Niet zozeer een review lezen die vertelt wat leuk is en niet leuk, maar meer lezen om de ervaring van de game beter te begrijpen. Als de ervaring je aanspreekt, ga je sneller over tot een aankoop. Daar is geen cijfer voor nodig.

Lees meer