Check al onze Tokyo Game Show logo content hier!

Opinion: Games zijn te veel afhankelijk van online

Online. Tegenwoordig is dit het toverwoord voor bijna alles. Je telefoon is vrijwel continu online, je huishoudelijk apparatuur kan continu online zijn, zelf je hondenband kan 24/7 online zijn. We noemen dit ook wel The Internet of Things. Alles is tegenwoordig te streamen. We zijn al gewend aan Spotify en Netflix en binnenkort komen vergelijkbare diensten ook voor games uit. Dit is op zich allemaal niet erg, sterker nog deze verbindingen zorgen er wel voor dat we alle gemakken van dien hebben. We zijn het immers gewend en het is de toekomst. Maar wat willen we nu eigenlijk voor games? Willen we dat games continu online gespeeld moeten worden? Willen we dat er zich steeds meer online afspeelt? Of zit hier wellicht meer achter? Denk eens aan de verborgen addertjes onder het gras. Gameplay? Trends? DRM? Big Data? Marketing? Meerdere factoren waar wij als consument indirect meer mee te maken hebben dan je denkt. Ik neem je even mee in hoe ik dit zie. Of dit de waarheid is, weet ik niet. Voel je gerust vrij om hieronder je reactie achter te laten.

beveiliging

DRM, iedereen kent deze vorm van beveiliging ondertussen wel. Uitgevers passen dit toe om te controleren of jouw game wel legaal is. Dit zorgt er echter wel voor dat de games trager dan stront kunnen zijn om op te starten. In het ergste geval komt de drol niet eens op gang en start de game gewoon niet. Nu gaat het mij niet om de discussie wat de reden is waarom men dit toepast, maar wel de vorm. Er zijn talloze voorbeelden waarbij gamers flink in het nadeel zijn als het gaat om het spelen van games. Sim City 4, Super Mario Run, Need for Speed Most Wanted en Assassin’s Creed: Origins. Games die een bepaalde vorm van DRM gebruiken die meer hindert dan het nut van beveiligen echt laat zien. Het internet is een fantastisch middel van verbinden, maar ook een machtig middel om te beperken. DRM is in principe goed. Ik ben van mening dat intellectueel eigendom beschermd mag worden en dat hardwerkende mensen betaald dienen te worden. Men slaat echter door in de agressiviteit van deze vorm van beveiliging. Men zou hiervoor betere oplossingen moeten verzinnen, echter is bescherming vanuit financieel aspect de drijfveer. Zoals vaak is geld niet de juiste drijfveer.

Assassins Creed Origins

Steeds vaker zien we games zich verplaatsen naar een online wereld. GTA is een succesverhaal, The Elder Scrolls Online toch ook wel en binnenkort kunnen we Fallout 76 beoordelen of dit ook een juiste stap is. Onrush is misschien een dijk van een game, maar niet het succes waar men op zat te wachten. Je kunt de game immers alleen online spelen. Call of Duty: Black Ops 4 heeft singleplayer volledig gedumpt, terwijl de singleplayer nooit een echte teleurstelling was. Wij blijven deze games echter massaal kopen. De online verbintenis met andere gamers is inmiddels een gemeengoed, ten koste van de mogelijkheid om ouderwets op de bank echt samen te spelen. Juist deze roep wordt steeds groter. Niet iedereen heeft namelijk continu de gelegenheid om (goed) online te spelen, zowel voor singleplayer als multiplayer games. Toch is de behoefte naar online zo groot, dat uitgevers hierin meegaan. Zie nogmaals het voorbeeld van Black Ops 4. Dus wat willen wij nu echt? Wij willen wat de trend ons doet bewegen. Consumenten zijn kuddedieren en gamers zijn consumenten. Je kan lullen wat je wilt, maar zo werkt het wel.

Call of Duty Black Ops 4 1

Daarbij is de digitale snelweg ook een hele snelle manier om geld te verdienen. En money is what makes the world go round. Door deze online verbinding is het heel makkelijk voor de marketing om mensen te tracken middels big data. Je kunt direct inspelen op actualiteiten (bijvoorbeeld feestdagen of uitgaves van andere games) die de omzet van jouw game doet vergroten. Je kunt eenvoudig gamemodi voorzien van extra mogelijkheden of juist weghalen als het niet werkt. Handig voor de uitgever en een zegen voor de casual gamers. Uitgevers spelen hier massaal op in om nog meer bakken met geld te verdienen. Uitbreiding na uitbreiding, skin na skin en wapen na wapen. We willen mee in wat anderen ook spelen. Als dit dan ook betekent dat er een klein bedrag voor neergelegd moet worden, doen we dit massaal met één klik op de knop in plaats van fysiek naar de winkel. De drempel is weg. Easy money nietwaar?

Over auteur Timo de Hoop

Timo de  HoopEen Nintendo-kid in hart en nieren. De Nintendo 64 kent Timo door en door, maar tegenwoordig ligt zijn focus voornamelijk op de Xbox, gezien die PlayStation 4 maar uit blijft (“ooit”, zegt ‘ie dan…). Misschien stapt Timo over wanneer zijn geliefde Lara Croft exclusief naar Sony’s console komt, want daar heeft onze casanova wel een beetje een digitale crush op.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?